رفتن به محتوای اصلی

مردان مسلح 'نخست وزیر لیبی را ربودند'
10.10.2013 - 10:27

ظاهرا زیدان ناپدید شده اما در مورد عاملان این حادثه خبرهای متفاوتی انتشار یافته است

نخست وزیر لیبی ناپدید شده است.

روز پنجشنبه، ١٨ مهر (١٠ اکتبر)، تعدادی از رسانه‌های عربی به نقل از منابع امنیتی لیبی گزارش کردند که افراد مسلح ناشناس علی زیدان، نخست وزیر را در طرابلس ربوده و با خود برده‌اند.

یک وبسایت متعلق به دولت لیبی نیز با تایید خبر ناپدید شدن نخست وزیر، گفته است که افراد مسلح در سحرگاه امروز ، آقای زیدان را به دلایل نامعلوم ربودند و به محل نامشخصی منتقل کردند.

منابع وابسته به گروه شبه نظامی "تیپ انقلابی" که طرفدار دولت است، گفته است که نفرات کمیته مبارزه با جرایم، نخست وزیر را بازداشت کرده‌اند اما وزیر دادگستری لیبی صدور هرنوع حکم بازداشت علیه آقای زیدان را تکذیب کرده است.

در مورد محل ربودن یا بازداشت علی زیدان هم گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است.

برخی منابع گفته‌اند که این حادثه در خانه مسکونی او در طرابلس روی داده و برخی دیگر، یک هتل واقع در پایتخت را به عنوان محل ناپدید شده نخست وزیر گزارش کرده‌اند. همچنین، گفته شده است که علی زیدان از یک هتل در پایتخت به عنوان محل مسکونی استفاده می‌کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد عینی در هتلی که گفته می‌شود محل وقوع حادثه بوده نوشته است که شبه نظامیان مسلح به محل هتل آمدند و نخست وزیر را با خود بردند، و یکی از محافظان هتل، افراد مبارزه با جرایم را عامل بازداشت و انتقال آقای زیدان دانسته است.

زیدان و کامرون

زیدان و نخست وزیر بریتانیا - زیدان خواستار کمک خارجی برای خلع سلاح در لیبی شده بود

مشخص نیست که آیا منظور از افراد مبارزه با جرایم، ماموران دولتی هستند یا اینکه منظور اعضای یک گروه شبه نظامی است که عنوان مبارزه با جرایم را برخود گذاشته است.

همچنین، این نظر مطرح شده که "بازداشت" نخست وزیر توسط یک گروه شبه نظامی وابسته به وزارت کشور لیبی صورت گرفته است اما این خبر نیز قابل تایید نبوده است.

شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از وزارت دادگستری لیبی گزارش کرده که علی زیدان "ربوده شده" و تصاویری را نیز پخش کرده که آقای زیدان را در محاصره چند مرد لباس شخصی نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که این تصاویر، توسط دوربین تلویزیون مداربسته در محل واقعه گرفته شده اما تایید صحت آنها مقدور نبوده است.

علی زندان در ژوئیه سال ٢٠١٢ به نمایندگی کنگره ملی لیبی انتخاب شد و در اکتبر همان سال، نمایندگان کنگره او را به سمت نخست وزیری برگزیدند. پیش از رقابت برای جلب نظر کنگره، وی از سمت نمایندگی کناره گیری کرده بود.

علی زیدان در دهه ١٩٧٠ کارمند وزارت خارجه لیبی بود اما در دهه ١٩٨٠ به خارج پناهنده شد و سرانجام جبهه نجات لیبی را در مخالفت با حکومت معمر قذافی تشکیل داد. وی همزمان به عنوان یک حقوقدان متخصص دفاع از حقوق بشر فعالیت داشت.

در جریان جنگ داخلی لیبی، علی زیدان نمایندگی شورای ملی انتقالی در اروپا را برعهده گرفت و گفته می‌شود که نقشی اساسی در جلب حمایت کشورهای اروپایی از مخالفان معمر قذافی ایفا کرد.

خبر "ربوده شدن" علی زیدان در حالی گزارش می‌شود که قرار است محاکمه البغدادی علی المحمودی، نخست وزیر در دولت معمر قذافی، در طرابلس از سر گرفته شود.

وی به مدت پنج سال تا سقوط حکومت معمر قذافی، سمت نخست وزیر لیبی را برعهده داشت و به اتهام قتل و فساد مالی در جریان جنگ داخلی این کشور محاکمه می شود.

از زمان سقوط حکومت معمر قذافی، گروه‌های مسلح که در جریان جنگ داخلی به اسلحه و مهمات دست یافتند، باعث ایجاد ناامنی در لیبی بوده‌اند.

علی زیدان در هفته های اخیر، خواستار مقابله با گروه‌های مسلح شده و از همکاری کشورهای دیگر در خلع سلاح عمومی در کشورش استقبال کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.