رفتن به محتوای اصلی

لاريجاني: ایران اورانیوم غنی‌شده خود را واگذار می‌کند
10.10.2013 - 20:12
تفسیر از:
اقبال اقبالی

 سته پیشنهادی ظریف در ژنو و پیشنهادات1+5 به ایران در نیویورک
لاريجاني: ایران اورانیوم غنی‌شده خود را واگذار می‌کند

گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ايران بیش از نیاز خود اورانیوم غنی شده دارد و حاضر است از آن بعنوان یک امتیاز در مذاکرات هفته آینده استفاده کند و همزمان روزنامه وال استریت ژورنال اعلام كرد: ایران در حال تنظیم بسته پیشنهادی جدیدی در جهت توقف تولید سوخت هسته ای در نزدیکی سطح ساخت سلاح است که درخواست اصلی آمریکا و دیگر کشورهای پنج بعلاوه یک است.
لاريجاني: ایران اورانیوم غنی‌شده خود را واگذار می‌کند
علی لاریجانی گفت: ایران مقداری اورانیوم غنی شده بیش از نیاز" دارد که در حد 20 درصد است و بیشتر از آن مقداری است که برای مصارف انرژی، تحقیقاتی و ایزوپ پزشکی لازم دارد. لاریجانی که امروز چهارشنبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتگو می‌کرد افزود: وقتی قدرتهای غربی از ایران بخواهند فعالیتهایی که میتواند منجر به اورانیوم غنی شده در حد تسلیحاتی بشود را محدود کند، "ما میتوانیم در این باره به بحث بنشینیم". ایران قصد دارد هفته آینده در ژنو با آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در باره برنامه اتمی خود گفتگو کند.

از سوي ديگر روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: یک دیپلمات سابق غربی که در هفته های گذشته با دیپلمات های ارشد ایرانی گفتگو کرده است می گوید: ایرانی ها آماده ی حضور در ژنو با بسته پیشنهادی جدی هستند. این بسته پیشنهادی شامل محدودیت هایی بر سانتریفیوژها و میزان غنی سازی می شود. این بسته پیشنهادی از سوی دولت حسن روحانی می تواند مذاکرات را بر سر برنامه هسته ای احیا و سپس آب شدن یخ های روابط دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن را تسریع کند. با موافقت آمریکا با این پیشنهاد که شامل تعطیلی کامل غنی سازی نمی شود، واشنگتن با مهمترین متحدان خودر منطقه از جمله اسرائیل، عربستان و امارات دچار اختلاف می شود. در نخستین اقدام در مذاکرات، تهران پیشنهاد توقف غنی سازی در سطح 20 درصد را می دهد.

به نوشته اين روزنامه آمريكايي، ایران همچنین پیشنهاد خوهد داد که تاسیسات هسته ای این کشور بر روی بازرسان بین المللی بازتر باشد. دیپلمات های غربی می گویند مشخص نیست که ظریف پیشنهاد تعلیق با پایان تولید سوخت هسته ای در قم را دهد. ایران همچنین در حال بررسی ارائه پیشنهاد تعطیلی تاسیسات فردو در نزدیکی قم است. پنج بعلاوه یک ماه گذشته با دیپلمات های ایران در نیویورک دیدار کردند. این گروه به ایران پیشنهاد پایان تحریم های پتروشیمی و فلزات گران بها را در مقابل توقف غنی سازی 20 درصد و توقف فعالیت های فردو را داده است. دیپلمات های امریکایی و اروپایی می گویند که دولت پیشین ایران هرگز رسما به این پیشنهاد پاسخ نداده اند.

محمد جواد ظریف بیسته پیشنهادی جدید را به پنج بعلاوه یک خواهد داد که انتظار می رود دور جدید مهمی از مذاکرات باشد. مقامات غربی که با هیات ایرانی دیدار کرده اند می گویند که طرح ایران بر روی توقف غنی سازی 20 درصد و انتقال سوخت ذخیره شده ایران به کشوری ثالث متمرکز است. در مقابل، ایران میله های سوختی مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی خود در تهران را از بازارهای بین المللی تهیه خواهد کرد.

پایان پیام

*******

لاریجانی دولت را دور زد تا نقش ملاحسن روحانی در مذاکرات انرژی هسته ای را خنثی کند. جمهوری اسلامی همزمان با رژیم اسد سیاست وادادن را پیش گرفته است. یکی از سلاح های شیمیائی صرفنظر کرد و دومی قصد دارد اروانیوم غنی شده را تحویل دهد.عقب نشینی دو دیکتاتورحاکم بر سوریه و ایران ناشی از فشار جهانی و اوضاع وخیم داخلی دو رژیم است که ادامه حیاتشان بشکل کنونی ناممکن است. جمهوری ملاهای ایران و دیکتاتور سوریه هیچگونه پایگاه مردمی در داخل کشور ندارند و برای ادامه حیات تنها به مزدوران داخلی و کمک های خارجی امید بسته اند. جمهوری اسلامی برای بقاء ملاها در قدرت آماده است تا ایران و ایرانیان را قربانی کند و حاضر نمی شود نسبت به هزینه های سنگین سیاسی، مالی و زیست محیطی انرژی هسته ای پاسخگو باشد و تاوان این سیاست مخرب را بپردازد.

*******

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.