رفتن به محتوای اصلی

نقدی بر مسئله نظرسنجی دولت روحانی از مردم جهت عملکرد دولتش در قبال آمریکا
13.10.2013 - 13:55

 در دوران کودکی همه ما ، به احتمال زیاد اتاقی ، دربی و ... وجود داشته که بنا به گفته مادربزرگ و پدربزرگ و ... اگر به آنجا می رفتیم ، دیو و لولو و جن و ... در شب سراغمان می آمد . بعدها که بزرگتر شدیم و عقلمان کامل تر شد متوجه اصل قضیه شدیم و فهمیدیم که در آن اتاق و یا پشت درب ، هیچ چیزی نبوده است .اینگونه ترساندن ها در دوران کودکی دلایل مختلفی داشته است . ولی در کل می توان به دو دلیل عمده آن اشاره کرد : 1- ترساندن به دلیل نفعی که برای دیگران داشته ( مثلا در آن اتاق خاص ، خوراکی انبار شده است )   2- ترساندن به دلیل نفعی که برای ما داشته است ( مثلا پشت درب اتاق پلکانی بوده و در صورت رفتن ما به آنجا احتمال ایجاد حادثه وجود داشته است )

و اما این قضیه چه ربطی به رابطه با آمریکا دارد ؟ پس از انقلاب مردم فریب اسلامی در ایران ، برای سرگرم ساختن و فریفتن مردم ( زمان لازم بود تا حکومت جدید بتواند در خاک ریشه بدواند تا حتی با آگاه شدن مردم مبنی بر فریب خوردنشان ، دیگر کاری از دستشان بر نیاید ) می بایست فرد و یا حکومتی را متهم ساخت و وی را عامل بدبختی مملکت معرفی کرد تا بدین وسیله مردم فریب خورده را سرگرم ساخت . ( البته کدام بدبختی ؟ شاید از دید حکومت آخوند ، بدبختی ، خانه نشستن و محدود شدن آنان در قبل از انقلاب بوده و به همین دلیل آنها تشنه قدرت بودند ) چه کسی بهتر از شاه .  شاه شخص اول  ، جهت عامل بدبختی مردم معرفی گردید . ولی پس از مدتی برای پررنگ سازی قضیه ، حکومت ، دست به دامن آمریکا گشت .   همانگونه که از اسناد و مدارک برمی آید ،   خمینی در ابتدا نظری در مورد اشغال سفارت آمریکا نداشت ولی بعد از یکسال ( در سال 58 ) به یکباره خواب نما شده و تحت تاثیر گفته های اطرافیان از اشغال سفارت آمریکا طرفداری می نماید .گرچه این مسئله به شدت مورد مخالفت سیاستمداران آنزمان ( مانند بازرگان ) قرار گرفت و آنها خمینی را از انجام اینکار منع نمودند ولی وی با اصرار بر تصمیم احمقانه خود از حرکت دانشجویان پیرو خط امام ( که این افراد خود داستان خاصی دارند و بعدها هر کدام از آنها پست ها و مقام های مختلفی را در حکومت بدست آوردند – یک نمونه کوچک آن معصومه ابتکار است ) طرفداری کرد و بدین ترتیب بود که قطع رابطه سیاسی ایران و آمریکا شکل گرفت .جهت مطالعه بیشتر ، همراه با ماخذ و منبع ، توجه خوانندگان عزیز را به مطالعه این مطلب در ویکی پدیا با عنوان " بحران گروگان گیری در سفارت ایالات متحده آمریکا " جلب می نمایم . در طول 35 سال گذشته چندین نوبت ، روسای جمهور آمریکا تمایل به برقراری رابطه با ایران نمودند که هر کدام به نوعی توسط رهبران ایران  ( خمینی و خامنه ای )   رد گردید .

 و اما دولت حسن روحانی ؟!! واقعا مشخص نیست که سیاست پشت پرده رابطه با آمریکا در این سالها چه بوده است ؟  و سیاست دولت فعلی چیست ؟   قطعا هر دولتی در ایران ، بدون اجازه رهبری حق آب خوردن هم ندارد و باید در جهت سیاست های رهبری گام بردارد. آیا می توان پذیرفت که جلسه مشترک وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در سازمان ملل و تماس تلفنی 15 دقیقه ای حسن روحانی با اوباما بدون اذن رهبر بوده است ؟ آیا می توان پذیرفت که پس از این مکالمات رهبر سکوت کرده و فقط به چند جمله ساده بسنده کند ؟  حال سوال اینجاست که دولت روحانی چه چیزی را می خواهد از مردم نظرسنجی کند ؟ قطعا اگر نظرسنجی شود ، حداقل 70% مردم ایران با برقراری مجدد روابط با آمریکا موافق خواهند بود . آن 30% هم یا افراد وابسته به حکومتند که نفعشان در شعار مرگ بر آمریکا است ( البته از همان نفع های پشت پرده ) و یا افرادی اند که شستشوی مغزی داده شده اند .

 در مورد این نظرسنجی باید به دو نکته توجه کرد :

1-  صحبت از  "  نظرسنجی "  است  نه "  رفراندوم " . پس رای گیری ،  رسمی نخواهد بود . گرچه این حکومت اثبات کرد که رای مردم را هم تغییر خواهد داد ( وقایع سال 88 ) ، چه برسد به نظر مردم .

2- باید به این نکته توجه کرد که صحبت از نظرسنجی در مورد " عملکرد دولت در زمینه کار انجام شده در سازمان ملل "  است نه نظرسنجی در مورد "  برقراری رابطه با آمریکا  "

همانگونه که گفته شد اینگونه رفتارها و حرکات ، کاملا زیر نظر رهبری و در جهت منافع حکومت است ، پس نظر مردم در این زمینه چه تاثیری خواهد داشت ؟و چه چیزی را تغییر خواهد داد ؟ آیا قرار است این نظرسنجی به نفع مردم تمام شود ؟ یا به نفع دولت و حکومت ؟ ( تا با این وسیله که قطعا پاسخ مردم بر آن مثبت خواهد بود ، مشتی بر دهان مخالفان داخلی خود سیستم حکومتی بزنند )ولی در باطن باز هم ، این مردم هستند که که گول حرف های حکومت و دولت را خواهند خورد و مشتاقانه در این نظرسنجی بیهوده  ( و نه رفراندوم )    به امید برقراری رابطه با آمریکا ، شرکت خواهند کرد . چیزی که مطرح است این است که پس از 35 سال ، دولت حسن روحانی ، به مانند سایر دولت های این رژیم  ، باز هم توانسته با چند جمله ساده ولی ماهرانه ، مردم را در جهت کسب منفعت شخصی بفریبد زیرا نه رفراندومی در کار است و نه برقراری رابطه ( فقط یک نظرسنجی مطرح است )

 آنچه مشخص است ، ترساندن و منع نمودن مردم از رابطه با آمریکا ، نه به دلیل نفع برای مردم ، بلکه فقط به دلیل منفعت آن برای حکومت بوده است .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.