رفتن به محتوای اصلی

اشتون: گفت‌وگوهای فنی ايران و ۱+۵ به زودی از سر گرفته می‌شود
16.12.2013 - 17:28

مايکل مان، سخنگوی خانم اشتون، در اين زمينه به راديوفردا گفت: «گفت‌وگوهای فنی در هفته گذشته چهار روز به طول انجاميد و قرار شد طرفين خيلی زود اين مذاکرات را از سر گيرند. ما دقيقا نمی‌دانيم که چه زمانی اين اتفاق می‌افتد اما فکر می‌کنم که مطمئننا در روزهای آينده خواهد بود».

شورای اروپايی در پايان نشست خود بيانيه‌ای منتشر و از برنامه اقدام مشترک که نتيجه مذاکرات ماه نوامبر در ژنو بود استقبال کرد.

وزيران امور خارجه ۲۸ کشور اروپايی در اين بيانيه گفته‌اند که «اين توافق نشانه‌ای از تعهد همه طرفين است؛ نشانه‌ای که مدتها همه در انتظار آن بودند».

شورای اتحاديه اروپا متعهد شده است که پس از تاييد اقدامات ايران توسط آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران بر مبنای توافق ژنو لغو شود.

گفت‌وگوهای فنی ايران و گروه ۱+۵ پنجشنبه هفته گذشته و در پی اعلام خبر گنجانده شدن نام ۱۸ شرکت و فرد در فهرست تحريم‌های آمريکا، در وين متوقف شد.

ديدار وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در حالی انجام شده است که يکی از اعضای اصلی تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران اين روزها در اروپا به سر می‌برد و در حال رايزنی است.

بنا بر خبری که روز دوشنبه منتشر شد، عباس عراقچی قرار است که روز سه شنبه با کاترين اشتون و هلگا اشميت معاون وی ديدار کند.

مايکل مان درباره اين ديدارها به راديوفردا می‌گويد: «هفته گذشته در وين ديدار بين کارشناسان برای مذاکره درباره نحوه اجرای توافق برگزار شد و آشکارا چنين گفت‌وگوهايی احتياج به هدايت سياسی هم دارند. از همين رو آقای عراقچی به بروکسل می‌آيد تا با همتای خود، هلگا اشميت ديدار کند و سپس ديداری نيز با کاترين اشتون خواهد داشت. دو طرف بسيار درگير مذاکره هستند و احتمالا آقای عراقچی پيامی از سوی وزير خارجه برای خانم اشتون خواهد داشت. البته همه اينها بخشی از روندی است که مطمئن شويم توافقی که انجام شده، اجرايی می‌شود».

عباس عراقچی معاون حقوق و بين الملل وزرات امور خارجه و فرد شماره دو تيم هسته ای ايران، روز دوشنبه در برلين با اميلی هابر، همتای آلمانی خود، در وزارت خارجه آلمان ديدار کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، خانم هابِر تا سال ۲۰۱۱ نماينده آلمان در مذاکرات اتمی بود. پس از اين ديدار، عباس عراقچی در يک نشست در بنياد کوربِر شرکت کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.