رفتن به محتوای اصلی

دعوت از فعالان و صاحب نظران چپ برای مشارکت در بحث استراتژی سیاسی چپ، هدف و مولفه های آن
14.01.2014 - 23:11

اطلاعیه «گروه کار سیاسی» 
دعوت از فعالان و صاحب نظران چپ برای مشارکت در بحث 
استراتژی سیاسی چپ، هدف و مولفه های آن 

در طول تاریخ معاصر ایران، از انقلاب مشروطیت تاکنون، جنبش چپ یکی از ستون های اصلی تلاش برای تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ایجاد جامعه ای آزاد و عادلانه بوده است و در نبرد با استبداد و حامیان رنگارنگ آن قربانیان پرشماری داده است. فعالان چپ در چرخش های سیاسی مهم جزو اولین قربانیان یورش به اردوی آزادیخواهان بوده اند. از یاد نبرده ایم که سازمان ها و کنشگران چپ در مبارزه علیه دیکتاتوری پهلوی چه نقش برجسته ای داشتند، اما از فردای انقلاب بهمن ماه ۱۳۵۷، بار دیگر در معرض تعرضات حکومت جدید قرار گرفتند. استقرار جمهوری اسلامی آغاز دوران جدیدی از سرکوب نسل های بزرگی از کنشگران چپ، زندان، شکنجه، اعدام و تبعید اجباری بسیاری از آنان بود. 

جنبش چپ ایران، علیرغم همه سرکوب ها، هیچگاه از تلاش برای بازسازی صفوف خود و تاثیرگذاری بر تحولات سیاسی باز نمانده است. امروز نیز برای آن که چپ ایران بتواند به عنوان نیروی تاثیرگذار در تحولات کشور برآمدی شایسته نماید، برای آن که بتواند از آزادی، دمکراسی، عدالت اجتماعی دفاع کند، برای آن که بتواند مدافع منافع پایگاه اجتماعی خود در میان کارگران و زحتمکشان باشد و از جنبش های اجتماعی ضد تبعیض، حفظ محیط زیست و حقوق بشر دفاع کند، نیازمند متحد نمودن صفوف خود است. 
برای پاسخ به چنین نیازی نیز هست که هم اکنون ۳ جریان چپ، سازمان اتحاد فدائیان خلق ایران، سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) و شورای موقت سوسیالیست های چپ ایران و گروهی از کنشگران چپ ایران کوشش دارند که با شکل دهی به یک تشکل بزرگ گامی در این جهت بردارند و با سازماندهی مباحثی حول هویت برنامه ای، استراتژی سیاسی و ساختار چنین تشکلی راه ایجاد آن را هموار نمایند. برای حصول به این مهم در هر کدام از این سه عرصه گروهای کاری جداگانه ای تشکیل شده است که «گروه کار سیاسی» یکی از این گروه ها ست. هدف «گروه کار سیاسی» دامن زدن به بحث در مورد مفهوم استراتژی سیاسی چپ در شراپط امروز ایران و مولفه های اصلی آن و پاسخ به محورهای پیشنهادی زیر است: 
• هدف استراتژیک چپ در شرائط کنونی ایران 
• موضع در رابطه با جمهوری اسلامی، قانون اساسی و نظام ولایت فقیه، گذار از جمهوری اسلامی، اشکال آن ( مسالمت آمیز، اصلاح طلبانه، انقلابی و قهرآمیز، تحول طلبانه…)، شعارها و تاکتیک ها 
• درک از روند دمکراتیزاسیون جامعه، رابطه با جنبش های مدنی و پایگاه اجتماعی چپ 
• ائتلاف ها و اتحادها، سیاست های ما، موقعیت چپ در اپوزیسیون جمهوری اسلامی، مناسبات با نیروهای دیگر و جایگاه آن ها: نحله های دیگر چپ، نیروهای ملی، ملی مذهبی ها، اصلاح طلبان جمهوری اسلامی، مجاهدین خلق، سلطنت طلبان ... 
• جایگاه عامل بین المللی در استراتژی سیاسی چپ ایران، رابطه با احزاب، نهادها و دولت ها
گروه کار ما در نظر دارد که به زودی چندین نشست مجازی عمومی پیرامون این مباحث برگزار کند. اولین نشست ما به بحث حول استراتژی چپ و مولفه های آن اختصاص خواهد داشت و در خدمت تدقیق پیشنهادات فوق و تکمیل آن ها خواهد بود. در نشست های بعدی تلاش خواهد شد تا ارائه دهندگان نوشته های کتبی با پاسخ به سوالات مطروحه، به امر زمینه سازی برای اشتراکات سیاسی پروژه وحدت چپ یاری رسانند. ما از فعالان و کنشگران چپ و نیز صاحب نظران دعوت می کنیم با ارسال مقالات خود حول محور های فوق در پیشبرد این بحث و به ثمر رساندن آن مشارکت نمایند. 
گروه کار سیاسی 
پروژه شکل دهی تشکل بزرگ چپ 
۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۴ ژانویه ۲۰۱۴

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.