رفتن به محتوای اصلی

ابهام در ورود غبار آلوده به اورانیوم به ایران
29.01.2014 - 13:55

دکتر اصغر محمدی فاضل، رئیس دانشگاه محیط زیست در یک همایش مرتبط با شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران، از احتمال ورود "غبار آلوده به اورانیوم" به کشور خبر داده و مواد غذایی و آب بسته‌بندی شده را نیز ناسالم دانسته است. محمدی فاضل در باره ریزگرد و گرد و غبار موجود در هوای ایران گفته است: «بررسی‌های ما از میکروفسیل‌های موجود در هوای کشور نشان می‌دهد که این گرد و غبارها از منطقه شاخ آفریقا و با استفاده از جریان هوا وارد کشور شده‌اند.»

این خبر اما به فاصله چند ساعت پس از انتشار آن، از سوی رئیس نظام ایمنی هسته‌یی تکذیب شد. ناصر راست‌خواه به خبرگزاری "ایسنا" گفت: «اطمینان می‌دهم که چنین رویدادی را در کشور شاهد نبوده‌ایم.»

پیش از این در رسانه ها منبع ریزگردها در ایران را بیشتر مناطق غرب وجنوب غربي كشور عراق اعلام کرده بودند و گزارش داده بودند که نفوذ گرد وغبار از مرزهاي غربي و جنوب غرب كشور ميزان آلودگي هوا را به چندين برابر حد مجاز رسانده كه آثار سوئي روي دستگاه‌هاي قلبي و تنفسي دارد. اما فاجعه به همین جا ختم نمی شود، دغدغه کارشناسان بهداشت وسلامت این است که آلودگی‌های شیمیایی مانند اورانیوم ضعیف شده ناشی از عملیات‌های نظامی دهه‌های اخیر در عراق ترکیب عادی ریزگردها، رس، نمک و... را به طور خطرناکی تغییر داده باشد.

محمدی فاضل در سخنان خود تاکید کرده بود که این ریزگردها از مناطقی وارد ایران می‌شوند که در آن از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است: «در عراق هم کاملا تائید شده که از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده و به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم وجود دارد.»

آلودگی آب

محمدی فاضل با اشاره به مسمومیت صد‌ها نفر در شهرک پردیس گفته است: «وقتی آب کلردار را حرارت می‌دهیم و مصرف می‌کنیم، نباید توقع داشته باشیم که مریض نشویم.»

در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۲ نزدیک هزار نفر از مردم پردیس بر اثر نوشیدن آب آلوده مسموم شدند. آن زمان اعلام شد که مشکل از لوله‌های آب بوده و معاون دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در بازدید از محل به مردم توصیه کرد که آب مصرفی خود را قبلا بجوشانند.

محمدی فاضل در بخش دیگری از گفته‌های خود یک بطری آب بسته‌بندی شده را نشان داده و توصیه کرده که کسی از این نوع آب‌ها استفاده نکند: «این آب تا به دست شما برسد، شرایط فاجعه‌باری را زیر نور خورشید و غیره تجربه می‌کند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

واردات گوشت قرمز آلوده به مواد رادیو اکتیو

از سوی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس، از عدم نظارت بر واردات گوشت قرمز از اوکراین انتقاد کرد و گفت: این گوشت‌ها آلوده به مواد رادیواکتیو است.

سازمان دامپزشکی پیش تر، این خبر را تکذیب کرده بود، اما در پی نگرانی ها؛ یکی از مسوولان سازمان بیان کرد: این گوشت‌ها به هیچ وجه وارد بازار نشده اند و برای آزمایش به سازمان انرژی اتمی تحویل داده شده اند.
به گزارش خانه ملت،علی ایران پور، عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس؛ با اشاره به واردات دام زنده از ارمنستان اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده، سازمان انرژی اتمی از انجام این آزمایش بر گوشت‌های وارداتی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.