رفتن به محتوای اصلی

از دستاوردهای نظام ولایت فقیه؛ تحقیر متقاضیان ایرانی ویزای افغانستان!
01.07.2011 - 17:35

این هم شاید از دستاوردهای دیپلماسی دولت باشد، كه اگر ایرانی، كه سال هاست بازار كار خود را دودستی به مهاجر افغان قانونی یا غیر قانونی اهدا كرده است، بخواهد به این كشور سفر كند، باید حدودا دو برابر مبلغی را بپردازد كه اتباع سایر كشورهای جهان می پردازند. درد آور است، اما بد نیست بدانید. این در حالی است كه اتباع كشورهایی مثل هندوستان و پاكستان می توانند از ویزای ورود رایگان به افغانستان بهره مند شوند!

البته افغانی ها لطف كرده و اجازه دادند دختران ایرانی كه به عقد مردان افغانی در می آیند، از مواهب ویزای رایگان سفر به این كشور بهره مند شوند!

پیش از این رفتار تحقیر آمیز نسبت به اتباع ایران، در امارات متحده عربی و ... مشاهده شده بود، اما باید دید دقیقا به خاطر كدام جاذبه تفریحی-توریستی و یا تجاری، این شرایط به ایران تحمیل شده و ایران نیز سكوت كرده است!

این در حالی است كه حتی پس از خارج شدن افغانستان از دست طالبان و روند بازسازیی این كشور در سال هایی اخیر، اواخر سال گذشته وزیر كشور از حضور 3 میلیون تبعه افغانی در ایران خبر داد.

افغانی ها در سال های گذشته، بارها و بارها علیه ایران مواضعی را اتخاذ كرده اند، روزنامه نگاران این كشور كه اكثرا در وبلاگ های فارسی حضور دارند، بارها مواضع نژادپرستانه ای علیه ایرانیان اتخاذ كرده اند و حالا این اقدام افغانستان در اخذ دو برابری هزینه ارایه ویزا تنها به اتباع ایران، می تواند زنگ خطری برای اعتبار كشورمان باشد.

.در حال حاضر هزینه صدور ویزای توریستی یك ماهه برای اتباع كشورهای جهان 25 یورو است، این در حالیست كه همین ویزا برای ایرانیان 40 یورو صادر می شود.

هزینه صدور ویزای توریستی یك ماهه با دو بار ورود برای ایرانی ها 80 یورو است، همین ویزا برای سایر كشورهای جهان 50 یوروست.

افغانستان ویزای توریستی یك ماهه با سه بار ورود به افغانستان را برای تمام كشورهایی جهان 75 یورو صادر میكند، در همین حال ایرانیان برای داشتن این ویزا باید 120 یرورو پرداخت كنند.

ایران در سال های اخیر، كمك های زیادی به بازسازی افغانستان داشته است، علی رغم آنكه كشورمان به مسیر قاچاق مواد مخدر افغانستان به جهان تبدیل شده و همه ساله، میلیاردها تومان هزینه صرف مقابله با قاچاقچیان افغانی میشود و لطمات جبران ناپذیری بابت همسایگی با بزرگترین تولید كننده مواد مخدر به كشورمان وارد آمده است، اما همواره ایرانیان خواسته یا ناخواسته پذیرای سیل عظیم مهاجران افغان در بازار كار ایران بوده اند.

افغانی ها سال های سال پیش از هدفمندی یارانه گازوئیل و بنزین، از طریق قاچاق سوخت به كشورشان، در واقع از یارانه هایی كه برای ایرانیان بود بهره مند شدند، با این همه، همیشه پیش دستانه، ادعای لطمه خوردن از ایران را هم داشته اند!

حالا باید با تاسف بنشینیم و تماشا كنیم، افغانی ها دوبرابر پولی كه از همه كشورهای جهان می گیرند، از ایرانی هایی بگیرند كه می خواهند به افغانستان سفر كنند؛ ایرانی هایی كه سال ها فرصت های شغلی شان در اختیار این مهاجران غیرقانونی قرار گرفته بود و با این میهمانان ناخوانده بد برخورد نكردند.

این شرایط در حال حاضر بدون سر و صدا در جریان است و هر روز ایرانیانی كه قصد سفر به افغانستان را دارند تحقیر می شوندو در مقابل وزارت امور خارجه، كه مدام در مورد تحولات جهان اعلامیه صادر و واكنش نشان می دهد، هیچگونه واكنشی نسبت به این اقدام تبعیض آمیز افغانستان علیه ایران نشان نداده است؛ جالب نیست؟!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.