رفتن به محتوای اصلی

شعار مردم در10 اسفند1389 جمهوری اسلامی، نمی خوایم نمی خوایم و استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی
02.03.2011 - 16:10

ملتی که یکسال و نیم پیش در اعتراض به توهین به اراده اش بپا خاست؛ پیگیرانه آرزوها و آرمانهایش را در خیابانها فریاد می زند و خیابانها چون آینه ای مطالبات آنها را بازتاب می دهند.

جنبش خرداد 1388 با رای من کو آغاز شد، بتدریج خود را تعریف می کند و با پشت سر گذاشتن دوران تظاهرات خیابانی سکوت، زبان می گشاید. شعارهای 25 بهمن و یکم اسفند ماه 1389 حول مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای و خواست برکناری ولی فقیه کانونی شده بود. روحیه غالب بر جنبش خیابانی گذر از جمهوری اسلامی را بنمایش می گذاشت و دلاوران جنبش خیابانی در تظاهرات امروز 10 اسفند ماه با طرح آلترناتیو جمهوری ایرانی، سنگ تمام گذاشتند.

در تهران و چند شهر بزرگ کشور، تظاهرات با شعار مرگ بر دیکتاتور آغاز شده و خواست برکناری سیدعلی و پیوستن او به بن علی در همه اعتراضات خیابانی وجه غالب داشته اند. در جریان تظاهرات شعارهای الله اکبر و کوشش برای دینی کردن جنبش شنیده می شد و بنظر می رسد که طرح این شعار سیاست به بند کشیدن مبارزه آزادیخواهانه مردم در چارچوب حکومت دینی و شعارهای دینی را تعقیب می کند.

دو شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتوری، بیان دو استراتژی متفاوت در جنبش خیابانی ست که یکی آگاهانه یا ناآگانه می خواهد پیوندهای خود را با استبداد و حکومت دینی حفظ کنند و دیگری عزم بر نفی دیکتاتوری و حکومت دینی دارد.

امروز با وجود آماده باش و حضور کامل جیره خواران و اراذل و اوباش ولی فقیه در خیابانها، مردم و بویژه جوانان بخیابانها آمدند و رساتر از همیشه به دیکتاتوری و جمهوری اسلامی نه گفتند. شعار های تظاهرکنندگان ناظر بر سه محور برکناری دیکتاتوری، طرح آلترناتیو حکومتی جمهوری ایرانی و اعتراض به دستگیری آقایان موسوی و کروبی بود.

مطالبه برچیدن دیکتاتوری و پیوستن سیدعلی به بن علی شعار مشترک و مبنای توافق ملی در جنبش خیابانی ست. جامعه ایران یکپارچه و یکصدا خواهان برکناری سیدعلی خامنه ای بمثابه سمبل استبداد قرون وسطائی هستند.

دومین شعار تظاهر کنندگان که ناظر بر قرار دادن چشم انداز فردای برکناری سیدعلی ست؛ درشعار مطالبات استقلال، آزادی جمهوری ایرانی تبلور می یابد.

شعار الترناتیو جمهوری ایرانی در برابر جمهوری اسلامی در جریان تظاهرات یکسال و نیم پیش از درون جامعه سربلند کرد و نگرانی حاکمان و بسیاری از نیروهای اپوزیسیون مکتبی و قومی را برانگیخت.

اکنون دوباره دلاوران جنبش خیابانی شعار جمهوری ایرانی را بعنوان آلترناتیو دمکراتیک، سکولار و دادمحور در برابر مدافعان حکومت اسلامی و حکومت های ایدئولوژیک قرار داده و مشعلی در برابر جنبش خودبخودی، فروزان کرده اند.

شعار "جمهوری اسلامی، نمی خوایم نمی خوایم" و "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی"

در تظاهرات 10 اسفند 1389 از سمتگیری سیاسی نیروی محرکه جنبش خبر می دهد. شعاری که پشتیبانان آن در جنبش، و مخالفانش در حکومت و گروهها و فرقه های بی اثر قومی ویا ایدئولوزیک سنگر گرفته اند.

مدافعین جمهوری اسلامی کوشش می کنند تا با شعارهای دینی الله اکبر طرح الترناتیو و روند فرا رفتن از چارچوب نظام را مختل کنند و گروهها و فرقه های قومی، دینی و ایدئولوژیک به تحریف و خصومت با این شعار برخاسته از اعماق جامعه می پردازند.

آزادی، دمکراسی ، دادگری، جمهوری سکولار و ایرانی بدون تبعیض خواست بخشی از جنبشی است که پرچم جمهوری ایرانی را برافراشته است. جمهوری ایرانی آدرس دلاوران جنبش خیابانی برای ایستادن در صف مشترک و دعوت به تشکیل بلوک در بر گیرنده همه مخالفان استبداد، دیکتاتوری و حکومت دینی در ایران است.

جمهوری ایرانی مطالبه ای ست که وسیعترین اقشار جامعه را در بر می گیرد و راه را از هم اکنون بر مدافعان فاشیسم دینی، فاشیسم قومی و احیاگران استبدادسلطنتی می بندد و مناسبترین بستر را برای نهاینه سازی دمکراسی، لائیسیته و آزادی و دادگری در جامعه فراهم می کند.

سومین شعاری که در تظاهرات امروز بچشم می خورد، ناظر بر اعتراض به دستگیری آقای موسوی بود که اقدام مافیای خامنه ای خشم مردم را برافروخت!

مبارزان جنبش خیابانی امروز در کنار شعار نه به جمهوری اسلامی، آری به آزادی،استقلال و جمهوری ایرانی را بگوش جهانیان رساندند و این سرآغار فصل نوینی در جنبش است؛ جنبشی که خواهان برچیده شدن جمهوری اسلامی، بر قراری جمهوری ایرانی ست و در آغاز راه خودسازمانگری و ایجاد پیوند میان شبکه های سیاسی اجتماعی دانشجویان، زنان و کارگران یدی و فکری قرار دارند.

آینده امیدبخش و شکوهمندی در انتظار ملت ایران است، چراکه سه جنبش اجتماعی زنان، دانشجویان و کارگران ایران بیش از هر زمان دیگر خود و زمان را دریافته اند. اتحادی در بطن جنبش حول شعار استقلال آزادی جمهوری ایرانی در حال تکوین است که نشان بلوغ و هوشیاری سیاسی مردم و بازتاب وحدت طلبی بخش پیشرو جنبش های اجتماعی در ایران است.

بنظر می رسد که در اعتراضات جنبش آزادیخواهانه ملت ایران در کنار شعار مرگ بر دیکتاتوری، شاهد برجسته شدن این شعار باشیم که:

"جمهوری اسلامی، نمی خوایم نمی خوایم" ؛ "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی"

http://www.youtube.com/watch?v=ZLofGAzX0y0&featur…

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
تریبون آزاد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.