رفتن به محتوای اصلی

ضعفهاي ما و فرصت طلبي ناخدا
28.12.2010 - 17:05

فضاي تربيتي و تبليغاتي حاکم بر فضاي ميهن عزيزمان ايران و همچنين فيلتر شديد رسانه ها و سايتها و افکار و بطورکلي گلچين هرگونه اطلاعات ‘ و وارونه سازي حقايق به نفع خود ‘ توسط رژيم سرکوبگر و در کنار آن و همزمان با آن نوعي ضعف عملکردي و رخوت در اپوزسيون و فعالين سياسي ‘ موجب شده که يک فضاي خالي رهبري براي توده هاي خودجوش و جهت دهي آنان بيش از پيش احساس شود.

و همچنين بي اعتمادي بين گروههاي مخالف نسبت به يکديگر و نگاه هاي بدبينانه درون گروهي و نهايتا انشعابهاي دروني و همه و همه که منجر به تحليل براي مبارزه بوده را از جمله دلايل ادامه حرکت مريض وار و ديوانه وار کشتي شکسته جمهوري اسلامي ‘ عليرغم ميل عموم مردم چه در داخل و چه در خارج از ايران ‘ مي توان شمرد.

عدم وجود رهبري فراگير ‘ اقدامات بي نظم و پراکنده ‘ موجب شده که همه فداکاري ها و از جان گذشتگي هاي موردي هم ‘ همچون موجي سخت بر بدنه اين کشتي با ضربه اي سهمگين ولي متاسفانه ناکافي وارد آيد و افسوس که بدون سازماندهي مناسب ‘ ضمن هدر دادن مشقات تک ستارگانمان‘فرصت کافي به ديکتاتوري حاکم را براي بازسازي و تخليه آبهاي سهمگين وارده را ‘ به ناخداي بي کفايت ولي فرصت طلب اين کشتي مي دهيم.

صداها به هم نميرسد .

کاملا واضح و مبرهن است که رژيم سرکوبگر تا چه حد زيادي موفق به حفظ فضاي فيلتر افکار ‘ اخبار و حتي علوم در ايران شده و به دليل عدم واکنش مناسب ما ‘ همچنان از اين استراتژي به نحو مطلوب استفاده مي کند.

در سالهاي اخير فضاهاي مجازي و اينترنت تا حدودي به ابزار خوبي براي پوشش اين ضعف و شکستن اين سد ‘ و عليرغم تمام تدابير لشگر سايبري سپاه ‘ تبديل شده ولي آنچه در راه استفاده از اين ابزار مي بينيم متاسفانه نوعي شتاب زدگي ‘ هيجان و يک نوع عدم طراوت و تازگي براي جذب توده ‘ جهت شروع و ايجاد يک حرکت توفنده و انقلابي است .

ما ابزارها را امروز تبديل به بلندگوهاي تبليغاتي احزاب کرده ايم ‘ و هر کدام سنگ خود را به سينه زده و به دنبال حامي و جذب تماشاگر و سياهي لشگر هستيم و در اين راه دست به دامان افتخارات و قهرماني قهرمانان گذشته خود هم مي شويم و شرحي از حال امروز خود به وضوح ارائه نمي دهيم.

از احزاب ميشنويم ولي چيزي نميبينيم ‘ اسمشان را مي شنويم و اعضايشان را نمي شناسيم . از اقدامات انقلابي و نقش تعيين کننده شان در سايتها مي خوانيم و انگشت به دهان مي مانيم که کجا ? کي ?

گذشته يا حال?

اگر حساب وارثان محض را از حساب احزاب و کادرهاي به واقع فعال جدا کنيم ‘ اين سوال پيش مي آيد که آيا اين شما که منتقد رژيم سرکوبگر فعلي هستيد ‘ چيزي جاي آن هم براي ارائه داريد? کجايند کادرهايتان ? چيست فلسفه تان ? به دنبال چه هستيد? چه چيز را مي خواهيد جايگزين اين نظام پوسيده کنيد?

چه برنامه اي براي پرورش نيرو براي رسيدن به اهدافتان داريم?

آيا نوشتن چند خط مرامنامه و استفاده از متون حقوق بشري و ايجاد سايت و انتشار اخبار‘ تحليل هاي سليقه اي و شخصي مقاله هاي روشنفکرانه و معمولا بدون مخاطب ‘ محکوم کردن ديکتاتوري از راه دور براي حفظ ژست مبارزه و بطور کلي سوار شدن بر موج مسائل روزمره همه هنر و کل فعاليت ماست?

اصلا کاري به گفتارها و تفکرات و شعارها ندارم چه کرده ايم ? عملکرد??

آنچه من ميبينم ‘ دايره بسته اي است که عده اي در داخل آن ‘ خود را چنان متفکر و مسلط و تعيين کننده فرض کرده و دچار اين توهم هستند که هر لحظه پروژه پرتاب به فضاي ‘ موشک جديد در دست ساختشان به پايان ميرسد و دريغ از کمي واقع بيني و دريغ از ذره اي ارزيابي از جايگاه خودشان و افکارشان در بين توده.

البته توجيح هاي فلسفي مناسبي هم براي خود داريم که معمولا به کار ميبريم :

" که بايد کار کرد و فرهنگ سازي کرد " و البته نمي گوييم که بايد اين کار را بکند و چگونه ! ‘ يا "جامعه را بايد پذيرا از نظر فرهنگي ساخت " و نمي گوييم چه کسي بايد بسازد و لابد منتظريم دانشگاه اسلامي اين بار را به دوش بکشد! و يا اينکه " رژيم سرکوبگر اجازه پيشروي بيشتر نمي دهد " و ...

که همه اينها را همه ما مي دانيم و سوال من اينجاست تا به حال براي دور زدن و از بين بردن همين موانع که همه ما مي دانيم و عنوان مي کنيم ‘ چه کرديم?

آيا برنامه اي ريخته ايم و يا به انتظار ديگري نشسته ايم?

يا به انتظار لبريز شدن کاسه صبرمردم پس از تحريم ‘ يارانه و سرکوب و ... نشسته ايم که شايد فرجي شود و سلسله مصاحبه هايي زير درخت سيب راه اندازيم و براي به دست گرفتن امور سوار هواپيماي ايرفرانس شويم و ...

يک جستجوي جزئي در اينترنت ‘ همان فضايي که براي مبارزه در چنين وضعيتي به آن اکتفا کرده ايم و تا حدودي و مواقعي نتايجي هم به بار داشته ‘نشان مي دهد که ما چقدر در زمينه ايجاد منابعي از تفکراتمان ‘ ايده آلهايمان ‘ برنامه هايمان برايدستيابي نسل جوان و توده مردم ضعيف و باري به هر جهت عمل کرديم.

چه منابع آموزشي براي ايشان فراهم ساختيم? چه سيستم آموزشي براي ايشان پيش بيني کرديم?

تاکيد مي کنم ‘ آموزش براي ايجاد فرصت انتخاب به ميل و از روي آگاهي و نه چيز ديگر.

آيا درفضاي مجازي يا همان ميدان مبارزه که انتخاب کرده ايم براي حرکت واداشتن توده و... چيزي جز سهم خواهي ‘ خودنمايي و تلاش براي التيام بخشي زخم هاي کهنه قابل مشاهده داريم?

سايتها ساخته ايد ‘ روزنامه هاي اينترنتي ايجاد کرده ايد ‘ فعاليتهاي فيس بوک را هم از دست نداده ايد ولي آيا از همه اينها چيزي جز تحليل وقايع ‘ اخبار و شعارهاي حزبي بيرون مي آيد?

تحليل ها محترم اند و روشني بخش راه هاي تاريک و پرپيچ و خم و من آن را هم لازم مي دانم و اخبار و وقايع را نيز .

ولي آيا تا به حال تلاش براي ارائه بحثهاي اصولي و هدف دار براي آموزش و معرفي سرچشمه افکار انجام داده ايم?

به عنوان مثال من از مارکسيست هاي ايراني نام مي برم.

ما شاهد گروهها و احزاب مختلف هستيم که خود را مارکسيست دانسته و فلسفه مارکس را سرلوحه راه خود مي دانند و طبق آن عمل کرده و عوام را هم فرا مي خوانند به اين راه.

ولي کداميک از اين گروهها که کم هم نيستند تلاش براي آموزش و تبليغ و تشريح فلسفه مارکس به صورت منظم و اصولي کرده اند?.

همه منتقد رژيم و جناياتش هستند و بر عليه آن مبارزه مي کنند و افشاگري مي کنند و تجمع راه مي اندازند و و و

ولي پس چه ميشود که در دل اکثريت عوام جايگاهي ندارند و حتي شايد وحشتناک هم به نظر برسند.

مدافع حقوق اينان باشيد و در دل جايي نداشته باشيد و حتي نشناسندتان?

اين هم براي خود هنري است!

و جالب اينجا است که وقتي با اين هنر خود با عدم استقبال توده مواجه ميشويم ‘ ضعف فرهنگي ‘ خرافات حاکم و لزوم ادامه روند آرام فعلي جهت آماده شدن عوام در آينده اي ناپيدا ‘اولين جملاتي مي شوند که طوطي وار و براي توجيح به خورد يکديگر مي دهيم.

وابستگي به خرافات ديني هست و فضابراي حرکت انفعالي آماده نيست??!!

خوب معلومه که نيست ‘ دوستان. هيچ مطلوب هيچ وقت و هيچ جا آماده نيست. شما چه کرديد که آماده شود? آيا جر اين است که در غياب شما و در بحبوجه ضعف عملکردي شما در آموزش ‘ مذاهب جديدي چون بهاييت هم به مذاهب قبلي اضافه شده و سر بلند کرده?

به عنوان مثال ‘

چرا کسي لب باز نمي کند که بگويد اين شعار وحدت عالم انساني که بهاييت در بوق و کرنا کرده را ما در اينترناسيوناليسم تعريف کرده ايم و بحث جديدي نيست.

چرا کسي لب باز نمي کند که بگويد که اگر دين با شعارهاي مظلوم گرايانه و خيرخواهانه تلاش در تسلط بر عقل و علم شما براي بهره کشي و سواستفاده دارد ‘ اين ما هستيم و طبق اين دليل و اين استدلال و آن برهان ‘ مدافع حق شما هستيم که اينک کافر ‘ تروريست و خطرناک خوانده ميشويم?

چرا تلاش نمي کنيد که شناخته شود فلسفه وجودي تان و منطق تان توسط نسل جديد پرورش يافته در جمهوري اسلامي براي انتخاب مسير? انتخابي از روي آگاهي .

تا به کي مي خواهيد نقش ولي و قيم را براي عوام بازي کنيد و آن هم به صورت ناموفق.

امروز ديگر توده نياز به قيم ندارد . امروز توده نياز به آگاهي دارد ‘ آگاهي براي انتخاب . انتخاب براي حرکت . حرکت ‘ حرکتي کوبنده و پرشور.

ما بايد منابع علمي ‘ فلسفي و در کنار آن تاريخي که در داخل کشور ‘ نسل جوان مان از آن محروم هست را براي ايشان بيش از پيش تکثير و قابل دسترس براي مطالعه جهت يافتن فرصت انتخاب به ايشان ‘ سازيم.

بايد از تک تک توده ها ‘ متفکريني و رهبراني براي سازماندهي مبارزات از درون بسازيم .

اقتصاد بي رحم و در کل نوعي حسابگري مخصوص اين دوران ‘ تا حد زيادي نقش احساسات را در راه اندازي و سازماندهي هاي انقلابي از بين برده دوستان.

ديگر نمي توان با شعار و تبليغ و حرف ‘ عوام را به راه انداخت وانتظار سربازاني فداکار و گوش به فرمان داشت.

از طرفي به انتظار نشستن براي اشتباهات احتمالي رژيم هم چيزي جز فرصت سوزي نيست.

تنها راه به نظر من اتحاد است و اتحاد.

اتحاد بين گروهها در درجه اول و اتحاد و پيوند هر چه بيشتر بين گروهها با مردم.

و اين به دست نمي آيد ‘ مگر فراموشي تاريخ اختلافاتمان و بازگشت و دوباره خواني اصول و مباني مان و تلاش براي معرفي بدون تفسير آن به مردمي که در داخل از آن بي اطلاع هستند.

بياييم اخبار را به خبرگذاريها واگذار کنيم و پرده اختلافات را نيز بردريم و با استفاده اي درست از انرژي خودمان و ابزارهاي موجود ‘آغازگر حرکتي نوين شويم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.