رفتن به محتوای اصلی

احتمال اعدام قریب الوقوع دو زندانی اهوازی
20.05.2014 - 14:48

کریم دحیمی٬فعال حقوق بشردر گفتگو با سایت عدالت برای ایران٬ گفت که خانواده این دو زندانی از طریق منابع غیررسمی مطلع شده‌اند که حکم این دو زندانی در روز پنج‌شنبه اجرا خواهد شد.

دو زندانی سیاسی از اسفند ۱۳۹۲از زندان دزفول به مکان نامعلومی  منتقل شده‌اند. ۱۱ اردیبهشت ماه جاری منابع غیررسمی در دادگاه انقلاب اهواز از تایید حکم اعدام علی چبیشاط و سید خالد موسوی٬‌ دو زندانی سیاسی عرب اهوازی در دیوان عالی کشور خبر داده‌ بودند.

پیگیری خانواده و وکیل این دو زندانی برای کسب اطلاع از وضعیت پرونده و سلامت این دو زندانی تا کنون بی‌نتیجه مانده و مقامات رسمی قضایی و امنیتی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.

علی چبیشاط، خالد موسوی و سلمان چایانی متهم به دست داشتن در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل در نزدیکی روستای کعب خلف مسلم در مهر ماه ۱۳۹۱هستند. این سه زندانی پس از  بازداشت به مدت هفت ماه در سلول انفرادی نگهداری شده و از دسترسی به وکیل و اعضای خانواده‌شان محروم بودند. با وجود گزارش‌هایی معتبر مبنی بر شکنجه و بدرفتاری با این سه زندانی، مقامات مسئول این پرونده با کوتاهی از انجام تحقیقات کامل، منصفانه و موثر برای شناسایی عاملان این واقعه، متهمان را مجبور به اعتراف کرده و با پخش این اعترافات از کانال تلویزیونی تحت کنترل خود از آن به عنوان یک مدرک جرم استفاده کرده‌اند. به غیر از این اعترافات اجباری، شواهد دیگری بر دست داشتن این افراد در انفجار خط لوله گاز طبیعی چغازنیبل وجود ندارد. مقامات رسمی ایران در هنگام وقوع این انفجار، آن را یک تصادف اعلام کرده بودند و احتمال وقوع خرابکاری را کاملا منتفی دانسته بودند. علی چبیشاط، خالد موسوی و سلمان چایانی ۲۰ آبان ۱۳۹۱ در روستای  کعب خلف مسلم از توابع شهرستان شوش بازداشت شدند. ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ سید محمد باقر موسوی٬ قاضی شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز٬ این سه مرد را به “محاربه” محکوم کرد. بر اساس این حکم علی چبیشاط و خالد موسوی به اعدام و سلمان چایانی به ۲۵ سال حبس (که باید به صورت تبعید در شهر یزد س‍‍پری شود) محکوم شدند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.