رفتن به محتوای اصلی

روحانیت در ایران باعث تجزیه ایران گردید بخش دوم
27.08.2010 - 19:01

وقتی نادر شاه وارد اصفهان شد، هفتاد هزا ر طلبه از دولت صفوی منقرض شده، حقوق میگرفتند. او حقوق انها را قطع کرد. طلبه ها اعتراض کردند. نادرشاه پرسید کار شما چیست؟ جواب دادند، " ما لشکر دعا هستیم و برای بقای سلطان و مملکت دعا میکنیم." نادر شاه پرسید، " پس چرا افغان ها بر شما پیروز شدند و دعای شما موجب بقای مملکت نشد؟"در کتاب رستم التواریخ آمده است که روحانیونی مثل محقق و مجلسی پادشاهان صفوی را قانع کرده بودند که حکومت انها تا ابد توسط امام زمان تضمین شده است و هیچ چیز قادر بشکست انها نخواهند بود.

روحانیان وارداتی از لبنان خود را نایب امام زمان میخواندند و پادشاهان را عامل او میدانستند. ملا احمد اردبیلی به شاه عباس اخطار داد که اگر حرمت و ا عتقاد به امام غایب را مراعات نکند، توسط علما سلب قدرت میگردد.

روحانیان تشیع را ‫طوری تیوریزه کرده بودند که خودشان مرکز قدرت بشمار میامدند و حاکمان عامل انها تصویر شده بودند. حتی آقا محمد خان که با شمشیر قدرت را بدست گرفته بود، هنگام تاجگذاری خود را حافظ و ارتقا دهنده تشیع اعلام نمود. جالب است بدانید که روحانیون در زمان نادرشاه سنی و کریم خان زند لر هیچ نفوذی در ایران نداشتند. در اینجا فرهنگ خراسان در نادر شاه و فرهنگ لرستان در کریم خان و جانشینان او بروشنی دیده میشود.

‫نفوذ روحانیت در زمان قاجار های ترک همچنان ادامه یافت، بصورتی که درزمان فتحعلیشاه سیاست های عمده ایران منجمله سیاست خارجی را تعیین میکردند. زمانی که سفیر روسیه برای مذاکره نزد فتحعلیشاه رفت، شاه و عباس میرزا علاقمند به صلح بودند چون میدانستند که سپاه مجهزی ندارند و از عهده جنگ با روسیه بر نخواهند امد. اما روحانیون به شدت مخالفت کردند و فتوا دادند که جنگ شروع گردد. سفیر روسیه حتی کوشش کرد با روحانیون بطور مستقیم مذاکره نماید ولی انها گفتند با کافران گفتگو نمیکنند.

‫با اصرار روحانیون، عباس میرزا به روسیه حمله کرد که نهایتا شکست خورد و بخش بزرگی از سرزمینهای ایران جدا گردید و مجبور شد که قرارداد ترکمن چای را امضا نماید. وقتی فتحعلیشاه از روحانیون پرسید، چرا در جنگ پیروز نشدیم؟ انها جواب دادند که ، " عباس میرزا اخلاص کامل نداشته است." یعنی انها تصمیم گیرندگان بدون مسوولیت بودند.

فتحعلیشاه علیرغم جنگ با مسحیان و سنی های اطراف ایران و شکست مکرر، همچنان به روحانیون بیش از حد عقل، اعتقاد دشت. او رسما از آخوند ها اجازه خواست تا به نیابت انها مملکت داری کند و بدین گونه ملا ها را در قدرت سلطنت شریک کرد.

سیاست های صفوی ها و قاجار تحت تاثیر روحانیون موجب نفرت مسلمانان سنی در تمام جهان گردید. مسیحیان هم در شکل روس ها و انگلیس از جنوب و شمال و شرق به ایران حمله میکردند. ایران دیروز مثل ایران امروز نه تنها در انزوای کامل بود، بلکه مورد نفرت ترک ها در غرب، روس ها در شمال، و ترکمن ها، تاجیک ها، ازبک ها، افغان ها و بلوچ ها در شمال و شرق و عربها در جنوب بود.

‫در چنین شرایطی جنگ با ترکان عثمانی باعث زوال ایران و ترکیه و برامدن استعمار غرب گردید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.