رفتن به محتوای اصلی

تعطيلي شوراها، استبداد صغير است
07.05.2010 - 18:12

شوراهای اسلامی به پایان خط رسیده اند و در آینده حتی نام شورا، عاملی دست و پا گیر و دردسرآفرین برای رژیم خواهد شد. بی دلیل نیست که مهدی چمران، رئيس شوراي شهر تهران در واکنش به پيشنهادات جديد پيرامون تجميع انتخابات می گوید: اگر اين اتفاق رخ دهد، همان استبداد صغير رخ داده است. روزنامه ابتکار پنجشنبه 16 ارديبهشت ماه 1389

شوراهای شهری در جمهوری اسلامی، تشکلی برای مدافعان حکومت اسلامی و پیشبرد اهداف حکومتی بوده و اساسا در برابر نهادهای مستقل مردمی قرار داشته اند. این شوراهای توسط پایه حمایتی رژیم اداره می شدند و ابزاری برای شناسائی مخالفین سیاسی، تریبونی برای تبلیغ و ترویج خرافات دینی و حلقه رابطی میان دولت و "امت" بوده اند.

وظایف شوراهای اسلامی پیشبرد برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، عمرانی، بهداشتی و آموزشی تحت نظارت شهرداری تعریف شده است.

شوراهای وابسته در دوران انجماد و یخبندان شعور ملی-دمکراتیک مردم و ترکتازی اسلامگرایان، ماهیت ارتجاعی داشته و اکنون که از زیر آوار سیاست های رژیم خود را بیرون می کشند، می توانند جایگاه واقعی خود را بعنوان نهادهائی مستقل دریابند و نقش ارزشمندی در پیکار برای آزادی و دمکراسی داشته باشند.

حکومت اسلامی در انزوای کامل ملی و بین المللی قرار گرفته و وابستگان رژیم در محیط کار و زیست مردم منزوی شده اند.

در وضعیت کنونی همه نهادهای فرمایشی در محیط کار و زیست مردم یا کارائی خود را از دست داده و منحل می شوند ویا روند دگردیسی به آنها تحمیل می شود.

شوراها یا انجمن های مستقل، نهادهایی مردمی و شکلی از دمکراسی هستند که اراده شهروندی را در محیط زیست و کار منعکس می کنند.

جنبشی خیابانی که از یکسال پیش اوج گرفت، اگر بخواهد با زندگی واقعی و مطالبات شهروندی ملت ایران پیوند برقرار کند، ناچار است پای خود را در زمین بکر، برای نهادینه سازی دمکراسی قرار دهد و این بستر جائی جز شوراها یا انجمن های مستقل در محیط کار و زیست مردم نیست.

در مطلب مندرج در سایت ابتکار آمده است که:

" شوراي شهر تهران پس از گذشت 11 سال از فعاليتش و نزديک شدن به برگزاري انتخابات چهارم شوراي شهر تهران، رو در روي مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته تا در صورت تصويب نمايندگان،22 ماه تعطيل بماند.

پيشنهاد 22 ماه تعطيلي شوراي شهر تهران، طرحي است که براي تجميع انتخابات شورا با انتخابات مجلس و رياست جمهوري ارائه شد.

طرحي که رئيس شوراي شهر تهران آن را استبداد صغير عنوان کرد و روز گذشته در جلسه شوراي شهر تهران با ابراز نگراني از برخي اظهارات درمورد انحلال يا توقف فعاليت شوراها به مدت 22 ماه، گفت: «اين گونه اظهارات همانند تصميم تعطيلي مجلس در دوران محمدعلي شاه است و اگر اين اتفاق رخ دهد، همان استبداد صغير رخ داده".»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.