رفتن به محتوای اصلی

اعزام نیرو از ارومیه و لرستان برای مبارزه با داعش
14.06.2014 - 00:06
 
 یکی از پیکارجویان «دولت اسلامی عراق و شام»
در حومه شهر موصل، عراق - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
 
 روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی از اعزام نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عراق برای مبارزه با گروه شورشی دولت اسلامی عراق و شام خبر داد.
روزنامه دست راستی وال استریت ژورنال این خبر را به نقل از مسوولان امنیتی ایرانی منتشر کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از این منابع امنیتی که نامی از آنها نبرده، می نویسد دو یگان از سپاه پاسداران روز چهارشنبه از ارومیه و استان لرستان به عراق اعزام شدند و ماموریت آنها حفاظت از بغداد و اماکن مقدس شیعیان در کربلا و نجف است.

گروه سنی افراطی دولت اسلامی عراق و شام چندین شهر در شمال عراق از جمله موصل را تحت کنترل خود در آورده است و به دنبال تصرف بغداد است. گزارش شده نیروهای عراقی در برخی از مناطق شمال کشور بدون مبارزه با شورشیان پست های خود را ترک کردند، اقدامی که نوری المالکی، نخست وزیر عراق آن را بخشی از یک توطئه خواند.

وال استریت ژورنال می گوید حضور ایران در عراق باعث چالش برای کاخ سفید می شود که چشم انداز نبرد آمریکا و ایران را در کنار هم مطرح می کند. مسوولان وزارت امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه درباره گام های خاصی که دولت آمریکا در صورت ورود نیروهای ایرانی به عراق خواهد برداشت، سخن نگفتند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت دیپلمات های آمریکا در ژنو با نمایندگان ایران درباره بحران عراق گفتگو نکردند. او گفت: «ما آنها را تشویق کردیم که نقشی سازنده در عراق بازی کنند.»

وال استریت ژورنال می گوید با هوشیار زیباری، وزیر امورخارجه عراق تلفنی درباره گزارش های حضور سپاه پاسداران در عراق صحبت کرده و پاسخ او این بوده است که در لندن حضور دارد و از این موضوع اطلاعی ندارد.

این هفته، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران به بغداد رفت و با مقامات عراقی دیدار و گفتگو کرد.

وال استریت ژورنال به نقل از یک فرمانده نظامی ایران نوشته است اگر نیروهای دولت اسلامی عراق و شام به ۱۰۰ کیلومتری مرز ایران نزدیک شوند، ایران آنها را بمباران می کند.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات امنیتی ایران نوشته است این کشور آماده است در صورتی که اعزام نیروها به عراق صحنه نبرد را به نفع دولت نوری المالکی تغییر ندهد، داوطلبان شیعه ای که اکنون در سوریه می جنگند را به عراق بیاورد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز چهارشنبه گفت عراق درخواست کمک از ایران نکرده و ارتش آن کشور قطعا قادر است از عهده [بحران] بر آید.

روز پنجشنبه، حسن روحانی برای شرکت در یک جلسه فوری شورای عالی امنیت ملی درباره عراق، شرکت در یک مراسم مذهبی را نیمه تمام گذاشت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
برگرفته از:
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.