رفتن به محتوای اصلی

خشونت علیه زنان‌
15.03.2010 - 17:02

پدیده دردناک خشونت علیه زنان که در ابعاد گوناگون جسمانی و روانی در سراسر جهان سلا‌مت جسم و روان زنان را به خطر می‌اندازد و حقوق انسانی آنها را مورد تجاوز قرار می‌دهد در گسترده‌ترین نوع خود علیه زنان است که غالبا توسط نزدیک‌ترین افراد زندگی زن یعنی شوهر به‌وقوع می‌پیوندد.

واقعیت آزاردهنده در دنیای امروز در جهانی که محیط خانه می‌باید پناهگاهی باشد تا ساکنانش در آن بیاسایند و خستگی‌های ناشی از مشکلا‌ت محیط بیرون خانه را به فراموشی بسپارند، متاسفانه برای بسیاری از مردم خانه به جهنمی می‌ماند که آتش دشمنی، خشم و خشونت کینه و انتقام در آن هر لحظه شعله‌ورتر می‌شود.

ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی پیشداوری- عقاید غلط و الگوهای فرهنگی حاکم بر اغلب جوامع خشونت علیه زنان را به‌عنوان هنجاری پذیرفته شده در موارد معین به آن مشروعیت سنتی می‌دهد. این مسئله در ساختارهای فرهنگی و اجتماعی ریشه دارد و با وجود این ساختارها که عدم تساوی و تبعیض را ترویج می‌کند بروز خشونت علیه زنان نه تنها غیرطبیعی معرفی نمی‌شود، بلکه بعضا این خشونت توجیه نیز می‌شود. همین عقاید و شرایط موجود است که در مردان نوعی احساس محق بودن شاید نوعی احساس وظیفه برای اعمال خشونت علیه زنان ایجاد می‌کند.

خشونت در محیط‌های خانوادگی نیز اساسا یک قلمرو مردانه است. می‌توانیم خشونت خانوادگی را تجاوز فیزیکی که توسط یک عضو خانواده علیه عضو یا اعضای دیگر صورت می‌گیرد تعریف کنیم. خشونت معمول در خانواده خشونت توسط شوهران علیه زنان است در واقع خانه خطرناک‌ترین مکان در جامعه امروزی است.

گاهی خشونت توسط زنان نیز اعمال می‌شود اما بسیار محدودتر و اتفاقی‌تر است. کتک زدن وحشیانه پی‌درپی زنان توسط شوهران هیچ معادل واقعی در جهت عکس ندارد. مردانی که کودکان را از نظر فیزیکی مورد تعرض قرار می‌دهند بیشتر از زنان احتمال دارد که این کار را به شیوه‌ای مداوم انجام داده و باعث آسیب‌های جسمانی درازمدت شوند. عواملی که در این امر دخالت دارند یکی از آنها ترکیب عواطف شدید و نزدیکی و صمیمیت شخصی است که ویژگی زندگی خانوادگی را تشکیل می‌دهد. پیوندهای خانوادگی معمولا‌ سرشار از عواطف نیرومند است که عشق و نفرت را در هم می‌آمیزد. آنچه تنها حادثه کوچکی به نظر می‌رسد می‌تواند تخاصمات پردامنه‌ای را میان زن و شوهر یا میان والدین و کودکان برانگیزد. عامل دوم واقعیت این است که عمل خشونت در خانواده به میزان زیادی تحمل می‌شود یا تاکید می‌گردد. اگرچه خشونت خانوادگی که از نظر اجتماعی مجاز شمرده می‌شود ماهیت نسبتا محدودی دارد، اما می‌تواند به‌صورت‌های جدی‌تر به حمله و خشونت تبدیل شود. موری استراوس استدلا‌ل کرده است که پدر و مادر بودن جواز کتک زدن را فراهم می‌سازد. عقدنامه جواز کتک زدن است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.