رفتن به محتوای اصلی

کمپینی برای دفاع از زنان دربند، اخراجی و تبعیدی
22.01.2010 - 12:10

خانم عباسقلی‏زاده، کمپینی به نام «کمپین فعالان جنبش زنان» به راه افتاده. ابتدا بفرمایید که هدف این کمپین دقیقا چیست؟

محبوبه عباسقلی‌زاده: هدف این کمپین به طور مشخص، دفاع از فعالان جنبش زنان در شرایط بحرانی است. این فعالان جنبش زنان می‏توانند به هر گروه فکری، مذهبی، قومی، سیاسی یا حتی به هر واحد جغرافیایی تعلق داشته باشند. ولی مهم‏ترین هدف کمپین دفاع از فعالان جنبش زنان در شرایط بحرانی است.

این دفاع چگونه می‏خواهد صورت بگیرد؟ راه‏کارهای شما برای رسیدن به این هدف‏تان چیست؟

این کمپین، کمپینی مبتنی بر حمایت‏گری و انتشار بیانیه‏ها و کنفرانس‏های خبری‏ای است که بتواند از آن طریق اخبار فعالان جنبش زنان در شرایط بحرانی و گروه هدف‏اش را به جهانیان اعلام کند. در کنفرانس‏ها و نشست‏هایی که سازمان‏های بین‏المللی حقوق‏بشری برگزار می‏کنند، شرکت کند و از این سازمان‏ها درخواست کند که به وضعیت ایران و وضعیت بحرانی فعالان جنبش زنان توجه کنند. یا با بسیج کردن جنبش فراملیتی زنان و جنبش زنان در کشورهای مختلفی که به هرحال به صورت روابط خواهری با فعالان جنبش زنان در ایران کار می‏کنند، هم‏چنین از طریق افکار عمومی خود مردم ایران و استفاده از فضاهای مجازی و وب‏سایت‏ها و وبلاگ‏های مختلف، به حمایت از این زنان بپردازد.

بنای کمپین بر این است که از طریق این روش‏ها و در این حوزه‏ها، صدای قربانیان یا فعالان جنبش زنان که در بازداشت یا در شرایط بحرانی دیگری به سرمی‏برند را اعلام کند و از گروه‏های مخاطب‏اش جذب حمایت کند.

گروه هدف این کمپین، به طور مشخص چه کسانی هستند؟

به طور مشخص، حدود ۱۳ تا از زنان فعال در جنبش هستند که در بازداشت به‏سر می‏برند یا محکوم به زندان‏های طولانی مدت شده‏اند. افرادی مانند منصوره‏ شجاعی، سمیه رشیدزاده، زهره تنکابنی، مهین فهیمی، پریسا کاکایی، مریم ضیاء، بهاره هدایت، لی‌لی فرهادپور و…

در عین حال تعدادی از فعالان جنبش زنان شغل‏شان را به دلیل فعال بودن در جنبش زنان از دست داده‏اند. برخی از آنان در حال حاضر بیکار هستند و یکی از گروه‌های ‏هدف ما همین افرادی هستند که به دلیل فعالیت در جنبش زنان اخراج شده‏اند. حدود ۱۰ نفر یا بیشتر از فعالان جنبش زنان نیز به دلیل همین فعالیت، ممنوع‏الخروج هستند.

به هرحال گروه هدف ما و کلا نقاط بحرانی‏ای که الان فعالان جنبش زنان در آن وجود دارند، به بازداشت، اخراج، ممنوع‏الخروجی و مجبور شدن به ترک وطن و مهاجرت و تبعید برمی‏گردد.

محبوبه عباسقلی‌زاده اطلاع‌رسانی به مجامع بین‌المللی را یکی از اهداف این کمپین می‌داند محبوبه عباسقلی‌زاده اطلاع‌رسانی به مجامع بین‌المللی را یکی از اهداف این کمپین می‌داند

در بند دوم بیانیه‏ی شما، یکی از اهداف این کمپین دفاع از گروهی از فعالان جنبش زنان که مجبور به مهاجرت یا پناهندگی شده‏اند، اعلام شده است. این اولین باری است که چنین بندی در چنین کمپین‏هایی گنجانده می‏شود. این کمپین‏ها تا کنون بیشتر روی فعالان داخل کشور متمرکز بود. به چه دلیل به این نتیجه رسیدید که چنین بندی را در این بیانیه بگنجانید؟

بعد از حوادثی که برخاسته از انتخابات و یا کودتای انتخاباتی بود، به دلیل فشارهای سیاسی، امنیتی و حتی فشارهای اجتماعی، روحی‏ای که به فعالان مدنی و به ویژه فعالان جنبش زنان وارد شد، تعداد قابل ملاحظه‏ای از این فعالین مجبور به ترک کشور خود شدند. تاکید می‏کنم که مجبور به ترک کشور خودشان شدند.

در عین حال این افراد با خروج‏شان از کشور، با مشکلات عدیده‏ای مانند، اقامت، مشکلات پناهندگی، مساله‏ی معاش، شغل و… مواجه هستند. همه‏ی این فعالان هم با این نیت کشور را ترک کردند که بتوانند به فعالیت‏شان در حوزه‏ی مدنی ادامه بدهند.

این کمپین یکی از گروه‏های هدف‏اش را فعالان جنبش زنانی که مجبور به مهاجرت یا پناهندگی شده‏اند، قرار داده که بتواند به نحوی از حقوق این افراد دفاع کند و بتواند کاری کند که کماکان این فعالان در حوزه‏ی مدنی بتوانند به فعالیت‏شان ادامه بدهند

در بند دیگری از این بیانیه، جلب حمایت سازمان‏های بین‏المللی حقوق بشری، جزو اهداف شما ذکر شده است. ماه فوریه کمیته‏ی حقوق بشر سازمان ملل قرار است در ژنو جلسه‏ای داشته باشد و در مورد نقض حقوق بشر در ایران صحبت کند. آیا برنامه‏ی خاصی برای این جلسه و برای رساندن صدای این کمپین به اعضای این کمیته دارید؟

بسیاری از سازمان‏های حقوق بشری که در سطح جهانی و یا در ارتباط با ایران فعالیت می‏کنند، احتمالا در این نشست‏های مقدماتی شرکت خواهند کرد. البته کمپین دفاع از فعالان جنبش زنان، کاملا توسط فعالان خود جنبش زنان اداره می‏شود و آن مشخصات و یا ویژگی‏ای که بتواند در این کنفرانس‏ها و یا اجلاس سالانه‏ی حقوق بشر ژنو شرکت کند را ندارد. ولی امیدواریم بتوانیم از طریق کنفرانس‏های خبری یا بیانیه‏هایی که صادر می‏کنیم، توجه سازمان‏های مختلف حقوق بشری را به این مساله جلب کنیم که تلاش کنند در گزارشی که در مورد ایران نوشته می‏شود به فعالان جنبش زنان و وضعیت بحرانی آن‏ها در حوزه‏های مختلف توجه خاص بشود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.