رفتن به محتوای اصلی

تکرار؟! تکرار؟! تکرار؟!
01.01.2010 - 15:41

برخورد گفتاری و اساسا نطق و بیان مفاهیم از بارزترین ویژگی های انسان است. امری که زائیده قدرت تجرید و انتزاع شعور و ذهن او می باشد.

کلمات و مفاهیم روابط انسانها را قانونمند و منتظم ساخته اند و بر همان مبنا برآورده شدن نیازهای جسمی و روحی آنها را نیز تسریع نموده و بدانها حالت زیباتر و روان تر و لذت بخش تری داده اند.

هرچه این ارتباط کلامی و درک و فهم انسانها بیشتر و قویتر شده است به همان میزان هم نشاط و شادابی و لذت زندگی ها نیز فزونتر گشته اند.

و اما چه عواملی نقش تسریع کننده یا برعکس نقش مهاری و کند کننده در این سیر دارند و تکرار؟!

تکرار؟! تکرار؟! در این راستا چه جایگاهی؟

برای پرداخت به این موضوع ابتدا باید دید که کلمات حامل چه بار و انرژی های مثبت و منفی هستند، امری که قالب و شکل کلمات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بطوری که حتی در جائی حتی کلمه عاشقانه ای نفرت انگیز و برعکس کلمه ناسزائی را دل انگیز می سازد پس در واقع و در نهایت این بار و انرژی و حس و نیروئی تعیین کننده است که کلمات شکل و قالب آنها شده اند.

دوم اینکه باید توجه کرد که هر بار با تکرار مفاهیم و جملات چه اثری روی سابجکت یا مفعول گذارده می شود بدینصورت که اگر خودیت و موجودیت فرد مفعول و قدرت تصمیم گیری او در این رابطه حفظ شود و او خود را در یک رابطه برابری حس کند این تکرار می تواند موثر و مفید باشد مثلا تکرار جملاتی مانند " تو قوی هستی، تو زیبائی، تو دوست داشتنی هستی و انواع کلمات با بارهای مثبت و انرژی زا ..... البته نقش چگونگی انتقال را نیز نباید نادیده گرفت.

اما چنانچه این تکرارها خودیت و استقلال و اصالت فردی و قدرت تصمیم گیری او را متزلزل سازد این تکرارها نه تنها موثر نخواهند بود بلکه در فرد مذبور دافعه و یک مکانیسم دفاعی در برابر فرد تکرارکننده ایجاد خواهد کرد که به سیر یک رابطه سالم و سازنده ضربه خواهد زد. در این رابطه می توان به انواع باید و نبایدها که از محیط اطراف به فرد القا و اعمال می شود اشاره کرد.

حرکت اعتراضی امروزه مردم ما در عرصه سیاسی نیز نمونه ای از این دافعه ها در برابر سیستم طبقاتی و ارشادی و استبدادی می باشد.

این در واقع نیاز فطری انسان است که او خود را قادر، توانا و دانا می بیند و اینکه می تواند خودش تصمیم بگیرد. این را می توان در یک کودک نیز بوضوح مشاهده کرد. چنانچه این حس و نیاز فطری عاری از هر آسیب و صدمه ای بماند حس کمک گیری، تعاون و احساس تکمیل شدن و نیاز به همکاری در او بدرستی در یک توازن متعادلی رشد می یابد بدون اینکه مکانیسم تدافعی و موضع گیری در او ایجاد شود.

متاسفانه در جوامعی مانند ایران که سیستم طبقاتی و هیرارشی حاکمیت دارد و تبعیت و اطاعت از مافوق تحت هر عنوانی یک قاعده شده است این القای باید و نبایدها با تکرار و تکرار و تکرار آزاردهنده و مخرب جزئی از سیستم تربیتی جامعه و نیز حاکم در روابط فردی شده است و به تبع آن، متقاعد کردن دیگران و تلاش در محقق جلوه داده خود، رفتارهای ناهنجار دیگری می شوند که زائیده و لازمه این روابطند.

با شناخت و آگاهی بر تمامی این عوامل و ناهنجاری های چنین سیستم های ناسالمی، عناصر آگاه و روشنفکر می توانند خود را از این روابط کنار کشیده و حداقل در روابط فردی و محیط پیرامون خود الگوی عملی صحیح برای یک رابطه کلامی و گفتاری سازنده باشند، الگوئی که عاری از تکرارهای مخرب و آزاردهنده و رفتارهای مبتنی بر متقاعد کردن و توجیه نمودن خود و الزام در تائید گرفتن از دیگران برای خود باشند و چه زیبا و بامسمی است این جمله عرفانه برای چنین منش و روشی

" گر در خانه کس است یک حرف بس است "

چرا که وجود هر انسانی خود کلام سازنده و رهگشا را برای زندگی اش به مانند یک آهن ربا به سمت خود جذب می کند و نیازی به تکرار نیست. از طرفی باید برای تعمق و تفکر و هضم هر کلامی حتی سازنده ای در طرف مقابل یک پروسه زمانی را قائل شد که این هم بنا به قدرت و قابلیت جذب مفعول متفاوت است.

بنابراین اصرار و الزام در به تائید رساندن نظرات خود و تحمیل اعتقادات فردی با تکرارهای ممتد که به نوعی سوهان روح و روانند و نیز موجب مکانیسم های تدافعی در طرف مقابل، نه تنها موثر نخواهند بود بلکه آسیب های روحی و روانی سختی را ایجاد می کنند که گاها ترمیم زخم های آن جبران ناپذیر می باشند.

متاسفانه چنین عارضه های ناگوار را ما در سیستم های استبدادی و دیکتاتوری و نیز در روابط فردی چنین جوامعی به وفور شاهدیم و در بطن چنین روابطی است که سیکل معیوب مجرم و قربانی نیز بشدت تقویت می شود که البته این بحث خود جای پرداخت مجزائی می طلبد.

30.12.09 زیبا ناوک

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.