رفتن به محتوای اصلی

مطالبات ملاخور شده 20 میلیارد دلاری
25.08.2009 - 17:27

آیا مطالبات ملاخور شده 20 میلیارد دلاری یکسال پیش به بانکها برگشته است؟

Tuesday, August 25th, 2009

یاداشت اقتصادی زیر را بمناسبت سوخت شدن و یا بزبان مقامات بانکی و اقتصادی بلاوصولی مطالبات بانکها ، حدود یکسال پیش نوشته بودم. زمانی که هنوز نفت بشکه ائی قریب 150 دلار بود و شرکت های خود رو سازی و سایرصنایع دیگر میهنمان به نفس نفس نیفتاده بودند. امروز پس از قریب یکسال از نگارش این یادداشت ابعاد بحران نه تنها فرو کش نکرده است بلکه انبوه تر شده و چون تیزاب پایه تبات پولی و مالی مملکت را میخورد . دولت احمدی نژاد کوشش دارد تا با حفظ مصنوعی نرخ برابری ریال و دلار به امید فردائی که از امروز امیدانگیز تر نیست و نمیتواند باشد، امروز را تا فردا بگذراند و این در حالیست که هروز که میگذرد بعلت ارزان نگاه داشتن مصنوعی ارز های خارجی در برابر ریال ، به اشکال مختلف، جریان ارز از مملکت بسوی خارج روان است. این روند مخرب تا آنجا پیش رفته است که سر و صدای آقای عسگر اولادی را هم درآورده است. وی در یکی از نشست های اخیرش با مقامات اقتصادی اعلام کرد که این نرخ ارز همه تولید کنندگان را ورشکست و ذخیره ارزی مملکت را تحلیل میبرد. ولی ظاهراً گوش شنوائی نیست ولی از طرفی زمزمه هائی در کرویدور های ارگانهای تصمیم گیری راجع به مسئله هست که برابر انها ممکنست قیمت ارز تا دو برابر هم گران شود.

مسئله اینست که حتی این میزان تنزل ارزش ریال هم چاره ساز نخواهد بود زیرا برابر اظهار نظر برخی صاحیبنظران پولی، ریال باید به یک چهارم ارزش کنونی خود در برابر سایر ارزها برسد تا بتواند جوابگوی هزینه های تولید در داخل وکلاً اقتصاد مملکت باشد. بهر روی بر زمینه چنین شریطی است که فکر کردم یادشت یکسال پیش راجع به مشکل مطالبات بلا وصول بانکها امروزه هم، حد اقل باندازه ی یکسال پیش موضوعیت دارد که آنرا در اینجا درج کنم

.

حبیب تبریزیان

…………..

بانکهای ایران و سیستم بانکی ایران ورشکسته است!

دنياي اقتصاد – غلام‌حسين الهام، سخنگوي دولت، رسما تاييد كرده است كه حداقل 20هزار ميليارد تومان (معادل 20ميليارد دلار) از وام‌هاي پرداخت شده توسط نظام بانكي بازپس داده نشده است؛ الهام در عين حال تصريح كرده است كه براساس برخي برآوردهاي ديگر، ميزان وام‌هاي بازپس داده نشده بيشتر از اين رقم است…

هفته پیش نوشتاری داشتم تحت عنوان:

بحران اقتصادی جهان و خوکچه ائی که میخواست ژامبون شود و… که در آن از جمله چنین اشاره کرده بودم:

«… دولت مبلغ نجومی 60 هزار میلیارد تومن به سیستم بانکی بدهکار است، که قرار است این بدهی به نوعی قرضه تبدیل شود. هزاران موسسه کلاه برداری شده هزاران هزار بلیون به همین بانکها بدهکارند که این بدهی ها فقط بدرد پر کردن ستون بدهی بدهکاران دفاتر بانکها میخورد و احتمال وصول آنها صفر است و…»

به قول معروف شاهد از غیب آمد. البته نه چندان هم از غیب بلکه از درون خود دستگاه حاکمه! و این آقای غلامحسین الهام است که اعتراف میکند معادل 20 میلیارد دلار اعتبارات اعطائی بانکها ملا خور میشود!

ولی در ارائه همین رقم هم، ایشان جانب احتیاط را رعایت میکنند !

واقعیت .وحشتناک اینست که تمام بانکهای ایران و کلاً سیستم بانکی ایران ورشکسته است. و این سپرده های خرده و ریز مردم و پول های بازنشستگی مردم است که توسط بانکها به شرکتهائی وام داده شده است که یا فقط روی کاغذ وجود دارند و یا اگر هم وجود فیزیکی دارند،دارائیشان یک صدم بدهی بانکی اشان نیست و کلاً با پول بانکها چرخیده و چریده اند و همه را خورده و یا در بازار مسکن ورشکسته دوبی به قمار گذاشته اند!

فقط تازاندن تورم به مرز سه رقمی میتواند این شرکت های ناموجود و یا ورشکسته را قادر سازد که بدهی هایشان را به بانکها بپردازند و از این جمله است دولت بدهکار و ورشکسته آقای احمدی نژاد که بنا به اعتراف مسئولین دستگاه خودشان، 60 هزار میلیارد تومن به سیستم بانکی بدهکار هستند!

و این هم اظهارات آقای غلامحسین الهام از زبان دنیای اقتصاد دیروز!

پول‌هايي كه پس داده نمي‌شود

20ميليارد دلار وام كجاست؟

دنياي اقتصاد – غلام‌حسين الهام، سخنگوي دولت، رسما تاييد كرده است كه حداقل 20هزار ميليارد تومان (معادل 20ميليارد دلار) از وام‌هاي پرداخت شده توسط نظام بانكي بازپس داده نشده است؛ الهام در عين حال تصريح كرده است كه براساس برخي برآوردهاي ديگر، ميزان وام‌هاي بازپس داده نشده بيشتر از اين رقم است.محمود بهمني، رييس كل بانك مركزي حدود سه ماه پيش در همايش بانكداري اسلامي (وي در آن زمان هنوز سكاندار بانك مركزي نشده بود) برآورد كرد كه رقم مطالبات معوق بانك‌ها چيزي حدود دو برابر رقم اعلام شده در روز گذشته يعني رقمي بالغ بر 40هزار ميليارد تومان (معادل 40ميليارد دلار) است. به گفته بهمني، وام‌هاي باز پس‌داده نشده به بانك‌ها در پايان خرداد سال 86 معادل 21هزار ميليارد تومان بود.كاهش اداري نرخ بهره در شرايط تورم بالا، باعث بروز عدم تعادلي در بازار پول شده است كه از يك‌سو، توجيه اقتصادي بازپس‌دادن وام‌ها را حتي با احتساب جريمه‌هاي ديركرد از بين برده است و از سوي ديگر امكان دريافت وام جديد به دليل بحران منابع در بانك‌ها را منتفي كرده است كه خود انگيزه مضاعفي براي باز پس ندادن وام ايجاد مي‌كند. نكته جالب اينكه در چنين شرايط بحراني، تنها ابزار فشار بانك‌ها براي دريافت مطالبات يعني «جريمه ديركرد» در ابتداي امسال غيرقانوني اعلام شد تا گره اين معضل پيچيده‌تر شود.

غلامحسين الهام از مطالبات معوقه بانك‌ها مي‌گويد

20 ميليارد دلار وام بازپرداخت نشده

دنياي اقتصاد - زهرا واعظ: 20هزار ميليارد تومان (معادل 20ميليارد دلار) حداقلي است كه غلامحسين الهام آن را به عنوان وام‌هاي بازپرداخت نشده بانك‌ها اعلام كرده است؛ رقمي كه پيش از اين هم اعلام شده بود. روز دوشنبه يازدهم شهريورماه محمود بهمني رييس فعلي بانك مركزي كه آن زمان در مقام دبيركل بانك مركزي مشغول خدمت بود، اعلام كرد كه رقم مطالبات معوق بانك‌ها از 13هزار ميليارد تومان در پايان خرداد 85 به 21هزار ميليارد تومان در پايان خرداد 86 و بالغ‌بر 40هزار ميليارد تومان تا شهريور 87 رسيده است. اگرچه رقم 40هزار ميليارد تومان با احتياط اعلام شد و حتي طهماسب مظاهري رييس وقت بانك مركزي هم به همگان گفت كه با اين رقم با احتياط برخورد كنيد، اما با اين وجود بهمني باز هم به رقم 40هزار ميليارد تومان تاكيد كرد تا اينكه ديروز غلامحسين الهام سخنگوي دولت، وزير دادگستري و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي رقم وام‌هاي پرداخت‌نشده بانك‌ها را 20هزار ميليارد تومان اعلام كرد. به گزارش مهر الهام تاكيد كرد، رقم‌ها در رابطه با ميزان وام‌هاي بازپراخت نشده مختلف است و مراجع رسمي رقمي حدود 20هزار ميليارد تومان را به عنوان ميزان وام بازپرداخت‌نشده اعلام كرده‌اند، اما بخش‌هايي را ما دنبال كرده‌ايم و برآورد اين است كه ميزان اين وام‌ها بيشتر از اين رقم است.

وي افزود: ميزان وام‌هاي بازپرداخت‌نشده بانك‌ها بيش از 20هزار ميليارد تومان است.وي در پاسخ به اين سوال كه قرار بود در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گزارشي در رابطه با وام‌هاي بازپرداخت نشده بانك‌ها ارائه شود، درباره ميزان اين وام‌ها تاكيد كرد: رقم‌ها در رابطه با ميزان وام‌هاي بازپرداخت نشده مختلف است و مراجع رسمي رقمي حدود 20هزار ميليارد تومان را به عنوان ميزان وام بازپرداخت نشده اعلام كرده‌اند، اما بخش‌هايي را ما دنبال كرده‌ايم و برآورد اين است كه ميزان اين وام‌ها بيشتر از اين رقم است. وزير دادگستري درخصوص اينكه گفته مي‌شود مدتي است جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي برگزار نشده، اظهار داشت: همين روز دوشنبه اين جلسه برگزار شد و مباحث مفصلي در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح شد.

البته اين تنها غلامحسين الهام نبود كه با خبرنگاران سخن مي‌گفت، بلكه ديروز درهاي حياط خلوت دولت پس از يك ماه بر روي خبرنگاران باز شد. روز گذشته بسيجيان مركز مقاومت بسيج نهاد رياست‌‌جمهوري و سازمان‌‌هاي تابعه آن مراسم هفته بسيج را در محوطه رياست‌‌جمهوري برگزار كردند. در اين حال پس از پايان جلسه هيات دولت رييس‌‌جمهور در جمع گردان عاشوراي مركز مقاومت بسيج نهاد رياست‌‌جمهوري حضور يافت و پس از سان ديدن از گردان با تبريك هفته بسيج اظهار كرد به واسطه وجود فرهنگ بسيج در كشورمان پشت همه مستكبرين عالم را به زمين خواهيم زد. احمدي‌‌نژاد كه تصميم داشت پس از حضور در جمع بسيجيان به اجتماع بازنشستگان بپيوندد، پس از سخنان كوتاهي محوطه رياست‌‌جمهوري را ترك كرد.

همچنين ديروز برخي از وزيران دولت نهم در جمع خبرنگاران قرار گرفتند و به سوالات آنها پاسخ گفتند. وزير اقتصاد درباره مخالفت برخي نمايندگان مجلس با پرداخت نقدي يارانه‌‌ها خاطر نشان كرد: ممكن است برخي از نمايندگان با پيشنهاد دولت مخالف باشند، اما مهم نظر اكثريت نمايندگان مجلس است. از طرفي هاشمي‌‌ثمره مشاور ارشد رييس‌‌جمهور توزيع سهم ملت و سهمي‌‌كردن مردم در پروژه‌ها و گسترش فعاليت‌‌هاي اقتصادي را گدا‌‌پروري ندانست. محسن اژه‌اي وزير اطلاعات هم گفت كه در دولت نهم ارتباط نزديكي بين اعضاي جامعه اطلاعاتي ايران وجود دارد و صادق محصولي وزير كشور نيز درباره تغيير مديران در اين وزارتخانه يا استانداري‌ها گفت كه بناي ما بر ثبات مديريتي حداكثري است، اما اگر در جايي نياز باشد تغيير مديريت خواهيم داشت.

دفاع مجدد از طرح تحول

شمس‌‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز در پايان جلسه هيات دولت در پاسخ به خبرنگار دنياي افتصاد كه از وي درباره مخالفت برخي نمايندگان مجلس با پرداخت نقدي يارانه‌‌ها پرسيد، خاطر نشان كرد: ممكن است برخي از نمايندگان با پيشنهاد دولت مخالف باشند، اما مهم نظر اكثريت نمايندگان مجلس است.وي با توجه به برخي مخالفان در دولت اضافه كرد‌:در دولت هم به همين منوال است ما در مصوبات قانوني كشور اكثريت را ملاك قرار مي‌‌دهيم.

خبرنگار ما از وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره قصد برخی نمایندگان مجلس برای جلوگیری از پرداخت مستقیم یارانه‌‌ها پرسيد كه وي گفت‌: چیزی نشنیده‌ام، اما مجلس بخش‌‌های مختلف این لایحه را بررسی مي‌‌کند و ملاک، نظر اکثریت نمایندگان است.

حسینی افزود‌: پیشنهاد دولت این است که بخشی از وجوه حاصل از اصلاح قیمت حامل‌‌های انرژی به صورت نقدی پرداخت و بخش دیگر صرف توسعه نظام تامین اجتماعی و توانمندسازی آن شود. هم اکنون لايحه طرح تحول اقتصادي در دولت آماده است و دولت آمادگي ارائه اين لايحه به مجلس را دارد. وي با اشاره به جمع‌‌آوري نظرات کارشناسان در مورد اين طرح تاکيد کرد: اين نظرات کارشناسي جمع‌‌بندي شده و در بخش‌‌هايي از لايحه نيز اصلاحاتي انجام شده است. وي يادآور شد که با دريافت نظرات کارشناسان اقتصادي پيشنهاد ماهوي نسبت به اين لايحه ارائه نشده بود.

وزير امور اقتصادي و دارايي درمورد زمان دقيق ارائه اين لايحه به مجلس اظهار كرد که تا پايان آذرماه لايحه طرح تحول اقتصادي به مجلس تقديم مي‌‌شود.

اژه‌اي: جامعه اطلاعاتي ايران در دولت نهم به هم نزديك‌اند

غلامحسين محسني اژه‌اي وزير اطلاعات درباره همكاري وزارت اطلاعات و فعالان اطلاعاتي نيروهاي مسلح اظهار كرد: در دولت نهم ارتباط نزديكي بين اعضاي جامعه اطلاعاتي ايران وجود دارد و كمتر پيش مي‌آيد كه هماهنگي لازم بين وزارت اطلاعات و نيروهاي اطلاعاتي قواي نظامي ‌همكاري وجود نداشته باشد.

وي در حاشيه جلسه هيات دولت در توضيح اقدامات انجام شده اخير در مقابله با فعاليت جاسوسي رژيم صهيونيستي در ايران گفت: افراد جاسوسي كه طي روزهاي گذشته خبر آنها اعلام شد، پيش از اعدام جاسوس اشتري، دستگير شده بودند و اين دو گزينه هيچ ربط مستقيمي به هم نداشتند.

هاشمي‌ثمره: اگر توزيع ثروت «گداپروري» است پس كار خوبي است

مجتبي هاشمي‌‌ثمره مشاور ارشد رييس‌‌جمهور نيز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره برخي اظهارات كه طرح تحول اقتصادي و اقدامات دولت را گداپروري دانسته‌اند، گفت: آقاي رييس‌‌جمهور در زنجان به اين موضوع پاسخ داده‌اند؛ توزيع سهم ملت و سهمي‌‌كردن مردم در پروژه‌ها و گسترش فعاليت‌‌هاي اقتصادي، گدا‌‌پروري نيست.

وي افزود: آنهايي كه اين مسائل را مطرح مي‌كنند بايد بدانند كه رسيدگي به محرومان و توزيع ثروت كشور اگر گدا‌‌پروري است پس چيز خوبي است.

مشاور ارشد رييس‌‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره اظهار نظر برخي از بزرگان مبني بر كشانده نشدن اختلافات مسوولان به رسانه‌‌ها خطاب به خبرنگار مطرح كننده سوال كه از روزنامه‌هاي منتقد دولت بود، گفت: اگر شما اين را قبول داريد پس چرا چنين مسائلي را به رسانه‌‌ها مي‌كشانيد، ما معتقديم فضا نبايد به گونه‌‌اي باشد كه به سمت تخريب دولت برود، چرا كه انتقاد غير سازنده مشكلي را حل نمي‌كند.

هاشمي‌‌ثمره با بيان اينكه خدمتگزار ملت بايد مورد تكريم قرار گيرد، خاطر نشان كرد: بايد از ستم كردن به دولت خدمتگزار پرهيز شود.

سعيدلو: دستاورد سفرهاي استاني شفاف است

علي سعيدلو معاون اجرايي رييس‌‌جمهور نيز در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه تاكنون كدام استان بيشترين پيشرفت را در اجراي مصوبات داشته است، گفت: استان اردبيل بيشترين پيشرفت را در اجراي مصوبات دور اول و دوم داشته و اگر بخواهيم دور سوم سفرهاي استاني را آغاز كنيم، مي‌توان از اين استان آغاز كرد.

وي افزود: سعي مي‌كنيم دور دوم سفرهاي استاني را تا پايان دولت به اتمام برسانيم و آن را چه اين دولت يا هر دولت ديگر ادامه مي‌‌دهند چرا كه سفرهاي استاني اقدامي‌ خوب و موثر است.

معاون اجرايي رييس‌‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر كسي در مورد جزئيات سفرها و مصوبات سوالي داشته باشد، مي‌تواند سوال كند، اما بعضي‌‌ها فقط سوالات كلي مطرح مي‌‌كنند و غيرمنصفانه اصل كار را زير سوال مي‌برند؛ اما مردم همه‌چيز را مي‌‌دانند چون دستاوردها و نحوه انجام سفرهاي استاني دولت نهم شفاف است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.