رفتن به محتوای اصلی

هیچ مقامی حق ندارند آزادی های مشروع را از ملت سلب کنند
07.05.2009 - 16:57

حتی رهبری، رئيس جمهور و مجلس هم حق ندارند آزادی های مشروع را از ملت سلب کنند، متن سخنرانی اکبر اعلمی در اروميه

بسمه تعالی

اعلمی که در جمع پرشور مردم اروميه در مسجد حصزت ابوالفضل اين شهر حضور يافته بود ابتدا به ياد شهيد باکری آياتی از قران را تلاوت و سپس فرارسيدن هفته معلم و روز جهانی کارگر را به همه فرهنگيان و کارگران تبريک و تهنيت گفته و به مناسب روز هفته معلم شعر زير را به همه فرهنگيان تقديم کرد:

گفت استاد مبر درس از ياد // ياد باد آنچه بمن گفت استاد

ياد باد آنکه مرا ياد آموخت // آدمی نان خورد از دولت ياد

هيچ يادم نرود اين معنی // که مرا مادر من نادان زاد

پدرم نيز چو استادم ديد// گشت از تربيت من آزاد

پس مرا منت از استاد بود // که به تعليم من استاد، اِستاد

هر چه می دانست آموخت مرا // غير يک اصل که ناگفته نهاد

قدر استاد نکو دانستن // حيف، استاد به من ياد نداد

گر بمردست، روانش پر نور // ور بود زنده، خدا يارش باد

اعلمی در ادامه اين مراسم قطعه شعری را هم به مناسبت هفته کارگر سرود و افزود برخی از دوستان از من خواستند تا به مناسبت سخنرانی در اروميه کمی در وصف اين شهر سخن بگويم در حاليکه من عضو خانواده بزرگ آذربايجانم و تعريف يک عضو از خانواده اش چندان خوشايند نيست. اعلمی که به زبان ترکی سحن می گفت آنگاه شعر زير را قرائت کرد:

باغلا ميخانه نی ،بوراخ نئشنی // بوراخ اليندکی ،ايشی پشنی

بوگون الميزين غيرت گونودور // آجيخدان يوغرولموش همت گونودور

گوناخ گلمه ميشم ،بورا وطن دير // وطنين بولمين ،موندار بيتندير

در ادامه اين جلسه اعلمی با اشاره به اينکه نوعی همنوائی ميان بعضی از شبکه های تلويزيونی خارجی نظير بی بی سی و صدا و سيمای جمهوری اسلامی و روزنامه های موسوم به اصلاح طلب و اصولگرا در بايکوت خبری اينجانب بوجود آمده است گفت ،بی بی سی و راديو و تلويزيون جمهوری اسلامی پيوسته از کانديداتوری احمدی نژاد ،موسوی ،کروبی و حتی محسن رضائی که چند روزی است وارد ميدان رقابت ها شده سخن می گويند و اخبار آنان را منتشر می کنند اما يک کلمه هم از حضور بنده سخنی به ميان نمی آورند و حتی شنيده ام که برخی از اعضای هيات نظارت شورای نگهبان متولی اين مسجد را هم مورد شماتت قرار داده اند که چرا اجازه سخنرانی به اعلمی داده ايد؟ اعلمی افزود ،در حاليکه مرا از همه امکانات و تريبون ها محروم کرده ايد آيا خانه خدا را هم برای ما بر نمی تابيد؟ هيات نظارت شورای نگهبان از کی صاحب خانه خدا شده است؟من يقين دارم که حتی خبر اين استقبال گسترده شما عزيزان از خدمتگرارتان را هم در جائی منعکس نخواهند کرد و اساسا کسانی که به دروغ دم از ضرورت گردش آزاد و آزادی مطبوعات می زنند در واقع همه چيز را برای خود می خواهند اما اينها بايد بدانند که:

حق سل کيمی دريايه آخيب يول تاپاجاق دير // داش آتماق ايله کيمسه اونو دوندره بيلمز

دونيادا قارانليقلار اگر جمع اولا باهم // بير خيرداجا شمعين ايشيغين سوندوره بيلمز

کانديدای رياست جمهوری با ذکر اينکه قانون اساس جمهوری اسلامی نقشه نظام جمهوری اسلامی را ترسيم کرده است ،گفت ۳۰ سال پيش مهندسين اين نظام سعی کردند با پيش بينی تدابير لازم ،ساختمان نظام را بگونه ای طراحی کنند که در برابر زلزله های سياسی ،اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی چند ريشتری مقاومت بکند و ۹۸ درصد ملت ايران با ملاحظه اين نقشه و خصوصا فصل مربوط به حقوق ملت به آن رای دادند در حاليکه اگر امروز در مورد همين قانون نظرخواهی شود هرگز استقبال سال ۱۳۵۸ تکرار نخواهد شد. اعلمی دليل اين امر را هم انحراف مسئولان نظام از آرمان ها و اصول بنيادی قانون اساسی و فصل مربوط به حقوق ملت ذکر کرده و گفت: گرچه قانون اساسی موجود وحی منزل نيست و اگر مردم بخواهند قابل تغيير است اما در شرايط کنونی اگر همه اصول قانون اساسی بدون تبعيض به اجرا در آيد من يقين دارم که ميزان نارضايتی مردم نسبت به وضع موجود کاهش خواهد يافت.

عضو سابق کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با اشاره به اينکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران ،چند اصل بسيار مهم و کليدی وجود دارد که بر جمهوريت نظام تاکيد می کند گفت: به موجب اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ، نظامی است بر پايه ايمان به پنج اصل از اصول دين و مذهب و کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئوليت او در برابر خدا; که از راه نفی هر گونه ستمگری و ستم کشی و سلطه گری و سلطه پذيری ،قسط و عدل و استقلال سياسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامين می کند.

به بيان ديگر مهمترين مشخصه اين نظام در اين است که ضمن نفی هرگونه شرک و بت پرستی در همه ابعاد آن توحيد و لا اله الا الله را صدر نشين همه روابط و مناسبات درون نظام معرفی می کند تا هر انسانی اياک نعبد را که شبانه روز ده بار تکرار می کند ،در همه شئونات زندگی خود تجسم بخشد و بدينوسيله کرامت و ارزش والای انسانی و جايگاه و منزلت و جانشينی خدا در روی زمين را به منصه ظهور برساند.

نماينده سابق تبريز در مجلس افزود طبق اصل سوم اين قانون دولت جمهوری اسلامی ايران موظف است برای نيل به اهداف مذکور در اصل ياد شده ، همه امکانات خود را برای تحقق برخی از امور به کار برد که اهم آنها عبارتند از :

محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی

تامين آزاديهای سياسی و اجتماعی در حدود قانون

مشارکت عامه مردم در تعيين سرنوشت سياسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خويش

رفع تبعيضات ناروا و ايجاد امکانات عادلانه برای همه ، در تمام زمينه های مادی و معنوی

تامين حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ايجاد امنيت قضايی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون

اعلمی با بيان اينکه به موجب اصل سوم همين قانون ،در جمهوری اسلامی ايران امور کشور بايد به اتکا آرا عمومی اداره شود، از راه انتخابات : انتخاب رييس جمهور، نمايندگان مجلس شورای اسلامی ، اعضای شوراها و نظائر اينها، يا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول ديگر اين قانون معين می گردد افزود اين اصل اطلاق دارد ،يعنی اداره همه امور کشور بايد متکی و منطبق بر خواست و اراده عموم ملت باشد و قانونگذار سازوکار عملياتی شدن اين قسمت از قانون اساسی را در گرو برگزاری انتخابات و استفاده مردم از حق انتخاب بيان کرده است.

داوطلب نامزدی دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با تاکيد بر اينکه اعمال حاکميت از طريق انتخابات زمانی تحقق خواهد يافت که مردم بتوانند اراده آزاد خود را به نمايش بگذارند گفت ،در جمهوری اسلامی ايران آزادی و استقلال و وحدت و تماميت ارضی کشور از يکديگر تفکيک ناپذيرند و حفظ آنها وظيفه دولت و آحاد ملت است .هيچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تماميت ارضی کشور آزاديهای مشروع را، هر چند با وضع قوانين و مقررات ،سلب کند.

وی با بيان اينکه در اين اصل سه نکته بسيار ظريف و مهم وجود دارد گفت؛ اول اينکه آزادی ، وحدت ،استقلال و تماميت ارضی يک مجموعه غير قابل تفکيک و تجزيه است.

اعلمی در تشريح دومين نکته مهم اصل مذکور افزود؛ مفهوم "هيچ مقامی" اين است که حتی رهبری ، رئيس جمهور و مجلس هم حق ندارند هرچند با تصويب قانون و حتی به بهانه حفظ استقلال و تماميت ارضی کشور ،آزادی های مشروع را از ملت سلب کنند.

حق انتخاب کردن ،حق انتخاب شدن ،آزادی بيان ،دخالت موثر در اداره امور کشور و تعيين سرنوشت ،مساوی بودن حقوق مردم ايران فارغ از قوم و قبيله ،رنگ ، نژاد، زبان ، و مانند اينها ، برخورداری يکسان همه افراد ملت اعم از زن و مرد از همه حقوق انسانی ، سياسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و آزادی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدريس ادبيات آنها در مدارس ، در کنار زبان فارسی از جمله حقوق و آزادی هائی است که قانون اساسی بر ضرورت اجرائی شدن آن تاکيد ورزيده است و سلب آنرا حتی با وضع قوانين هم ناممکن می داند.

اين حقوقدان در مقام توضيح سومين ويژگی اصل نهم گفت ،همچنانکه آحاد ملت همچون دولت ملزم به حفظ استقلال و تماميت ارضی است ،حفظ آزادی ها در همه وجوه آن برای ملت و دولت نيز يک تکليف به شمار می رود و همانطور که با تمام قوا از استقلال و تماميت ارضی دفاع کرده لاجرم بايد با چنگ و دندان و ايثار و از خودگذشتگی از اين وديعه الهی هم پاسداری کند و اگر دولت يا هر مقامی مانع از استفاده مردم از آزادی های قانونی شود ،مجاز است با توسل به همه روش های مدنی اين حق خود را بدست آورد.

اعلمی با اشاره به اينکه طبق اصل چهل و هشتم قانون اساسی در بهره برداری از منابع طبيعی و استفاده از درآمدهای ملی در سطح استان ها و توزيع فعاليتهای اقتصادی ميان استان ها و مناطق مختلف کشور، نبايد تبعيضی در کار باشد. به طوری که هر منطقه به فراخور نيازها و استعداد رشد خود، سرمايه و امکانات لازم در دسترس داشته باشد ادامه داد.

اگر ايران را يک سرزمين مشاعی در نظر بگيريم و در آمدهای نفتی و نظاير آنرا انفال محسوب بکنيم ، به موجب اين اصل اين درآمدها بايد عادلانه و متناسب با مولفه هائی نظير جمعيت و وسعت در ميان مناطق و استان های مختلف کشور توزيع شود.

نماينده سابق مجلس با اشاره به اصل ۴۹ قانون اساسی گفت دولت به موجب اين اصل موظف به پس گرفتن ثروتهای نامشروع و رد آن به صاحب حق بوده است اما متاسفانه پس از انقلاب نه تنها فاصله طبقاتی ناشی از حرام خواری و ويژه خواری از ميان نرفته است بلکه با ايجاد طبقات جديد و اختصاص امتيازات به يک طبقه خاص ،شکاف طبقاتی نيز عميقتر گشته است ،بنحوی که اقتصاد کشور را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در ادامه اين سخنرانی اعلمی با اشاره به اصل پنجاه و ششم قانون اساسی گفت خداوند انسان را بر سرنوشت اجتماعی خويش حاکم ساخته است ،هيچکس نمی تواند اين حق الهی را از انسان سلب کند يا در خدمت منافع فرد يا گروهی خاص قرار دهد.

او افزود در اين اصل هم دو نکته کليدی وجود دارد ،اول اينکه بجز خدا هيجکس حاکميت مطلق بر سرنوشت انسانها را ندارد و خداوند حق حاکميت بشر بر سرنوشت خود را به خود او تفويض کرده است و انسان مختار است که آنرا بنحو دلخواه جهت دهد و دوم اينکه اين حق از حقوق سلب ناشدنی است و هيچ فرد و مقامی حق ندارد که چنين حقی را از انسان سلب کرده و يا در استخدام مناقع يک فرد و يا گروه خاصی قرار دهد. اعلمی با بيان اينکه وقتی اين اصل را در کنار اصل ششم قرار می دهيم اين نتيجه حاصل می شود که مردم يک سرزمين حق دارند تا از طريق رفراندوم و انتخابات ،هم نظام سياسی دلخواه خود را انتخاب کنند و هم حاکمان خود را عزل و نصب کنند. افزود متاسفانه در اثر قرائت نادرستی که بعضی ها از ولايت فقيه دارند و اختياراتی که فراتر از ظرفيت يک انسان و حتی فراتر از قانون برای ولی فقيه آنهم با اين اعتقاد که او "لا يسئل عما يفعل" می باشد قائل می شوند و همچنين تقسيرهای سليقه ای و مغاير با روح قانون اساسی که از اين قانون صورت می گيرد از اينرو شاهد انحراف مسير حرکت انقلاب از خاستگاه واقعی انقلاب و قانون اساسی هستيم و در اين ميان نقش مردم در تعيين سرنوشت خود کاملا کمرنگ و تحت اراده حاکمان در آمده است.

نماينده سابق تبريز با بيان اينکه ،يک رئيس جمهور به موجب اصل ۱۱۳ مجری قانون اساسی است و طبق مفاد اصل ۱۲۱ سوگند ياد می کند تا پاسدار قانون اساسی و حقوق و آزادی های مصرح در اين قانون باشد ،افزود اگر روسای جمهور گذشته پايبند به سوگند ايراد شده بودند هم اکنون نبايد اين قبيل انحرافات اساسی از قانون اساسی پديد می آمد.

وی آنگاه در مقام تبيين خواست مردم برآمده و گفت خواست مردم اين است که اين روند هرچه زودتر بايد به نفع حق حاکميت ملت بر سرنوشت خود تغيير نمايد و هيات حاکمه حداقل در برابر همين قانون اساسی و حقوق و آزادی های مذکور در آن سر تسليم فرود آورند. آنچه مسلم است مادامی که گردش قدرت محدود به کلکسيون ۲۰۰-۳۰۰ نفره ای است که از ابتدای انقلاب تا کنون قدرت را همچون گوئی در ميان خود دست بدست می کنند و ۷۰ ميليون ايرانی را بگروگان خود در آورده اند و وضع موجود نتيجه فکر و عمل آنهاست ، نه تنها تغييری حاصل نمی شود بلکه اوضاع روز بروز بدتر از گذشته نيز خواهد شد. نماينده دوره های ششم و هفتم مجلس افزود بنده به عنوان کسی که ۳۵ سال در سياست بوده است و حداقل ۳۰ سال با گروههای سياسی ارتباط مستقيم و غير مستقيم دارد خدمت شما صادقانه می گويم که گردانندگان اصلی باندهای های اصلاح طلبی و اصولگرائی مشتی سياست باز حرفه ای هستند که برای رسيدن به قدرت و يا حفظ آن متناسب با زمان و مکان لباس جديدی بر تن می کنند که هيچ برازنده آنها نيست و اغلب نيز هيچ اعتقادی به آنچه که تظاهر می کنند ندارند همه اين ها سر و ته يک کرباسند و پيشينه مشترکی در سرکوب مردم و آزادی ها دارند. در واقع برخی از اين ها انحصار طلبان و تمامت خواهانی هستند که نگاهشان به آزادی و دموکراسی و يا اصول و ارزش های دينی يک نگاه ابزاری است و هرکس که به نقد رفتارهای انحصار طلبانه آنها بپردازد و يا بدون اجازه اين باندها بخواهد سری ميان سرها باشد و يا خود را کانديدای قدرت نمايد بلافاصله با برچسب هائی نظير غضنفر و ضد نظام و ضدولايت فقيه مواجه خواهد شد. در قاموس اين انحصارطلبان چپ و راست ، سرسپردگی و نوکر صفتی در برابر آنها بزرگترين معيار اصلاح طلبی و اصولگرائی است. برخورد حذفی که با بنده صورت می گيرد نمونه آشکار اين ادعاست. ۷۰ ميليون ايرانی اسير بازی های سياسی اين باند مافيائی قدرت شده اند و از آنجا که همه منابع را اين باندهای مافيائی در انحصار خود در آورده اند ،به گروگان های هفتاد ميليونی خود هم اينگونه تلقين کرده و باورانده اند که بجز اينها کسی شايستگی احراز پست هائی نظير رياست جمهوری را ندارد!

اعلمی افزود ،بنابراين ترديد نکنيد تنها اشخاصی می توانند وضع موجود را به نفع ملت تغيير دهند که استقلال خود را از اين باندهای مافيائی قدرت حفظ کرده و کارنامه و انديشه آنان حاکی از اعتقاد آنان به تغيير باشد و از ناحيه ملت به حاکميت تحميل شود نه آنکه از سوی حاکميت و کلکسيون دائمی قدرت به مردم تحميل گردد. لذا با با تظاهر به اصلاح طلبی و در پشت پرده تبانی با ارکان قدرت چنين تغييری رخ نخواهد داد و همان اتفاقی تکرار خواهد شد که در ۸ ساله پس از ۱۳۷۶ شاهد آن بوديم. به عبارت ديگر همه کسانی که هيات حاکمه آنها را تبليغ و تائيد می کند ،تخم مرغ های يک سبد هستند که به فراخور شرايط زمانی و مکانی تغيير رنگ داده می شوند و به خورد ملت می دهند.هرگاه توانستيد فرد مورد نظر خود را عليزغم مقاومت و مخالفت اقتدارگرايان به ارکان قدرت تحميل کنيد در اين صورت می توانيد به تغيير دلخواه خود اميدوار شويد ولاغير.

آنگاه اعلمی افزود با همين انگيزه در ناعادلانه ترين شرايط وارد ميدان رقابت های انتخابات رياست جمهوری شدم تا با توکل بخدا و با حمايت کسانی که با من درد مشترک دارند و مرا درک می کنند تلاش نمائيم قدرت را از چنگ انحصار طلبان خارج کرده و امکان استيفاء حقوق همه جانبه ملت ايران را فراهم سازيم و در اين شرايط که همه راه ها بسوی من بسته شده و همه امکانات از بنده سلب گرديده و هيچ نريبونی را در اختيارم قرار نمی دهند کانديداتوری خود را از آذربايجان اعلام کردم به اين اميد که با حمايت آذربايجان خلاء موجود را جبران کرده و دز آغاز راه بر مشکلاتی که در پيش روست فائق آمده و آنگاه با پيوستن به اقيانوس ملت در چارچوب همين قانون اساسی اصلاحات واقعی را برای ملت بزرگ ايران و همه اقوام ايرانی بارمغان بياوريم.

اعلمی در قسمت پايانی سخنان خود با اشاره به اينکه متن بيانه انتخاباتی اينجانب در هيچ روزنامه و رسانه ای منتشر نشده و به سمع و نظر شما نرسيده است ،بيانيه انخاباتی خود را برای حاضران قرائت کرد و سخنان خود را با اين شعر به پايان رسانيد:

خالقيم منه اوغول دسه // خالقيم منی لائيق گورسه

تانری منه يارديم ادسه // من بو الين قوربانيام

گفتنی است که سخنان اعلمی بارها به دليل تشويق و ابراز احساسات حاضرين قطع می شد. وقتی که برق مسجد در حوالی ساعت ۱۹:۳۰ توسط عوامل فشار قطع گرديد، هوشياری حاضرين اين عمل آنان را خنثی کرد. حاضرين ضمن رعايت نظم و سکوت کامل ادامه سخنرانی اعلمی را خواستار شدند. سخنرانی تا تاريک شدن فضای مسجد ادامه داشت. حاضرين در مراسم سخنرانی بارها با شعارهای خود از کانديداتوری اعلمی حمايت کردند. پس از پايان سخنرانی و هنگام خروج اعلمی از مسجد برای دقايقی عبور و مرور در خيابان ابوذر اروميه مختل شد.

کميته اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی اکبر اعلمی

داوطلب نامزدی دهمين دوره رياست جمهوری

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.