رفتن به محتوای اصلی

شکاف در پنتاگون و پرونده اتمی ایران
04.03.2009 - 14:57
برگردان:
داریوش حاجبی

خبرگزاری آلمانی DPA

آنطور که خبرگزاری آلمانی DPA اطلاع می دهد، البرادعی در گزارش خود پیرامون ایران خاطر نشان کرده است که

روز یکشنبه "مایکل مولن" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفتگوی با شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام نمود که ایران مواد کافی دارد برای ساخت بمب اتمی در اختیار دارد. در همان روز "روبرت گیتس" وزیر دفاع آمریکا این مطلب را رد کرد. گیتس اعلام داشت: "آنها هنوز دارای چنین ذخایری نیستند، در مرحله کنونی آنها نزدیک به ساخت سلاح نیستند و از این رو هنوز زمان وجود دارد". در عین حال وی خاطر نشان نمود که تهدیدات ناشی از ایران هرچه بیشتر مشکل ساز می شوند و ابراز امیدواری نمود که مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش نرخ نفت تهران را وادار به امتناع از برنامه هسته ای گرانقیمت نموده و در این مسئله کوتاه بیاید. رئیس پنتاگون خاطر نشان نمود که لازم است به ایرانیان نشان داد که امکان دیالوگ با آمریکا و یا اروپا همچنان باقی است.

"یوری فئودوروف" کارشناس مرکز تحلیلی Chatham House در گفتگو با "نیزاویسیمایا گازیتا" خاطر نشان نمود که اکنون ایران دارای 3 هزار سانتریفیوژ است - البته بر خلاف نظر جمهوری اسلامی زیرا که ادعا میکند در حال حاضر 6 هزار سانتریفوژ در اختیار دارد - که اجازه می دهد طی یکسال اورانیوم با درصد غنای کافی برای ساخت یک خرج هسته ای تولید کند. وی گفت: "در حال حاضر مسئله ساخت چند آبشار سانتریفیوژی شامل 3 هزار سانترفیوژ دیگر بررسی می شود که اجازه می دهد تولید را دو برابر ساخت. و اگر این کشور اورانیوم با درصد غنای بالا داشته باشد، ساخت بمب هسته از نظر فنی نسبتاً ساده است".

به گفته وی، بحران اقتصادی جهانی نمی تواند مانع تحقق برنامه هسته ای ایران شود، چرا که در هر صورت هزینه آن با اولویت تامین خواهد شد. فئودوروف افزود: "اصلی ترین مسئله این است که ایرانیان یاد گرفته اند خودشان این سانتریفیوژها را بسازند که پیچیده ترین عنصر در چرخه فناوری است". وی افزود که باید پرتاب چندی پیش ماهواره ایرانی را نیز به یاد داشت. بعقیده وی، این بدین معناست که ایران موشکی دارد که بتواند اهداف را در فواصل طولانی نشانه گیری کند. به گفته این کارشناس، "چنین چیزی گویای این است که کشور در راه افزایش توان موشکی و هسته ای خود پیش می رود".

13 اسفند ماه

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.