رفتن به محتوای اصلی

۵۰۰ روز از زندانی مسعود می گذرد، بدون حتی یک ساعت مرخصی

۵۰۰ روز از زندانی مسعود می گذرد، بدون حتی یک ساعت مرخصی

امروز پانصد روز از بازداشت مسعود باستانی، روزنامه نگار وزندانی عقیدتی می گذرد. همسر او مهسا امر آبادی با اظهار اینکه آنها همچنان منتظر مرخصی وی هستند و امیدوار است که با آمدن نماینده کمیسیون حقوق بشر به ایران اوضاع کمی تغییر کند به کمپین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « ۵۰۰ روز از بازداشت مسعود می گذرد بدون اینکه او حتی یکساعت به مرخصی آمده باشد. مشکل دندان درد مسعود همچنان ادامه دارد البته مجبور شد که بالاخره به درمان زندان تن دهد اما احتیاج به جراحی لثه دارد و فقط درمان جزیی روی دندانش صورت گرفته که جلوی دردش گرفته شود بهرحال ما منتظریم تا با مرخصی و جراحی لثه او در بیرون از زندان موافقت شود. ما خودمان هم نفهمیدیم که چرا به بعضی از زندانیان حق مرخصی داده نمی شود ، یعنی مسعود حتی واجد شرایط یک روز مرخصی هم نیست .بهرحال ما همچنان منتظر مرخصی هستیم چون حق هر زندانی مرخصی گرفتن در طول محکومیتش است.»

مهسا امر آبادی که خودش نیز چندی پیش به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس تعزیری محکوم شد با اشاره به احتمال آمدن نماینده کمیسیون حقوق بشر به ایران گفت : « امیدوارم هر چه سریعتر این نماینده به ایران بیاید اما این طور نباشد که فقط به دیدن چند نماینده دولتی اکتفا کند. من امیدوارم که برای ملاقات با خانواده های زندانیان سیاسی اقدام کند چرا که ما شاهدان زنده نقض حقوق بشر که در ایران هستیم. ما شاهدان ستمی هستیم که در طول نزدیک به دو سال بر ما و نزدیکانمان رفته است و چه کسی بهتر از ما می تواند وضعیت حقوق بشر در ایران را توضیح بدهد . بهرحال امیدوارم ایشان اگر به ایران آمدند ما را هم ببینند تا بلکه اتفاقی بیفتد.»

همسر مسعود باستانی که هر دو هفته یکبار به ملاقاتی همسرش به زندان رجایی شهر کرج می رود در خصوص اوضاع و احوال دیگر زندانیان سیاسی هم بند مسعود نیز گفت: « در روز ملاقاتی ما خانواده های زندانیان سیاسی یکدیگر را می بیینم ، اصولا زندانیان سیاسی با هم برای ملاقاتی آورده می شوند یعنی در زمان ملاقات از دیگر زندانیان جدا هستند که این مزیتی هم برای ماست. ما همه را با هم می بیینم . همه آنها اگر چه در وضعیت جسمی خوبی نیستند و بهرحال زندان فشارهای روحی می آورد اما به شدت روحیه های بالای دارند و معتقدند که این هزینه ها بی ثمر نخواهد بود و حتی به ما هم روحیه می دهند و پیگیر خبرهای بیرو ن از زندان هستند.»

مهسا امر آبادی نیز خود به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق نوشتن در مطبوعات محکوم شده است او درباره وضعیت پرونده خود گفت: « گویا وکیلم تقاضای تجدید نظر داده است اما هنوز شعبه تجدید نظر من مشخص نشده است. اما واقعیتش من امیدوار به تجدید نظر نیستم . چون بر اساس تجربه دیده ایم که این دادگاه ها بیشتر در نقش تایید نظر دادگاه بدوی عمل می کنند.»

این روزنامه نگار محکوم به زندان در ادامه به کمپین گفت: « به نظرمی رسد نهادهای دیگری پشت پرونده من هستند چون در پرونده ام مصاحبه های بعد از آزادی من و عکس های کسانی که بعد از آزادی به دیدن من آمده بودند وجود داشت و من فکر نمی کنم که آقای مقیسه، رییس دادگاه خودش رفته باشد در اینترنت و این عکس ها و مصاحبه ها را پیدا کرده و پرینت ازآنها گرفته باشد. این ها در پرونده من بود و انگار مدرکی برای افزایش جرم من بود و باعث موضع گیری قاضی می شد. بهرحال من حدس می زنم که حکمم در دادگاه تجدید نظر هم تایید شود.»

این روزنامه نگار ادامه داد: « اصل بدیهی این است که کسی تمایل به زندان رفتن ندارد و من هم اصلا این آمادگی را ندارم اما اگر قرار باشد که هزینه بدهیم قطعا خون من رنگین تر از کسانی مانند شبنم مدد زاده ، بهاره هدایت ومهدیه گلرو نیست.»

مسعود باستانی ، روزنامه نگار در ۱۴ تیرماه ۱۳۸۸ در جریان وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز دستگیر شد. او در این روز برای رسیدگی به وضعیت همسرش که روز پس از انتخابات بازداشت شده بود، به دادگاه انقلاب رفته بود. علت بازداشت وی فعالیت در وب‌گاه جمهوریت عنوان شد و در نهایت به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. او از اسفندماه سال گذشته تا کنون در زندان رجایی شهر کرج است. مهسا امر آبادی همسر او نیز به تازگی به یکسال حبس تعزیری در دادگاه بدوی محکوم شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید