رفتن به محتوای اصلی

تونس و سرنوشت حکومت های پوشالی (همراه عکس ها)
15.01.2011 - 16:32

شباهت های تونس و ایران زمان شاه و روند انقلاب در این دو کشور با هم شبیه هستند با این تفاوت که در ایران ،روند انقلاب یکی و نیم سال بطول کشید و اما از شروع اعتراضات مردمی تا فرار ،زین العابدین بن علی به عربستان تنها طی چند روز انجام گرفت .از سوی دیگر فرانسه که تا دیروز همچون کشورهای غربی از دیکتاتور تونس _به دلیل مدرن ، سکولار بودن ومقابله با اسلام سیاسی و اینکه این کشور سدی در مقابل اسلامگرایی و تروریسم در شمال افریقا ست _ حمایت بی شائبه ای می کردند اما در عرض چند روز اخیر بلافاصله رنگ عوض کردند و بنابر گزراش مطبوعات فرانسه ، نیکولا سارکوزی از صدور مجوز فرود هواپیمای آقای بن علی در این کشور خودداری کرده است. هر چند روند کنونی متوقف نشده است و محمد الغنوشی، نخست وزیر تونس به عنوان رئیس جمهوری موقت زمام امور را به دست گرفته و در این کشور وضع فوق العاده اعلام شده است با این وجود اوضاع غیر قابل پیش بینی است . اپوزیسیون قابل توجه در داخل کشور موجود نیست و هم اکنون سندیکا ها و تشکیلات دانشجویان ، وکلا و روزنامه نگار تا حدودی کنترل اوضاع رادر دست دارند .اسلام‌گراها که عمدتاً در تشکل النهضه گردآمده‌اند که چندان افراطی نیستند و مدل ترکیه را تبلیغ می کنند . بهرحال خطر افرط گرایی اسلامی را نباید دست کم گرفت

بنابر گزراش خبرگزرایها ،زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق تونس پس از ۲۳ سال زمامداری، به همراه خانواده اش به عربستان سعودی گریخته است.

آقای بن علی که ۷۴ سال سن دارد، پس از آن که اعتراض مردم به وضع اقتصادی به تظاهرات گسترده ضددولتی تبدیل شد، از کشور گریخت.

تحولات تونس نشان داد که حکومت های خاورمیانه ای و استبدادی چنان پوشالی اند که مخالفین با کمک اینترنت آزاد روند انقلابات را چند روز می کنند .

جنبش سبز اگر این چنین مورد حملات جنایتکارانه قرار نمی گرفت ، ریشه حکومت ولایت فقیه پوشالی تر از دیکتاتور تونس فرو می ریخت. تجربه تونس روحیه مبارزان در ایران را قطعا تقویت می کند و فرار دیکتاتور تونس سرنوشت همه مستبدین جهان است

Missing media item. 

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.