رفتن به محتوای اصلی

قاتلان مردم، قاتلان جنگلها
07.01.2011 - 13:52

ماههاست جنگلهاي ايران در آتش مي سوزند و دولت ”امام زمان” و ”مسئولان ولايي” كاري صورت نداده اند,نظاره گرند و گاهي شيّادانه موضعي مي گيرند و به دروغ ازسطحي بودن جنگلسوزيها و ”مهارآتش” خبرمي دهند! ما برحسب وظيفه ملي از17 سال پيش به اين و دهها فاجعه ديگر منابع طبيعي و اكوسيستم جنگلي كشور توجه داده ايم. بارديگر, ازبابت فايده تكرار, وظيفه خود را انجام مي دهيم. اول به بينيم اين عرصه هاي جنگلي و سرسبز ميهن خشك و كم درخت ما چه قدر و اهميتي دارند. فشرده مروركنيم.

ارج و قدر جنگل

جنگل بزرگترين نيروگاه جذب و تبديل انرژي خورشيدي به انرژي شيميايي (فرآيند فتو سنتز) است. فعل و انفعالات بيوشيميايي معروف به ” فتوسنتز” براي گردش حيات موجودات زنده – اعم از گياه, حيوان و انسان – چه از نظر كمّي و چه كيفي مهمترين پديده ي شيميايي كره زمين به شمار مي رود, چرا كه حيات به صورت كنوني خود تنها هنگامي امكانپذيرست كه انرژي مورد نياز موجودات زنده از نور خورشيد تأمين شود.

• در ضمن ِ همين پروسه , جنگل توليد كننده كلان اكسيژن است,

• جنگل پالايشگاه طبيعي آلودگيهاي گوناگون و جذب كننده ذرّات سمّي و غبار هواست,

• جنگل در تعادل درجه گرما و سرما, بهبود كيفيّت هواي تنفسي نقش دارد و با گرفتن بخشي از بارشها و با تبخير و تعريق به تعادل آب و هواي اقليم مدد مي رساند,

• جنگل با تقسيم طبيعي سيلابها, جذب و انتقال بخش مهمي از نزولات ناگهاني و شديد مانع فرسايش زمين و خاك مي شود, با پخش و نفوذ تدريجي حجم عظيمي ازاين بارشها به عمق زمين, در بازسازي منابع آبي منطقه نقش درجه اول دارد. اين مسأله در يك سرزمين كم آب مثل ايران از اهميت خاصي برخوردارست. دريكي ازنشريات داخل كشور, به نقل از محاسبات كارشناسان زيست محيطي ايراني, آمده بود كه :

« هرهكتار از جنگلهاي پهن برگ شمال كشور قادر به جذب 1600 تا 2000 مترمكعب آب درخاك است. با محاسبات ساده مشخص مي شود جنگلهاي شمال ايران سالانه مي توانند 5/3 تا 4 ميليارد مترمكعب آب را جذب كنند كه اين مقدار بيش از دو برابر ظرفيت سد سفيد رود است.»1

• هنگام وزيدن توفان, جنگلهاي حاشيه كويرها و شنزارها جلوي هجوم شنهاي روان را مي گيرند, با كاستن از شدّت و ضربه بادها و سيلها, آباديهاي كناري را حفاظت و عملاً از پيشرفت بيابانها جلوگيري مي كنند,

• جنگل - درصورت بهره برداري علمي و به قاعده - منبع تأمين پايدار چوب, مواد پروتئني/ سلولزي و مخزن مواد اوليه دارويي و يك بانك بي مانند ژنتيك است. جنگلداري و مراعات اصول اكولوژيك, به يقين مي تواند تأمين كننده فرصتهاي شغلي پايدار و حافظ جمعيتهاي ساكن حاشيه و متن جنگل باشد.

• جنگل محيط زيست شمار كثير حيات وحش, انبوه پرندگان و – درصورت مراعات قواعد مربوطه- محل شكار پايدار, يافتن گياهان وقارچهاي مفيد و كمياب, محل ذخيره و پرورش طبيعي گونه هاي نادر گياهي و حيواني, ميدان مشاهده و پژوهش و كشف و بهره گيري علمي است.

• جنگل از ديربازمحل گردش مردم و بخشي فايده مند از صنعت گردشگري كشورهاست.

با اين ويژگيها, كه بيان اهم كاركردها و ارزشهاي ديرينه جنگل است, به يقين ما ازيك اكوسيستم اساسي و در ايران از يك گنجينه بي مانند ُملك و ملتمان سخن مي گوييم. در ضمن, جنگلهاي ايران و به خصوص باقيمانده جنگلهاي شمال كشور, به لحاظ برخورداري از ذخاير ناياب گياهي نيز از اهميت بين المللي برخوردارند. 2

فاجعه جنگلسوزي , امسال وخيمتر

حال به بينيم ولايت جهل و جنايت با اين گنجينه مردم ايران چه مي كند؟

حكايت محيط زيست طبيعي ايران, به خصوص وضع و حال عرصه هاي جنگلي طيّ سه دهه حاكميت ولايت فقيه, شرحي دلخراش از تخريب و تاراج و غارت اموال ملي كشورست. به حال خود رها كردن و نظاره جنگلسوزيهاي هرسال و امسال يك رويه حاكمان جاهل است. شكلي از اشكال ويران شدن اين عرصه هاي ثروت و نعمت ملي است . ما از 17 سال پيش به اين فاجعه مداوم ملي توجه و هشدار داده ايم, بارها علل و عوامل تخريب جنگلها, از جمله شمار كثير جنگلسوزيهاي سالانه را يادآوري و بررسي كرده, راه و روشهاي مقابله با آسيبها وجلوگيري از تخريبها را به نقل از كارشناسان و اهل علم شرح داده ايم. جنگلسوزيها و ديگر تخريبهاي آشكار جنگلها, به راستي فجايع از پيش اعلام شده بوده اند.3

مروري سريع بر جنگلسوزيهاي مهيب وفزاينده ماههاي اخير( به نقل از برخي رسانه ها و خبرگزاريهاي رژيم), نشان مي دهد كه جانيان حاكم جنگلسوزيها بي اعتناء را به حال خود رها كرده اند. نه در پيشگيري اين تخريب هرساله سرمايه گذاري مي كنند و نه در مقابله با آتش و ديگر تخريبها طرح و وسيله اي به كارمي گيرند. ترديدي نيست كه قاتلان مردم قاتلان جنگلها هم هستند:

- خبرگزاري مهر: آتش سوزی سری اول جنگلهای گلستان در سال جاری از 26 آبانماه آغاز شد و در دو سری قبلی در پنج منطقه جنگلی گلستان بیش از 80 فقره آتش سوزی رخ دارد و بیش از 120 نقطه دچار حریق شد.

- ايلنا(يك ماه بعد=15 دسامبر) : همه جنگل ‌های ايران در آتش می ‌سوزند : آتش‌سوزي جنگل‌هاي گلستان هنوز ادامه دارد و مهار نشده است/حداقل 35 هكتار از جنگل‌هاي ابر نيز در آتش مي‌سوزد/ بيش از 35 هزار هكتار از جنگل‌هاي مريوان و سروآباد نيز در آتش سوخت/ قدرت كنترل آتش‌سوزي وجود ندارد. جنگل‌هاي مناطق شمال، شمال شرق و غرب كشور همچنان در آتش مي‌سوزد،جنگل‌هاي زاگرس غربي در مريوان،جنگل‌‌هاي گلستان درشمال و جنگل ابر در سمنان درشمال شرق كشور در حال حاضر در محاصره آتش هستند...

- سيد نجيب حسيني نماينده مردم مينودشت وكلاله در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: آتش‌سوزي جنگل‌هاي گلستان هنوز ادامه دارد و مهار نشده ...او باانتقادازعملكرد مسئولان كشور در برخورد با اين آتش‌سوزي گفت: جاي تعجب است كه به جنگل گلستان كه بعنوان گل سر سبد جنگل‌هاي كشور شناخته مي‌شود و به تمام مردم ايران تعلق دارد به صورت ملي نگاه نمي‌شود. افكار عمومي كم‌كاري مسئولان را نمي‌بخشند...او ادامه داد: انتظار مي‌رود كه هم وزير كشور و هم وزير جهاد كشاورزي به منطقه گلستان بعنوان نقطه بحران نگاه كنند....مجموعه مسئولين كشوري كه متولي اين كار هستند چرا امكانات كشور را براي پايان دادن به بحران آتش در جنگل گلستان به كار نمي‌برند؟

- ايلنا(16 دسامبر) : آتش جنگل، اوضاع را در مينودشت بحرانی كرده:‌

آتش جنگل‌هاي گلستان و مينودشت همچنان ادامه داشته و نه تنها برخلاف ادعاي مسئولان شدت آن نه‌تنها كم نشده است بلكه گستردگي آتش‌سوزي و دود حاصل از آن به حدي است كه تنفس در هوا را براي مردم محلي مختل كرده است.

19خبرگزاري مهر(19 دسامبر): براثر این آتش سوزی ها بخش هایی از جنگل های پارک ملی گلستان، مینودشت، رامیان، علی آبادکتول و بخش کوچکی از جعفرآباد شهرستان گرگان، جنگلهای دهنه زرین گل علی آباد و ... دچار حریق شدند. ....

- خبرگزاري فارس:مديركل مديريت بحران استان زنجان با اشاره به اينكه تاكنون 600 هكتار از مراتع شهرستان طارم طعمه حريق شدند، ...وي افزود:

به دليل عدم تزريق اعتبارات خشكسالي و تجهيز امكانات لازم فعاليت‌هاي مفيدي در اين زمينه صورت نگرفته است.بسياري از مناطق آتش گرفته صعب‌العبور بوده و به دليل كمبود امكانات عبور از اين مناطق وجود ندارد.[فقدان ناوگان اطفاء آتش]

- ایلنا(24 دسامبر): با گذشت یک هفته، دوباره آتش سوزی در جنگل های رودبار استان گیلان بالا گرفت.... این درحالی است که اقدامی برای خاموش کردن آتش این جنگل ها در این شهرستان انجام نمی شود.

- خبرگزاری مهر(24 دسامبر): درحالیکه مسئولان گلستان ادعای می کنندد، آتش سوزیهای جنگلهای استان سطحی و برگ سوزی بوده است، نماینده مردم شهرستانهای مینودشت، آزادشهر و کلاله در مجلس با بیان اینکه تمامی درختان سوزنی برگ سوختند، جزئیات تازه ای از حریق جنگلهای گلستان مطرح کرد:تمامی عرصه های شهرستان مینودشت براثر بروز آتش سوزیها سوخته و نقطه ای نبود که آسیب ندیده باشد. ..

مسئولان اگر نمی توانند کاری کنند، بطور صریح و شفاف به مردم بگویند که توان همین اندازه است, چرا به دروغ می گوئید آتش مهار شد، درحالیکه مردم از نزدیک شاهد آتش سوزیها هستند....تمام درختان سوزینی برگ بطور کامل در آتش سوختند .......................

سلسله گزارش فاجعه چند ماهه جنگلسوزيهاي ايران هنوز ادامه دارد......

جنگلسوزي و مرگ جنگلها پايان فاجعه نيست. عواقب و ضايعات بعدي پايان ناپذيرند. مرگ جنگلها, نه تنها خسرانهاي بيشمار مالي براي اهالي حاشيه جنگلها و خسارتهاي بزرگ براي مناطق مربوطه دارد, بلكه شيرازه محيط زيست محل را دچار آسيبهاي جدي, چه بسا ازهم پاشيدگي مي كند. خاكها و زمينها فرسوده مي شوند, تعادلهاي مهم اكولوژيك آب و خاك و گياه بهم مي ريزند, با بارشهاي شديد سيلهاي مهيب و خرابيهاي بي حد و اندازه دامن منطقه و مردم مظلوم را مي گيرد. فاجعه نابودي جنگل مصائب زنحيره اي به بار مي آورد, همانند روي كارآمدن ولايت فقيه.

توضيحات

1- روزنامه همشهري , شماره 27 اسفند 1379,

2- همان جا: « پرفسور سهانس رويترس, گياه شناس آلماني, درسفري كه پاييزسال گذشته به شمال ايران داشت, گفت: ”دراين جا چهارگونه به نام هاي انجيلي, لرگ, سفيد پليت و ليكي وجود دارد كه در اروپا مشابه آن ديده نمي شود و به نظر مي رسد اين گونه ها فسيلهاي زنده باقي مانده از گياهان دوران سوّم زمين شناسي باشند.»

3- كميسيون محيط زيست شوراي ملي مقاومت, از بدو تشكيل خود( 17 سال پيش) به اين مهم پرداخت. در شمار كثيري برنامه هاي راديو- تلويزيوني, نوشته ها و... از طرح و بحث بحرانها, تا نشان دادن راه حلها و ذكر خسرانهاي جاري و.... . كليه مسائل اصلي محيط زيست شهري و طبيعي ايران را طرح و بررسي كرد. طيّ سالها كارو تلاش جمعي در امر پژوهش و اطلاع رساني, بحرانهاي محيط زيست ايران را در حدّ توان خود به هموطنان نشان داد (تخريب شديد جنگلها, نابودي تالابها, آلودگي شديد آبها و..آلودگي هواي شهرها و....). دردنياي جنبشهاي آزاديخواه و مبارز ممالك جهان سوم, تا جايي كه مي دانم شوراي ملي مقاومت ايران نخستين جنبش و سازماني بود كه از ديدگاه اكولوژي سياسي از سال 72 به اين مهم پرداخته است, درگزارش و تحليل بحرانها نشان داده كه نهايتاً اين جرثومه سياسي /ايدلوژيك حاكم, يعني نظام ولايت فقيه بوده است كه مخربتراز هر غارتگر تاريخي به جان منابع طبيعي و محيط زيست شهري ايران افتاده , آن را غارت و تاراج كرده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.