رفتن به محتوای اصلی

سه مرجع دینی خواستار آزادی رهنورد، موسوی و کروبی شدند
21.07.2015 - 18:54

سه مرجع دینی حامی افراد در حصر، در سخنان و خطبه‌های عید فطر، به لزوم آزادی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره کرده‌اند. آیت‌الله صانعی در خطبه‌های نماز عید فطر در قم، میرحسین موسوی را "پیر عارف" و "رفیق و دوست قدیمی" خواند.

صانعی با نام بردن از موسوی، کروبی و رهنورد دعا کرده که مقدمات آزادی و نجات همه آنهایی که به خطر ملت و برای دفاع از ملت گرفتار زندان و حصر شده‌اند، هر چه زودتر فراهم شود. صانعی به ذکر خاطره‌ای از موسوی در دوران جنگ و گران‌ شدن نان نیز پرداخته است. این در حالی است که در ضیافت افطاری حسن روحانی با چهره‌های سیاسی در دو هفته قبل، طرح تلویحی نام موسوی تحت عبارت «سید مظلوم» با اعتراض حضار روبرو شده بود.

خبرگزاری "ایلنا" در انتشار سخنان آیت‌الله صانعی، اشارات مربوط به افراد در حصر را حذف کرده بود. وبسایت "سحام نیوز"، نزدیک به مهدی کروبی، متن کامل حرف‌های صانعی را روز یکشنبه (۲۸ تیرماه / ۱۹ ژوئيه) بازنشر کرده است.

به گزارش وبسایت "کلمه"، آیت‌الله دستغیب، مرجع دینی دیگر نیز در روز عید فطر، به لزوم آزادی زندانیان سیاسی و موسوی و کروبی و رهنورد اشاره کرده و گفته است: «اکنون که وضعیت سیاست خارجی با توافق اخیر و با استقامت مردم بهتر شده، ... اگر آقایان بیایند و دل مردم را شاد کنند و آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد و سایر زندانیان سیاسی را یا به طور کلی یا با روال قانونی که می‌دانند، آزاد کنند، خیلی خوب است.»

دستغیب یادآوری کرده که مردم در انتخابات خواست خود را نشان دادند: «از خدا می‌خواهیم به دل آقایان بیندازد که این عزیزان را هرچه زودتر آزاد کنند تا هم دل مردم خوشحال شود و هم مردم دنیا بفهمند قول و فعل آقایان یکی است.»

دستغیب در حرف‌های خود و با توسل به تمجید از روحانی، نام خاتمی را نیز برده و گفته است: «بعد از هشت سال با همه زحماتی که مردم متحمل شدند، سرانجام یک شخص روحانی که تحت حمایت چهره‌های محبوب مردم یعنی آقایان هاشمی و خاتمی بود رئیس جمهور شد.»

وبسایت کلمه هم‌چنین پیام آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع قم در آخرین روز ماه رمضان را منتشر کرده که در آن آمده است: «حاکمیت ما بایست همان‌گونه که به دنبال باز کردن درهای آشتی با کشورهای جهان است، با عوامل تهدید در گشوده شدن و گشوده ماندن درهای آشتی با اهالی سیاست و فرهنگ کشور خود برخورد قاطع نماید.»

بیات زنجانی دعا کرده که دولت حقوق معطل مانده سیاسی و اجتماعی شهروندان از جمله حصر، حبس و امثال آن در داخل را استیفا کند.

تشنج‌های پیشین

سخنان این سه مرجع در حالی بیان شده‌اند که دو ضیافت افطاری حسن روحانی در هفته‌های گذشته به خاطر اشاراتی مختصر به رفع حصر و نام بردن از خاتمی و موسوی، به تشنج کشیده شدند. روحانی روز چهارم تیر، میزبان گروهی از طلاب، روحانیون و امامان جمعه بود. در این مهمانی حجت‌الاسلام مسعود ادیب در مورد حصر رهبران منتقدان حکومت و ممنوع التصویری خاتمی سخن گفت و حصر افراد بدون محاکمه را تجاوز به قانون اساسی دانست.

خبرگزاری فارس در گزارشی پیرامون این مهمانی از قول یکی از حاضران نوشت: «عده‌ای خطاب به آقای روحانی گفتند ما را اینجا آورده‌اید تا جریان فتنه را تطهیر کنید؟ عده‌ای هم می‌خواستند جلسه را ترک کنند که با وساطت دیگران ماندند.»

یک روز قبل از این هم، ضیافت دیگر روحانی با حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اصولگرا به دلیل به میان آمدن نام موسوی و خاتمی حاشیه‌ساز شده بود. غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران، در این مراسم به عنوان نماینده حزب کارگزاران، خواستار پایان حصر موسوی و کروبی و رهنورد شد و از موسوی به عنوان "سید مظلوم" نام برد.

جواد امام، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در این مهمانی خواستار صلوات برای سلامتی محمد خاتمی شد. این اقدام هم به نوبه خود برای دقایقی مجلس مهمانی روحانی را ناآرام کرد. سایت "کلمه" در گزارشی نوشت تعدادی از اصولگرایان قصد ترک محل را داشتند که با وساطت دیگران از این تصمیم منصرف شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی
دویچه وله فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.