رفتن به محتوای اصلی

کورکر خواستار رد توافق اتمی ایران از سوی کنگره آمریکا شد
18.08.2015 - 23:19

آقای کورکر که از منتقدان اصلی این توافق در هفته‌های گذشته بوده است، در مقاله‌ای که برای روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» نوشته و روز دوشنبه ۲۶ مرداد چاپ شده است، با اشاره به اینکه دولت اوباما، توافق با ایران را «قابل قبول» می‌داند گفته است: «اکنون وظیفه کنگره است تا تعیین کند آیا این توافق در راستای منافع ملی ما است، آیا ایالات متحده را امن‌تر خواهد کرد و آیا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. من چنین اعتقادی ندارم».

به گفته رییس کمیته روابط خارجی آمریکا، توافق اتمی «به جای اینکه به غنی سازی در ایران پایان دهد، در طول زمان باعث صنعتی شدن برنامه (اتمی) مهم‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان خواهد شد».

کنگره آمریکا تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا توافق اتمی شش قدرت جهانی با ایران را مورد بررسی قرار داده و به آن رای مثبت یا منفی دهد. جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و سنا طی هفته‌های گذشته انتقادهای شدیدی از این توافق کرده و خواستار رد آن شده‌اند.

بسیاری می‌گویند اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده، ایران را به عقب براند. بهترین راه این است که کنگره این توافق را رد کند، توافقی که باعث خواهد شد ایران ظرف یک دهه آینده با دسترسی به میلیارد‌ها دلار قدرتمند شود، محدودیت‌های فناوری موشکی بالستیک و سلاح‌های متعارف آن لغو می‌شود و با تایید آمریکا، به ایران اجازه داده خواهد شد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی در اختیار داشته باشد که هیچ نیازی به آن ندارد.

باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا

به گفته آن‌ها، این توافق باعث سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار پول به سوی ایران شده که دست آن را برای کمک به آنچه که گروه‌های تروریستی خوانده‌اند باز می‌گذارد، ضمن اینکه امنیت اسرائیل را به خطر انداخته و در درازمدت ایران را قادر خواهد ساخت تا به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

این در حالی است که دولت باراک اوباما، توافق یاد شده را «بهترین توافق» در وضعیت فعلی دانسته و تاکید کرده که بدین ترتیب، تمام مسیرهای دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای مسدود خواهد شد.

رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در ادامه مقاله خود با بیان اینکه، توافق یاد شده به استراتژی اصلی آمریکا در خاورمیانه تبدیل خواهد شد، نوشته است: «ما برای کمک به دستاورد‌های‌مان در عراق، سوریه و سایر نقاط به ایران متکی خواهیم شد. این وضعیت باعث توازن‌یابی مجدد در منطقه خواهد شد که دیگران را به این مسیر می‌کشاند تا ریسک بزرگتری را بپذیرند و در نتیجه به بی‌ثباتی بیشتری خواهد انجامید».

آقای کورکر می‌گوید که ایران استراتژی مشخصی در خاورمیانه دارد که توافق اتمی باعث گسترش و تقویت آن خواهد شد. «از زمان آغاز مذاکرات (اتمی) که پس از انتخابات مجدد بشار اسد در ژوئن ۲۰۱۳ صورت گرفت، ایران درگیر امور امنیتی عراق شده است، حمایتش از بشار اسد را افزایش داده و حزب الله (لبنان) را به عنوان نیروی تهاجمی تثبیت کرده است».

این سناتور آمریکایی در ادامه گفته است: رد توافق از سوی کنگره «بهترین راه» برای عقب راندن حکومت ایران است که از زمان آغاز مذاکرات (هسته‌ای) در سال ۲۰۱۳ حمایتش را از گروه‌های تروریستی و رژیم بشار اسد در سوریه تشدید کرده است.

وی با اشاره به دلایل مخالفان در رد توافق افزوده است: «بسیاری می‌گویند اکنون زمان آن فرا رسیده است که ایالات متحده، ایران را به عقب براند. بهترین راه این است که کنگره این توافق را رد کند، توافقی که باعث خواهد شد ایران ظرف یک دهه آینده با دسترسی به میلیارد‌ها دلار قدرتمند شود، محدودیت‌های فناوری موشکی بالستیک و سلاح‌های متعارف آن لغو می‌شود و با تایید آمریکا، به ایران اجازه داده خواهد شد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم در سطح صنعتی در اختیار داشته باشد که هیچ نیازی به آن ندارد».

آقای کورکر در مقاله‌اش تصریح کرده است که کنگره آمریکا در طول تاریخ «صد‌ها معاهده بین المللی» را رد کرده است که بسیاری از آن‌ها دو جانبه بوده‌اند. اینکه دولت (اوباما) می‌گوید هیچ توافق دیگری جز این وجود ندارد، تلاشی برای خنثی کردن نقش مهم و مسوولیت کنگره است.

وی در پایان گفته است: «این توافق باعث آسیب پذیری آمریکا در برابر ایران ثروتمند‌تر و نیرومند‌تر خواهد شد که در مسیر پیشبرد آمال خود در خاورمیانه فعالیت می‌کند. کنگره باید این توافق را رد کرده و آن را برای رییس جمهوری پس بفرستد».

بر اساس توافق ایران و شش قدرت جهانی که روز ۲۳ تیرماه در وین به دست آمد، تهران بسیاری از فعالیت‌های هسته ایش را محدود یا به حال تعطیل در خواهد آورد و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه آن معلق یا لغو خواهند شد.

در حالی که انتظار می‌رود کنگره آمریکا این توافق را رد کند ولی رهبر جناح اکثریت سنا روز دوشنبه اذعان کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، در رویارویی با کنگره بر سر توافق هسته‌ای با ایران بخت زیادی برای موفقیت دارد.

وی احتمال اینکه آقای اوباما از اختیار خود برای وتوی تصمیم کنگره در مورد توافق هسته‌ای ایران استفاده کند، زیاد دانسته است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.