رفتن به محتوای اصلی

مذاکرات محرمانه حماس و اسرائیل با اعتراض جنبش فتح روبرو شد
20.08.2015 - 15:59

به گزارش فرانس پرس از رام الله، در هفته‌های اخیر رسانه‌های عرب و ترک گزارش‌هایی را در این باره منتشر کردند که به رسانه‌های اسرائیلی نیز سرایت کرده است. بر اساس این گزارش‌ها اسرائیل و جنبش حماس در حال انجام مذاکراتی هستند.

دفتر ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد ” اسرائیل رسما اعلام می‌کند که هیچ‌گونه نشست مستقیم یا از طریق کشورهای دیگر و یا با میانجیگری دیگران با حماس نداشته است”.

گزارش شده که این مذاکرات به هدف برقراری آتش‌بس به مدت ۸ تا ۱۰ سال میان طرفین صورت گرفته است به شرط آنکه اسرائیل در مقابل محاصره نوار غزه را بشکند.

از سوی دیگر شبکه فرانسوی فرانس۲۴ تاکید کرد که ریاض المالکی وزیر امور خارجه حکومت خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه تاکید کرد که “اسرائیل و حماس در شرف دست‌یابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس به مدت ۸ تا ۱۰ سال هستند در ازای آن اسرائیل زیر نظر خود گذرگاهی دریایی باز غزه به سوی شمال قبرس (تحت کنترل ترکیه) خواهد گشود”.

ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین

وی افزود “ما اطلاعی در دست نداریم که این قرارداد تا فردا و یا طی یک ماه امضا خواهد شد”، اما “میانجیگران تمام تلاش خود را در این باره بکار گرفته‌اند تا به سرانجام برسد.

فتح مذاکرات را خروج از اجماع دانست

از سوی دیگر، احمد عساف سخنگوی جنبش ملی آزادیبخش فلسطین (فتح) به رهبری محمود عباس، گفت “تونی بلر فرستاده سابق کمیته چهارگانه بین‌المللی به خاورمیانه یک از میانجی‌ها است.”

عساف شامگاه دوشنبه در مصاحبه با صدای فلسطین گفت:” توافقنامه بلر-حماس بمثابه خروج از اجماع ملی و مشروعیت فلسطینی است و این عمل دودستگی و جداسازی غزه از بقیه سرزمین فلسطین را تثبیت می‌کند”.

وی هدف حماس را دست‌یابی به اعتراف اسرائیل از طریق ضربه زدن به مشروعیت ملی فلسطین توصیف کرد.

در همین حال اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس روز دوشنبه بار دیگر اعلام کرد که ایده ایجاد دولت در غزه در مقابل انصراف از بقیه سرزمین‌های اشغالی مردود است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.