رفتن به محتوای اصلی

خودرویی که با امواج مغزی هدایت می‌شود
09.12.2015 - 15:52

 

 Missing media item.

 

نخستین خودروی هدایت‌شونده به وسیله امواج مغزی توسط پژوهشگران شهر «تیانجین» کشور چین تولید شد.

به گزارش رویترز، محققان چینی موفق شده‌اند نخستین خودروی این کشور را که فقط توسط امواج مغزی هدایت می‌شود، تولید کنند.

این محققان که از دانشگاه «نانکای» در شهر بندری تیانجین در شمال شرقی چین هستند دو سال برای تحقق بخشیدن به این ایده وقت صرف کردند.

با قراردادن تجهیزات سیگنال‌خوان مغز بر روی سر، راننده می‌تواند خودرو را به جلو و عقب هدایت کند، متوقف کند، قفل کند و از حالت قفل خارج کند بدون اینکه دست یا پایش را حرکت دهد.

​​یکی از محققان به نام «ژانگ ژائو» می‌گوید که این تجهیزات شامل شانزده حسگر هستند که سیگنال‌های مغزنگاری یا الکتروانسفالوگرافی را از مغز راننده دریافت می‌کنند. آنها یک برنامه کامپیوتری ساخته‌اند که سیگنال‌های مربوط را انتخاب کرده و ترجمه می‌کند و بدین ترتیب خودرو را کنترل می‌کند.

ژانگ ژائو می‌افزاید: «سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی به وسیله این تجهیزات انتخاب شده و به وسیله بی‌سیم به رایانه فرستاده می‌شوند. رایانه این سیگنال‌ها را تحلیل می‌کند تا قصد فرد را تشخیص دهد. سپس آنها را به فرمان‌های هدایت خودرو ترجمه می‌کند. هدف اصلی این فرایند تحلیل سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی است که به وسیله رایانه انجام می‌شود.»
 

«دوان فنگ» استادیار دانشکده مهندسی کنترل و علوم رایانه این دانشگاه، سرپرستی تیم پژوهشگران را بر عهده دارد. او تاکید می‌کند که هدف این فناوری خدمت به بشریت است و اینکه ممکن است به زودی این فناوری را با خودروهای بدون راننده، مثل خودروی گوگل، ترکیب کرد: «از آنجایی که درک بهتر عملکردهای مربوط به کنترل مغز با کمک خودروهای بدون راننده امکان‌پذیر است توسعه بیشتر این خودرو‌ها سودمند خواهد بود. به هر حال، خودرو‌ها، چه بی‌راننده چه با راننده، برای خدمت به مردم هستند. بنابراین، نیازهای مردم باید تشخیص داده شود. هدف پروژه ما خدمت بهتر به بشریت است.»

به گفته وی، فناوری رابط دستگاه و مغز می‌تواند در آینده آثار فوق‌العاده‌ای داشته باشد. برای مثال، می‌تواند به راننده‌ای که پشت فرمان دچار خواب‌آلودگی شده است، هشدار دهد یا به راننده‌ای که تعادل خود را از دست داده است در ترمزگیری کمک کند.

پژوهشگران می‌گویند ایده اولیه این کار با کمک به افراد معلول برای هدایت خودرو شکل گرفت.

ژانگ می‌گوید: «دو نقطه شروع در این پروژه وجود دارد. یک روش رانندگی بدون استفاده از دست یا پا برای افراد معلول، و دیگری یک روش رانندگی جدید و عقلانی‌تر برای افراد سالم.»

در حال حاضر، این خودرو فقط می‌تواند در مسیر مستقیم حرکت کند و برنامه‌ای نیز برای تولید انبوه آن وجود ندارد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.