رفتن به محتوای اصلی

انتقاد شدید آمریکا از رویکرد ترکیه، عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس
23.01.2016 - 22:01

 

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه و جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکاREUTERS

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا امروز، شنبه با رجب طیب اردغان و احمد داوود اوغلو رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه در باره مبارزه علیه گروه دولت اسلامی و جنگ سوریه گفتگو می کند. این ملاقات در حالی انجام میگیرد که ترکیه و دیگر کشورهای عرب منطقه خلیج فارس بدون اینکه نام آنها مستقیماً ذکر شود، از سوی اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا متهم به تساهل در مبارزه با گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه شده اند.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا دیشب در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی آمریکا در حاشیه مجمع اقتصاد جهانی داووس در سویس لحن بسیار تندی نسبت به عملکرد برخی از کشورهای منطقه ای عضو ائتلاف جهانی علیه گروه دولت اسلامی داشت. کارتر گفت: " برخی از اعضای این ائتلاف، هیچ اقدام و کار مثبتی علیه گروه دولت اسلامی نمی کنند، یا به حد کافی نمی کنند."
اشتون کارتر، در گفتگویی دیگر با شبکه بلومبرگ، رویکرد کشورهای عرب منطقه، خصوصاً کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه گروه دولت اسلامی را یأس آور توصیف کرد.
اشتون کارتر هچنین گفت: مبارزه علیه گروه دولت اسلامی به تنهایی میسر نیست و ما نیاز داریم که تمامی اعضای ائتلاف به مسئولیت های خود در این باره عمل کنند.
خبرگزاری فرانسه گزارش میدهد، عربستان سعودی که نام آن مستقیماً از سوی وزیر دفاع آمریکا اعلام نشده، اما انگشت های اتهام تلویحاً به سوی آن اشاره رفته است، نیروهای خود را در جنگ دیگری علیه شعیان حوثی در یمن در گیر کرده است.

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا دیشب از ترکیه خواست تا نسبت به تحکیم امنیت مرزهای خود با سوریه اقدام عاجل نماید. کارتر گفت: "مرز های ترکیه و سوریه مستحکم نبوده و منافذ بسیاری در آندوجود دارد که جهادگرایان بین المللی به سهولت از دو طرف آن عبور می کنند." 
اشتون کارتر تأکید کرد، ترکیه در این خصوص میتواند بیشتر تلاش کند.

در مورد ترکیه، نه تنها تساهل و تعامل این کشور در مبارزه با گروه دولت اسلامی زیر پرسش رفته است، بل اعمال فشار به روزنامه نگاران و مخالفان دولت ترکیه و محدود بودن آزادی بیان در این کشور وهمچنین عملکرد این دولت در ارتباط با منطقه کرد نشین این کشور مورد انتقاد شدید جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا قرار گرفته است.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا درفردای انتقاد بسیارتند خود در باره زیر پا گذاشتن موازین آزادی بیان در ترکیه، در نخستین روز ورود خود به استانبول دیروز، جمعه در حضور روشنفکران ، شخصیت های دانشگاهی، روزنامه نگاران، سردبیران روزنامه های نزدیک به مواضع مخالفان دولت این کشور گفت: " اگر شما بدون نگرانی و ترس از مجازات نتوانید نظر خود را اعلام کنید، یعنی اینکه کشور شما در این خصوص، فرصتی را برای شما فراهم نمی کند."

معاون رییس جمهوری آمریکا همچنین در باره آزادی بیان گفت که این افکار و ایده های جدیدی برای ملت ترکیه نبوده، بلکه موضوع آزادی بیان در قانون اساسی ترکیه آمده و بر رعایت آن تأکید شده است.

یاد آور میشویم رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از هفته گذشته حملات شدیدی را علیه بیش از هزار نفر از شخصیت های دانشگاهی این کشور که با امضای طوماری کشتار کردها در جنوب ترکیه را محکوم کردند و خواستار آشتی ملی و مذاکرات با نیروهای سیاسی کرد شدند، شروع کرده است.

شخصیت های دانشگاهی تاکید کرده بودند که ارتش ترکیه اقدام به کشتار کردها در شهرهای جنوب شرق این کشور کرده است.

این شخصیت های دانشگاهی به خاطر انتقاد از کشتار، مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفتند. این موضوع، واکنش های منفی بسیاری را در داخل و خارج ترکیه برانگیخته است.

مخالفان دولت ترکیه و سازمان های غیر دولتی، رجب طیب اردوغان را که از سال ۲۰۰۳ حکومت را در این کشور در اختیار دارد به سوء استفاده از قدرت و دیکتاتوری در کشور و محدود کردن شدید آزادی بیان در ترکیه متهم می کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.