رفتن به محتوای اصلی

عملیات گسترده شورشیان سوری برای قطع ارتباط داعش با اروپا
01.06.2016 - 21:37

 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع در ارتش آمریکا از آغاز یک عملیات جدید در خاک سوریه برای بازپس‌گیری منطقه‌ای به نام منبج خبر داده است. این منطقه که در مرز سوریه با ترکیه واقع شده تحت کنترل تروریست‌های "دولت اسلامی" است.

یک منبع مطلع در ارتش آمریکا به گزارش خبرگزاری رویترز گفته است، هزاران سرباز سوری در عملیاتی که سه‌شنبه (۳۱ مه/ ۱۱ خرداد) علیه تروریست‌های "دولت اسلامی" آغاز شده شرکت دارند. به گفته این منبع مطلع این عملیات که از مدتها پیش برنامه‌ریزی شده، ممکن است چند هفته به طول انجامد.

منبج در مرز ترکیه آخرین راه ارتباطی "دولت اسلامی" به اروپا به شمار می‌رود. هدف از این عملیات عقب‌راندن تروریست‌ها از مرز ترکیه و قطع کردن‌ مسیری است که از آن به عنوان پایگاه لجستیکی برای انتقال تروریست‌ به اروپا استفاده می‌شود.

از آن گذشته این راه ‌ارتباطی یکی از مهمترین مسیرهای دریافت محموله‌های کمک برای تروریست‌های "دولت اسلامی" است.

منبج در حومه شرقی شهر حلب قرار دارد و یکی از مهمترین راه‌های ارتباطی دو استان حلب و رقه محسوب می‌شود. قطع این راه، ارتباط میان نیروهای "دولت اسلامی" در شمال و شرق سوریه را سخت می‌کند.

فراهم کردن شرایط حمله به پایگاه اصلی "دولت اسلامی"

به گزارش خبرگزاری رویترز شمار اندکی از نیروهای ویژه ارتش آمریکا که به عنوان مشاور در منطقه حضور دارند نیز از عملیات بازپس‌گیری منبج در محل پشتیبانی می‌کنند.

نیروی هوایی آمریکا نیز همزمان از این عملیات پشتیبانی می‌کند و موشک‌هایی نیز از خاک ترکیه به مواضع "دولت اسلامی" در سوریه پرتاب کرده است.

"دولت اسلامی" منطقه قابل توجهی از خاک سوریه را تحت تصرف خود دارد، اما در هفته‌های گذشته تحت فشار قرار گرفته است.

ناظران بر این باورند که موفقیت در عملیات بازپس‌گیری منبج می‌تواند زمینه حمله به پایگاه اصلی "دولت اسلامی" یعنی شهر رقه را فراهم کند.

این گروه تروریستی در شهرهای فلوجه (عراق) و رقه (سوریه) هم تحت فشار نظامی قرار دارد.

اما شبه‌نظامیان این گروه همزمان در استان حلب در شمال سوریه تهاجم بزرگی را آغاز کرده‌اند؛ تهاجمی که گفته می‌شود بزرگترین عملیات این گروه از دو سال پیش به این‌سو است.

هدف گروه "دولت اسلامی" از پیشروی تازه، تصرف شهر "اعزاز" واقع در مرز سوریه با ترکیه است. این شهر در سال ۲۰۱۳ برای مدت کوتاهی به کنترل داعش درآمد، اما نیروهای مخالف مسلح دوباره آن را پس گرفتند.

براساس گزارش‌ها، داعش در این پیشروی چندین روستا را به تصرف خود درآورده است، روستاهایی که تا پیش از این در کنترل مخالفان مسلح بود.

این روستاها عمدتا در حومه شهر "اعزاز" قرار دارند، شهری که با ترکیه هم‌مرز است. اگر دولت اسلامی موفق به تصرف این شهر و حومه آن شود، سرنوشت بیش از ۱۰۰ هزار آواره سوری که پشت‌های مرزهای ترکیه‌به سر می‌برند‌، به خطر خواهد افتاد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.