رفتن به محتوای اصلی

سردشت؛ شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی غرب
27.06.2016 - 21:55

امروز هفتم تیر سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت در 7 تیر 1364 است که در آن هواپیماهای رژیم بعث عراق نقاطی از این شهر که همگی غیرنظامی بودند را بمباران شیمیایی کرد.

در جریان این بمباران شیمیایی بسیاری شهید و مصدوم شدند که هنوز درد و رنج مصدومیت بر تن شریف ساکنان این شهر باقی و نفس کشیدن را برای آنان مشکل کرده است. تمامی این تسلیحات ساخت کشورهای غربی و با همکاری شرکت‌های اروپایی و آمریکایی رژیم سفاک وقت عراق به این تسلیحات دسترسی پیدا کرد. همواره ردپایی از سرمایه‌های عربستان سعودی و بعضی از کشورهای عربی در کمک به رژیم صدام حسین در رابطه با این تسلیحات از کشورها و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی وجود دارد ، که در جریان برگزاری دادگاه لاهه هلند برای محکومیت بعضی از شهروندان و شرکت‌های هلندی از باب قاعده‌ی تسبیب در کمک به رژیم صدام ، این امر هویدا شد و دادستان این دادگاه هلندی در تحقیقات ارزشمند خود و سفر به 16 کشور به این نتایج دست یافت.

از دیگر سو فقط سردشت قربانی جنگ افروزی شیمیایی رژیم بعث عراق و حامیان عربی و غربی آن نشدند بلکه شهرها و مناطقی از کشور از جمله کانی دینار مریوان، زرده دالاهو کرمانشاه، نودشه اورامان و شلمچه خوزستان نیز قربانی این ددمنشی‌ها شدند. واقعیت مساله این است که جامعه‌ی جهانی در وهله‌ی اول شامل کشورهای اروپایی، آمریکایی و عربی و سپس سازمان‌های بین‌المللی در برابر قربانیان شیمیایی سردشت دارای مسوولیت بوده و باید پاسخ‌گوی این ستم باشند و در ثانی نسبت به زجر و رنج دردهای شیمیایی مصدومان شیمیایی این مناطق در محاکم قضایی بین‌المللی احساس مسوولیت کنند و نسبت به جبران خسارات وارده پاسخگو باشند.

شهروندان سردشتی که همواره مخالف جنگ و خشونت بوده‌اند و منادی صلح و آرامش بوده‌اند امروزه با حجم وسیعی از مصدومان شیمیایی که بسیاری از آنان هنوز پیگیر احقاق حقوق خود در داخل و خارج کشور هستند مواجه است. سردشت امروز گواه تاریخ سیاه جنگ افروزی و دشمنی دیروز کشورهای غربی - عربی با ایران است.

حسین احمدی نیاز
حقوقدان"

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.