رفتن به محتوای اصلی

صالح مسلم: ترکیە در باتلاق سوریە گیر افتادە است
01.09.2016 - 22:23

 

چهارشنبه ۳۱ اوت ۲۰۱۶

صالح مسلم بە دشمنی و عناد رژیم ترک با خلق کرد اشارە نمود و افزود ؛ دولت ترک با هر گونە ابراز هویت خلق کرد دشمنی می‌نماید و این امر زیانهای جبران ناپذیری را بە ترکیە وارد خواهد کرد.

صالح مسلم از روسای مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در گفتگو با خبرگزاری فرات بە بررسی اشغال جرابلس از سوی ارتش ترکیە، موضع نیروهای ائتلاف بین‌المللی و آتش‌بس اخیر در جرابلس پرداخت

صالح مسلم در پاسخ بە پرسش چگونگی اشغال جرابلس از سوی نظامیان اشغالگر ترکیە گفت:"دولت ترکیە پس از آزادسازی منبج بە دست مبارزان شورای نظامی منبج بە هراس افتادە و بە گفتە آنها قبل از رسیدن مبارزان شورای نظامی جرابلس بە این شهر بهتر آن بود کە خود دولت ترکیە بە جرابلس رفتە و اجازە آزادسازی آن را بە مبارزان شورای نظامی جرابلس سد کند. در واقع امر ترکها آشکارا این پیام را بە جهانیان فرستادند کە "آن اهدافی را کە داعش نتوانست بدست آورد، ما آنها را بدست می‌آوریم" در واقع برای نجات دادن داعش بە جرابلس حملە کردند و آنرا اشغال نمودند. در بارە آتش‌بس هم گویا نیروهای ائتلاف بین‌المللی با طرفین درگیر گفتگو  کردەاند و آتش‌بس در جرابلس بە این شکل انجام پذیرفتە است.

-آتش‌بس بر اساس چە مبانی مشترکی صورت گرفت؟

-چیز تازەای است. دربارەی همە جزئیات آن اطلاع کاملی نداریم، اما در واقع اعلام آتش‌بس بیشتر برای پایان دادن بە درگیری است.

-این همان آتش‌بسی است کە در رسانەها بازتاب یافتە است؟

-نە، تنها درگیری متوقف شدە است. در مرحلە کنونی بر اساس تحولات صورت گرفتە تا حدی توقف درگیریها خواهد بود.

-ترکیە در سوریە در پی چیست؟

-بنیاد اساسی دولت ترکیە بر مبنای انکار کردها گذاشتە شدە است. در این راستا دسیسەهای خود را آمادە می‌کنند. این نە فقط برای روژاوا بلکە برای بخشهای دیگر کردستان هم اینگونە رفتار می‌کنند. با روسیە و ایران رژیم بعث برای ضربە زدن بە کردها بە توافق رسیدند. با همکاری داعش آنچە در توان داشتند بر علیە کردها بکار گرفتند. چە نتیجەای کسب کردند.؟ بجز اینکە امروز ترکیە بە عنوان دولت حامی ترور  زبانزد همە دنیا است.

ما در گذشتە بارها در دیدار با مسئولان ترکیە این امر را متذکر شدیم. ما از آنها می‌پرسیم آیا مبارزان ما تاکنون بر علیە شما جنگیدەاند و یا مرزهای شما را ناامن کردەاند؟ نە. اما آنها همیشە بر علیە خلق ما عمل کردند. آنها در همە دنیا خود ر امنزوی کردند. سپس بە جرابلس حملە کردە و با این همە باز هم بر اشتباهی کە مرتکب شدەاند اصرار می‌کنند.

اردوغان پ.ی.د و داعش را در یک کفە قرار می‌دهد، دیروز اعلام کرد کە پ.ی.د را از میان بردەاند و امروز از گفتگو با پ.ی.د سخن بە میان آمدە است.

این سیاست اردوغان است. سیاستی بر مبنای مصارف روزانە. پ.ی.د یک حزب متعلق بە روژاوا است. در سوریە فعالیت می‌کند. ما هیچ رابطەای با تحولات ترکیە نداریم و بە هیچ کسی هم اجزە نمی‌دهیم چنین ادعاهای واهی را مطرح نماید. پ.ی.د در شمال سوریە بە خلقهای کرد، عرب، آشوری، سریانی و ... سیستم مدیریتی را اعلام کردە است. شما چرا خود را بە این میان انداختەاید؟ شما چە حقی دارید؟ شما بە چە حقی تمامیت ارضی سوریە را نقض می‌کنید و دست بە اشغالگری می‌زنید؟ بە چە حقی از داعش حمایت می‌کنی؟ الان هم با دوستان داعش کار می‌کنی؟ اگر نیروهای بین‌المللی امروز بر این وضعیت چشم بستەاند در واقع آنها در پی وقایع دیگری هستند.

-چگونە وقایعی را مدنظر دارند؟

-مثلا ما بە این افتادیم؛ مادام کە این همە داد و بیداد می‌کند- منظور دولت ترکیە است- آنقدر بە خودشان باور دارند "بگذارید بیایند" این واقعیت امر است. دلیل س کوت نیروهای بین‌المللی همین است. آمریکا از ترکیە حمایت نخواهد کرد.

-آیا بە عمد خواهان کشاندن ترکیە بە باتلاق سوریەاند؟

-بلە کاملا. آنها درصدد کشانیدن ترکیە بە میان باتلاق هستند.

-ی.پ.گ بە تمامی از غرب رود فرات عقب‌نشینی کردە است؟

-یک هفتە پیش عقب‌نشینی کردند. البتە الان نیروهای سوریە د مکراتیک در آنجا هستند و همچنین شورای نظامی منبج و جرابلس هم در آنجایند.

-بە هم پیوستن کانتونهای عفرین و کوبانی بە تأخیر خواهد افتاد؟

-نە

-از کردهای حلب و غرب عفرین چە خبری دارید؟

-بیش از ٥٠ درصد روستاهای شمال حلب کردند. احرار الشام در این منطقە بە قتل‌عام کردها  دست زدە است. نە برای خلقهای دیگر فقط بر کردها هجوم می‌برند. در غرب جرابلس هم همین وضعیت در حال اجراست. هدف اخراج کردها از این مناطق است. تبههکاران را از تونس برای کشتن کردها بە این مناطق آوردەاند. چە کسی این گروهها را سازماندهی می‌کند؟ البتە ترکیە. ترکها این نقش را برای آنها تعیین کردەاند.

-فعالیتهای فدراسیون شمال سوریە چگونە است؟

-هر کسی از این پروژە استقبال می‌کند. ولی بە دلیل کمبود تجربە در این امر با مشکلاتی روبروست. البتە بە این دلیل کە برای مدت مدیدی با ذهنیت دولت-ملت مدیریت شدە است. مشکلات کوچکی وجود دارند. البتە فعالیتهای وسیعی برای گذار از آن‌ها و یافتن راە حل ادامە دارند. عربها از این پروژە استقبال می‌کنند. الان دیگر موضوع مورد بحث تشدید تحریم بر روژاوا است. آنها درصدد خلق روژاوا را گرسنە نگە دارند. وقتی داعش بر مرزها تسلط داشت شدت تحریمها آنقدر کە امروز می‌بینیم شدت نداشت.

-شما از تحریم باشور کردستان بر روژاوا سخن گفتید، همچنان کە قبل از اشغال جرابلس بارزانی بە ترکیە سفر کرد. در افکار عمومی بازتاب وسیعی یافت، شما در این مورد چە نظری دارید؟

-دیدار و گفتگوی مذکور خیری دربر نداشت. وضعیت بسیار بدی ر ابە دنبال داشت. آنها (ترکیە) با این امر خواهان نشان دادن این امر بودند کە وی(بارزانی) هم با ماست. وضعیت مذکور نشان داد کە مسعود بارزانی هم با آنها همکاری می‌کند. این مورد بسیار شرم آوری است کە انسان با دشمن خلق خویش اینچنین راحت بە نشست و برخواست بپردازد. ما انتظار داشتیم کە چنین چیزی روی ندهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
خبرگزاری فرات

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.