رفتن به محتوای اصلی

هشدار نیروی دریایی سپاه پاسداران به عربستان سعودی
با هرگونه اقدام "مقابله فوری می‌کنیم"
06.10.2016 - 08:40

media

شناورهای عربستان سعودی در رزمایش خلیج فارسSaudi Press Agency/Handout via REUTERS

به گزارش خبرگزاری "تسنیم"، نیروی دریایی سپاه به کلیه شناورهای حاضر در رزمایش اعلام‌شده عربستان سعودی در خلیج فارس هشدار داده که به آب‌های سرزمینی ایران نزدیک نشوند.
در بیانیه منتشرشده از سوی سپاه پاسداران آمده است: «به کلیه شناورهایی که در رزمایش اعلامی عربستان سعودی حضور دارند، اعم از شناورهای نیروی دریایی سعودی و شناورهای غیرازآن اعلام می‌گردد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعتقاد دارد اصالتاً این رزمایش مصداق مشخصی برای تشنج‌آفرینی و کم‌کردن امنیت پایدار در خلیج‌فارس است.»
در این بیانیه با اشاره به مجازنبودن عبور «هیچ‌یک از شناورهای نظامی شرکت‌کننده در رزمایش اعلامی» خطاب به این شناورها تأکید شده است: «به هیچ‌وجهی به آب‌های جمهوری اسلامی نزدیک نشوید و حتی از آب‌های بین‌المللی نزدیک آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران عبور نکنید، چرا که ما اعلام می‌داریم این عبور به هیچ‌وجه مصداق عبور بی‌ضرر نمی‌باشد.»
نیروی دریایی سپاه همچنین اعلام کرده که به همراه ارتش «برای تأمین امنیت پایدار خلیج فارس و تنگه هرمز در آمادگی کامل به سر می‌برند و با هرگونه حرکت، تلاش و اقدام برای برهم زدن آرامش و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز در دریای عمان، مقابله متناسب و فوری انجام خواهد داد».

هفته گذشته ژنرال عبدالله بن سلطان السلطان، فرمانده نیروی دریایی ارتش عربستان سعودی اعلام کرده بود که این ارتش در روزهای جاری مانوری را با نام "سپر خلیج ۱" در آب‌های خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز برگزار می‌کند. در این مانور علاوه بر کشتی‌های جنگی، هواپیماهای جنگی و دیگر بخش‌های ارتش عربستان نیز حضور خواهند داشت.

برگزاری این مانور در حالی است که تنش میان عربستان و ایران در ماه‌های گذشته و کشته شدن چندصد ایرانی در حادثه حج به اوج رسیده است. پس از این ماجرا، عده‌ای با حضور در مقابل سفارت عربستان در ایران اقدام به آتش‌زدن آن کردند.
به دنبال این منازعات، امسال سازمان امور حج و زیارت در ایران اعلام کرد که حجاج ایرانی در حج امسال شرکت نخواهند کرد.

عربستان با اعلام اینکه این مانور اولین مانور از سری تمرینات نظامی ریاض در منطقه است هدف از آن را «افزایش توان نظامی»، «دفاع از مرزهای عربستان» و «مقابله با هرگونه حمله یا اقدام تروریستی احتمالی» دانسته است.
عربستان سعودی که در زمینه بحران سوریه و یمن با ایران اختلاف دارد از مارس ۲۰۱۵ رهبری ائتلافی را بر عهده گرفته که علیه شورشیان تحت حمایت ایران در یمن در حال جنگ است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.