رفتن به محتوای اصلی

متن فارسى، متن فاصله گذارى
12.10.2016 - 14:15

 

 

 

 

ايران هنوز از باتلاق فاصله گذارى رهايى نيافته و هر روز بيشتر در آن فرو مى رود. فاصله گذارى پاشنه ى آشيل ايران است. هنوز ديگرى پذيرى پشت در جا مانده است. من يكى از آن ديگرى ها هستم كه مدام بر در مى كوبند. اما ما در را براى در آغوش كشيده شدن نمى كوبيم. بلكه در را مى كوبيم تا بازش كنند و ديگرى هاى بيرون و جغرافياى زيباى مفاهيمشان را ببينند. ما در را مى كوبيم تا ديگرى پذيرى را تحميلشان نكنيم بلكه آن را به مثابه هديه اى پشت در خواهيم گذاشت تا شايد بازش كنند و خوششان بيايد.
اين جدال تروآ نيست كه تن به تن و چهره به چهره براى دوئل فرا خوانده شويم، اين، ويرايش غلط انشايى است كه خط و زبان و بينش و شيوه ى نگارشش غلط است. نسل من اسناد و مدارك تفاوت گذارى را در دست دارد و با اطمينان خاطر تاريخِ ستم و سلطه را به پاى ميز محاكمه كشيده است.
ناسيونال سوسياليسم به شدت دارد فاصله گذارى مى كند. عباراتى همچون " ترك خر"، " رشتى كله ماهى خور و بى بخار"، لر فلان و بهمان و غيره نشان دهنده ى عمق ديگرى ستيزى و فاصله گذارى است. فاصله گذارى همان تاييد گريز است. ناسيوناليسم فارسى دارد از ديگرى هاى چهره ى انسانى دور مى شود، مى گريزد و بر خود فرو مى رود.
لازم نيست كه مثل لويناس فقط به پذيرايى ديگرى دلخوش كنيم. حتى در پذيرش و پذيرايى از ديگرى نوعى اكراه و رعايت آداب معاشرت پنهان است. بعدش ديگرى بايد شرش را كم كند تا ميزبان در خانه به استراحت بپردازد. پذيرايى محصول معاشرت مهمان و ميزبان است اما هيچ ملتى در ايران مهمان نيست و از اين روى به زعم من فاصله گذارى در حقوق و فرهنگ و زبان از طرف فارسها به فاصله گذارى و خط كشى مرزى از سوى فصل شدگان خواهد انجاميد.
مسئله اين است كه فاصله گذارى به جاى عقب نشينى از مواضع و وضعيت سلطه ، ديگرى ها را به قبول گفتمان دهش و اعطا مجبور مى سازد. شايد " ارون جيمز وندلند " اين نوع اعطا كردن را موهبت بداند اما به اعتقاد من سرقت جواهرات يك فرد و اعطاى آن جواهرات به همان شخص از نشانه هاى سلطه گرى است. صحبت سر تسهيم دارايى هاى فاصله گذاران با ديگرى ها نيست، صحبت سر دارايى هاى غصب شده اى است كه بايد برگردانده شود. برگرداندن دارايى هاى يك ملت به خودش با اعطا كردن آنها به همان ملت مفاهيمى جداگانه اند.
كوتاه سخن اينكه رويكرد انديشه ى ايرانى در خصوص ملت ها و زبان هاى ديگر در داخل تا به حال رويكردى فاصله گذار بوده است. متن فارسى متن فاصله هاست.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.