رفتن به محتوای اصلی

پیرامون دستگیریهای گسترده پس از اعتراضات
29.08.2018 - 00:56

بقلم: عبدالخالق جرفی
مقدمه
مبارزه ما با حکومت جنایتکار جمهوری اسلامی ، یک مبارز درازمدت و پر از فراز و نشیب است . این مبارزه ای است تا سرنگون ساختن حکومت و رسیدن به آزادی است تا در سایه این آزادی بتوان ملت عرب الاحواز را متشکل ساخته و برای مرحله بعدی مبارزه که همان حق تعیین سرنوشت خود است ، آماده نمود . در این مسیر ما باید همه طرق و وسائل را بکار بگیریم و برای هر احتمالی آمادگی کسب کنیم . در شرایطی که اقتضای مبارزه مسالمت آمیز است ، باید مسالمت آمیز کار کنیم و در شرایطی که این شکل از مبارزه به بن بست برسد ، باید شکل دیگری از مبارزه که متناسب با شرایط است ، بکار بگیریم . طبیعی است که در این مبارزه و اشکال مختلف آن و همچنین در پی هر اعتراضی ، تعداد زیادی از نیروهای مبارز و فعال و انبوهی از مردم عادی و غیر فعال دستگیر و روانه بازداشتگاهها و شکنجه گاههای جمهوری اسلامی می شوند .
نیروهای امنیتی در جهت ضربه زدن به نیروهای مقاومت و فعال ، از شیوه های مختلفی استفاده می کند که عام ترین آنها :
- شیوه مراقبت و نفوذ
- شکار و سربه نیست کردن
- تهاجم گسترده قبل و حین و بعد از هر اعتراضی
در این نوشته ما به اهداف نیروهای امنیتی از دستگیرهای گسترده می پردازیم .
نیروهای امنیتی از این دستگیریهای گسترده ، دو هدف اصلی را دنبال می کنند .
1- هدف اولیه و آنی ، جلوگیری از پیوستن هر چه بیشتر مردم به اعتراضات تا مانع گسترش آن شوند . در واقع هدف اولیه این است که مانع توده ای شدن اعتراضات و تبدیل آن به قیام می باشد .
2- هدف دوم که اساسی و استراتژیک است ، جلوگیری از شکستن رعب و وحشت موجود در جامعه و برقراری مجدد نظم پلیسی امنیتی از هم گسیخته شده است . با این هدف حکومت به معترضین پیام می دهد که برای اعتراض کردن ، باید بهای سنگینی بپردازند .
در نقطه مقابل نیروهای فعال در داخل دو هدف اساسی را دنبال می کنند .
1- هدف استراتژیک و آن توده ای کردن مبارزه و گسترش شبکه های فعال در تمامی مناطق و از طریق آن دست یافتن به یک سازمان مبارز سراسری ، جهت هدایت و رهبری ملت می باشد .
2- هدف مرحله ای و آنی و آن ایجاد زمینه های شرکت مردم در اعتراضات و گسترش این مشارکت در جهت شکستن هر چه بیشتر دیوار ترس و اختناق است .
بنابرین ، در یک طرف حکومت با تمام ارگان های سرکوب تلاش می کند مانع شکل گیری اعتراضات و توده ای شدن آن و تبدیل این اعتراضات به قیام شود ، و از سوی دیگر نیروی مبارز قرار دارند که تدارک قیام می بیند و تلاش می کنند از هر فرصتی برای ایجاد زمینه های مناسب پیوستن هرچه بیشتر به اعتراضات را ، فراهم سازند .
تا اینجا اهداف هر دو طرف درگیر را فهمیدیم ، اکنون می خواهیم ببینیم این دستگیری ها در چند مرحله صورت می گیرد و چگونه می توان در مقابل آنها مقاومت کرد تا مبارزه ادامه پیدا کرده و دشمن به اهداف خود نرسد .
دستگیری های گسترده حکومت در سه مرحله انجام می گیرد ؛
1- مرحله قبل از شروع ، در این مرحله نیروهای امنیتی غافلگیرانه به سراغ افراد شناخته شده می روند و آنها را دستگیر می کنند . این دستگیری ها بدین خاطر صورت می گیرد تا مانع شکل گیری اعتراضات شوند و یا در مینیمم ، شکل گیری ارتباطات مجموعه ها را مختل ساخته و علاوه بر ایجاد ترس و وحشت در نیروهای مبارز ، نیروی معترض و قیام کننده را از داشتن عناصر فعال خود ، محروم سازد و بدین وسیله بتواند مدت زمان اعتراضات را کاهش دهد .
2- مرحله دوم دستگیری ها در زمان اعتراضات و اوج گیری آن صورت می گیرد . در این مرحله نیروهای امنیتی تلاش می کنند دو کار را همزمان با هم پیش ببرند . اول از همه ، نیروهای فعال در صحنه و رهبری کننده را در همان صحنه شناسایی کرده و دستگیر کنند تا توان اعتراضات پائین کشیده شود و نیروی اعتراض کننده بدون سر بماند و همزمان با آن دستگیری های گسترده را صورت بدهد تا اعتراضات شکسته شود .
3- مرحله سوم دستگیریها ، پس از فرونشاندن نسبی اعتراضات و با یورش شبانه یا صبح زود به خانه های نیروهای فعال که در تحقیقات اولیه اسامی آنها داده شده و یا اینکه از طریق دوربین ها و فیلم ها شناسایی شده ، صورت می گیرد .
اقداماتی که می توان در مقابله با هجوم نیروهای امنیتی بکار برد :
- قبل از اعتراضات :
با توجه به اینکه اعتراضات نتیجه فعالیت های نیروی داخل است ، بخوبی می توان در زمینه خنثی کردن اهداف حکومت یک گام جلو بود . نیروی داخل ، قبل از نیروهای امنیتی ، زمان و مکان تظاهرات و اعتراضات را می داند .
بهمین دلیل اولین کاری که باید بکند ، حفظ عناصر فعال علنی تا مقطع پس از فروکش شدن اعتراضات است . یعنی عناصر فعال علنی نباید در خانه یا جاهای شناخته شده بمانند و منتظر دستگیری آنها بوسیله نیروی امنیتی شوند . باید در عین داشتن رابطه فعال با بدنه تظاهرات و اعتراضات و عناصر فعال کمتر شناخته شده ، بتوانند در مکان های غیر آسیب پذیر منتقل شوند .
- در حین تظاهرات و اعتراضات
عناصر رهبری کننده نباید به تنهایی در یک نقطه متمرکز شوند و مستمر باید جایشان را تغییر دهند . این کار مستلزم داشتن حلقه ای از بقیه است که حفاظت آنها را انجام بدهند . منظور از حفاظت ، یعنی در وهله اول مراقبت از یورش لباس شخصی ها و نفوذی ها جهت دستگیری و دیگری نحوه خارج کردن آنها از دسترسی نیروی امنیتی است .
- دستگیری های بعد از فروکش شدن اعتراضات
در این مرحله نیروهای امنیتی به سراغ افرادی می روند که ، پیشتر ، شناخته شده هستند ، همچنین سراغ افراد دیگری می روند که ، یا اسامی آنها بوسیله بوسیله افراد جاسوس داده شده است ، یا از طریق بازجویی و شکنجه نفرات دستگیر شده ، بدست می آورند و یا از طریق تصاویر و فیلم های گرفته شده از تظاهرات جمع آوری شده است . بهمین خاطر در این مدت که دستگیری ها اوج می گیرد ، نیروهای فعال که دستگیر نشده اند ، باید برای مدتی ، مخفی شده و از ظاهر شدن در ملاء عام خود داری ورزند .
یکسری نقاط ضعف اساسی در مبارزات فعالین داخل وجود دارد که نیروهای امنیتی ازآن برای ضربه زدن استفاده می کنند . که به موارد چندی اشاره خواهیم کرد .
1- بدلیل اینکه فعالین درداخل ، اکثرا بشکل علنی فعالیت می کنند و یا در گذشته فعالیت شناخته شده داشته اند ، اسامی و اطلاعات مربوط به آنها ، کم و بیش در دست نیروهای امنیتی حکومت ایران است . این افراد بطور عام ، همیشه هدف اول کسب اطلاعات و رسیدن به مجموعه ها و افراد دیگر هستند . و بدلیل اینکه هدف دشمن رواج بی اعتمادی از یکطرف تا بتواند مانع از بسط و گسترش فعالیت ها بشود ، و از طرف دیگر حساسیت امنیتی را هم به حداقل اقل برساند تا بتوانند نیروهای خود را در صفوف فعالین نفوذ بدهد ، لازم است هوشیاری امنیتی را به حداکثر رسانده ، از ورود " عناصر مشکوک " جلوگیری نموده و از طرف دیگر در دام " فضای بی اعتمادی نسبت به همدیگر " که خواست دشمن است ، قرار نگیریم .
2- یکی دیگر از درز اطلاعات به نیروهای امنیتی ، مجموعه های اطلاع رسانی است . یکی از ابزار کار مهم فعالین در داخل ، مجموعه های واتسابی است که بسان شبکه های اجتماعی عمل می کنند که پایه های یک مقاومت می تواند روی آنها سوار شود . در این مجموعه های واتسابی بدلیل اینکه ضوابط امنیتی محکمی ندارد ، نیروهای امنیتی بسادگی می توانند در آنها عضو شوند . برای اینکه تا میزانی بتوان یک مجموعه را سالم نگه داشت ، قبل از هر چیز باید دید نفرات مشرف بر این مجموعه ، سالم هستند یا خیر . زیرا نیروهای امنیتی براحتی می توانند بوسیله عناصر خود ، مجموعه هایی را تشکیل بدهند و به کسب اطلاعات و شکار فعالین بپردازند . پس قبل از هر چیز باید به سلامتی خود مجموعه و عناصر مشرف بر آن پی برد .
در صورتیکه افراد مشرف ، سالم باشند ، ورود افراد دیگر به مجموعه باید تحت کنترل باشد . بطور معمول افرادیکه وارد یک مجموعه می شوند ، یا خود مسئول و مشرف بر مجموعه ، آنها را عضوگیری می کند و یا از طرف افرادیکه مشرف به آنها اعتماد کامل دارد معرفی شده و سپس وارد مجموعه مورد نظر می شوند. این حلقه اعتماد نباید گسترش پیدا کند ، یعنی وقتی مشرف به فردی بطور خاص اعتماد دارد و به او اجازه می دهد ، فرد دیگری را وارد کند ، نباید این اجازه را به فرد خارج این حلقه داد که او هم نفر معرفی کند ، مگر اینکه بعد از پروسه ای از کار و فعالیت و اعتماد متقابل بالا به همدیگر بخصوص به عضو جدید . این امر شاید در وهله اول از رشد و گسترش مجموعه واتسابی جلوگیری کند ، اما به استحکام آن کمک بیشتر خواهد نمود .
- ضعف امنیتی در عضوگیری :
طبعا عضوگیری یکی از کارهای اساسی است که هر مجموعه باید انجام دهد . در پی هر اعتراض و تظاهرات و قیامی ، نیروی جدیدی وارد صحنه می شود که ضروری است با آن ارتباط برقرار کرده و آن را فعال کرد . اما این امر نباید بسادگی و بدون بررسی وضعیت فرد ، صورت بگیرد . زیرا دشمن هم می تواند از این شرایط برای نفوذ افراد خود به داخل مجموعه ها ، استفاده کند . برای این منظور باید در یک پروسه ای به شناخت عمیق تر از وی پرداخت .
- قبل از هر چیز نباید به فرد جدید اعتماد مطلق کرد . نباید به او اطلاعات و معلوماتی که نیاز نیست بداند ، ارائه کرد . نباید به محیط دیگر دوستان که یک حلقه و مجموعه را تشکیل می دهند ، وارد کرد ، نباید به او اسم و آدرس مشخصی داد . و به اصطلاح نباید با او مثل یک عضو قدیمی و مورد اعتماد کامل ، تنظیم رابطه نمود .
- باید تا مدتی که نیاز هست ، با او بشکل فردی ، رابطه را حفظ کرد . کار آگاهی بخش و در آوردن ابهامات و سئولات او در زمینه کار و مبارزه ، مهمترین بخش کار با وی است . در بخش فعالیت عملی مثل تظاهرات و اعتراضات و ... او را فراخواند تا شرکت کند و او را در چندین تظاهرات و عمل مشابه چک کرد . و در این مدت رابط باید به دو نکته دقت بسیار کند ، اول و مهمتر از همه ، انگیزه های وی از شرکت در مبارزه و دیگری ، رفت و آمدهای وی و ارتباطاتش با دیگران .
- بعد از اینکه از وضعیت فرد بطور کامل مطمئن شد ، می توان او را وارد مجموعه کرد .
- نبود انضباط امنیتی شکل گیری
بطور مشخص ، ایجاد شبکه های واتسابی برای فعالیت و در جریان گذاشتن افراد کاربسیار مهم و ضروری است . و این یعنی راه اندازی شبکه های فعال اجتماعی است که تداوم مبارزه را ممکن می سازد . اما این کار بایستی با رعایت مسائل امنیتی همراه باشد . یعنی در صورتیکه این اقدامات که پایه حداقل رعایت امور امنیتی است ، رعایت نشود ، ضربه به سادگی به مجموعه و مجموعه های در ارتباط وارد می شود . که به چند تا از آنها اشاره می کنم . برای این منظور بین مجموعه واتسابی عام و مجموعه خاص باید مرز امنیتی کشید . مسائل خاص ، فقط و فقط در همان مجموعه رهبری و فرماندهی مطرح ، بررسی و در نهایت تصمیم گیری شود .
مهمترین نکته در ضعف مجموعه های واتسابی ، به دستگاه فکری افراد بر می گردد . ساده انگاری و ساده سازی امور و عدم درک فرق بین فعالیت علنی و فعالیت مخفی در شرایط پلیسی ، افراد را وادار می کند که به مسائل امنیتی کمتر بها بدهند .
نکته دوم ، ارزش گذاری در مورد کمیت و کیفیت ، چه بسا مبهم باشد ، بدین معنی که کمیت و کثرت نفرات و جذب آنها در مرحله اول قرار می گیرد و کیفیت آنها در مرحله بعد . این امر باعث می شود که روی جزئیات و ریزه کاری ها ، کمتر تمرکز شود و نتوان افراد جدید را خوب و بدرستی غربال نمود . بهمین خاطر با وجود ضربات متعدد از طریق همین روش های نادرستِ شناخته شده ، باز اصرار به ادامه همین شیوه کار وجود دارد .
حال ببینیم دشمن چگونه با دستگیری های گسترده ، از همین شکاف و ضعف نهایت استفاده را می کند .
1- وقتی به دستگیری های وسیع دست می زند ، علاوه بر اینکه هدف ، متلاشی ساختن اعتراضات است ، اما در این میان ، دستگیری های نیروهای فعال را می پوشاند . بدین معنی که نمی گذارد مجموعه ها بفهمند که ضربه و دستگیری از کجا زده شده است .
2- بعد از مدتی برای مانور ، شروع به آزاد کردن دستگیر شدگانی می کند که هدف اصلی نبوده اند ، با این کار ، صحنه را بدست گرفته و نمایش آرام کردن صحنه را ایجاد می کند . و فشارهای داخلی و خارجی را از روی دوش خود بر می دارد .
3- از میان این تعداد آزاد شده ، با توجه به ضمانت هایی که می گیرد ، نفر می خرد . و دوباره وارد مجموعه ها می کند . و فعالین را در مقابل یک تصمیم گیری قرار می دهد ، آیا باید به این افراد اعتماد کرد ، یا با آنها وارد ارتباط شد ؟ و بدین شکل شک و بی اعتمادی نسبت به هم را افزایش می دهد .
در اینجا باید اشاره نمود که ، اعتماد به افراد آزاد شده نباید خدشه ببیند ولی باید نسبت به همه چیز با هوشیاری برخورد نمود .
در آخر و بعنوان نتیجه باید گفت ، ما در این مبارزه نیاز به یک نگاه تازه به شیوه های کاری در داخل داریم . یک نگاه که مسایل امنیتی را بدقت رعایت کند . تصور اینکه امور به همینگونه که هست ، پیش برود ، تصور کودکانه ای است . زمانی می رسد که با گروههای ترور و آدم ربا مواجه می شویم که نیروی شناخته شده و بی حفاظ را هدف خود قرار می دهد . و باید از هم اکنون با نگرش جدید به کار سازمان دهی خود و مجموعه های خود به استقبال این روز برویم .
تمام
25.08.2018

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
حزب تضامن دمکراتیک اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.