رفتن به محتوای اصلی

جدایی بحرین، تجزیه ی «مسالمت آمیز» بخشی از خاک ایران
14.08.2019 - 02:49

 

سرزمین بحرین، در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰، رسماً از ایران جدا شد و اعلام استقلال کرد.

هرچند بحرین، که از هزاران سال پیش بخشی از خاک ایران بود، در سال ۱۸۲۰ به اشغال بریتانیا درآمد و تحت الحمایه ی این دولت گردید، اما از نظر حقوقی تا زمان اعلام استقلال همچنان بخشی از ایران بود و حق رجوع دولت ایران به مراجع بین المللی برای درخواست خروج بریتانیا و برپایی دوباره ی حاکمیت ایران بر این سرزمین برجا بود.

از زمان خروج بحرین از کنترل دولت ایران، ایران بارها بر مالکیت خود بر بحرین تأکید کرده بود و از جمله مجلس ایران در سال ۱۳۳۶ بحرین را «جزء لاینفک ایران و استان چهاردهم کشور» شناخته و از سوی دولت ایران «مهدی فرخ» به استانداری بحرین منصوب شده بود.

با این حال، محمدرضاشاه، به خواست دولت بریتانیا، در سال ۱۹۶۹ با جدایی رسمی بحرین از ایران اعلام موافقت کرد و با این کار حق مسلم ملت ایران بر این بخش از خاک خود را از میان برد.

استدلال برخی از نویسندگان طرفدار رژیم محمدرضاشاه، که از جداسازی بحرین از ایران، به عنوان سیاستی برای دستیابی به سه جزیره ی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جانبداری می کنند، پایه ی حقوقی، سیاسی و منطقی ندارد. زیرا:

۱ ــ مساحت بحرین بیش از ۳۰ برابر مساحت مجموع سه جزیره ی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است [۱] و از نظر منابع اقتصادی و وضعیت زمین ــ راهبردی (ژئواستراتژیک) نیز بحرین ارزش و اهمیت بسیار بیشتری از مجموع سه جزیره ی نامبرده داراست.

۲ ــ سه جزیره ی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک نیز از دیرباز بخشی از سرزمین ایران بوده اند و گرفتن یک حق مسلم، هرگز مستلزم از دست دادن یک حق مسلم دیگر نیست.

برای جداسازی بحرین از ایران هیچ همه پرسی ای از مردم بحرین انجام نشد، بلکه این جدایی با گزارش تشریفاتی یک مأمور سازمان ملل، پذیرش جدایی بحرین از سوی دولت ایران [۲] و اعلام استقلال شیخ بحرین صورت گرفت و دولت ایران نخستین دولتی شد که استقلال بحرین را به رسمیت شناخت!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱] مساحت بحرین بیش از ۷۷۸ کیلومتر مربع و مساحت مجموع سه جزیره ی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ۲۵/۱ کیلومتر مربع است.

[۲] گزارش دولت وقت ایران پیرامون بحرین و موافقت با جدایی آن از ایران در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۹ به مجلس شورای ملی ارائه و تصویب شد. 

 

Missing media item.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.