رفتن به محتوای اصلی

باج‌خواهی جمهوری اسلامی از اروپا و بی‌اعتنایی آمریکا
08.09.2019 - 04:08

امانوئل ماکرون در میانجیگری بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده ناکام ماند و وزیر خارجه‌اش اعلام کرد: تصمیم نهایی با ترامپ است!
- ترامپ گفت: ما برای توافق نیازی به دیگران نداریم و اگر بخواهیم، خودمان آن را مستقیم دنبال می‌کنیم.
- جمهوری اسلامی ماندن در برجام را مشروط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار طی ۴ ماه کرد و همزمان، ناامید از کمک‌ اروپا، یک اصل دیگر برجام را زیر پا گذاشت.

 

اروپا به تلاش‌های خود برای زنده نگه داشتن برجام یا توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد، اگرچه تا کنون موفقیت چشمگیری نداشته‌است. آمریکا از سوی دیگر بر فشارهای خود با تصویب تحریم‌های جدید می‌افزاید، اگرچه دونالد ترامپ و دیگر مقامات این کشور تکرار می‌کنند که آماده مذاکره با جمهوری اسلامی هستند. جمهوری اسلامی نیز تلاش دارد با برداشتن «گام سوم» فشار بر اروپا و کشورهای باقیمانده در برجام را افزایش دهد.

«گام سوم»

۱۵ شهریور ۹۸ (۶ سپتامبر ۲۰۱۹) جمهوری اسلامی یکی دیگر از مفاد برجام را زیر پا گذاشت. حسن روحانی در تشریح «گام سوم» گفت «در روزهای آینده ما شاهد تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفوژها و سانتریفوژهای جدید و هر آنچه برای غنی‌سازی نیاز داریم خواهیم بود و در این زمینه به فعالیت‌هایمان سرعت عمل خواهیم بخشید.»

حسن روحانی بار دیگر به اروپا مهلتی ۶۰ روزه برای برآورده کردن خواست‌های جمهوری اسلامی داد. حکومت ایران در «گام اول» مقدار اورانیو ذخیره شده را افزایش داد و در «گام دوم» غلظت غنی‌سازی را از ۳.۶۷ درصد مندرج در توافق هسته‌ای به ۴.۵ درصد رساند. انجام هر دو تخطی جمهوری اسلامی از مفاد برجام در روزهای گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نهاد وابسته با سازمان ملل متحد که مقر آن در وین است، تائید شدند.
 

در واکنش به این گام جدید جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت «ایران باید از هر اقدام عینی که مغایر با تعهداتش است و می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود، خودداری کند». وزارت خارجه بریتانیا نیز گام‌های رژیم ایران برای تعلیق محدودیت‌هایش در گسترش برنامه هسته‌ای را «عمیقا نگران‌کننده» خواند. یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا نیز این تصمیم جمهوری اسلامی را «ناسازگار» با برجام خوانده و هشدار داد که «چنین اقداماتی می‌توانند توافق هسته‌ای را در کلیت آن در سایه قرار دهند.»

باج برای رفتار عادی

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با وقاحت تمام از اروپا خواهان پرداخت یک باج ۱۵ میلیارد دلاری برای ادامه حضور در برجام شد. عباس عراقچی چهارشنبه ۱۳ شهریور در گفتگو با ایسنا گفت، اگر اروپا می‌خواهد جمهوری اسلامی در برجام باقی بماند «باید از ما نفت بخرد، پیش‌خرید کند و یا معادل بهای فروش نفت خط اعتباری باز کند. بازگشت ما به تعهدات برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار در ۴ ماه است، در غیر اینصورت روند کاهش تعهدات ادامه خواهد یافت». مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به درستی صحبت از باج گیری می‌کند: «پس از ناکامی در راهزنی دریایی و گروگانگیری کشتی‌ها مقامات ایران رسما به باج‌خواهی متوسل شده و می‌گویند ۱۵ میلیارد بدهید، در غیر اینصورت برنامه هسته‌ای را به پیش خواهیم برد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کیهان لندن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.