رفتن به محتوای اصلی

تجربه سرمایه ایرانی در اقتصاد گرجی
19.09.2019 - 00:22

 

تجربه سرمایه ایرانی در  اقتصاد گرجی

 

گر جستان کشوری است که در چند سال قبل جذابیتهایی خاص برای ایرانیان داشته است اما این جذابیتها همواره فراز و فرود های خاصی را تجربه کرده است .

گردشگری در این سالها چگونه تجربه شده است ؟ در سال 2011 رژیم لغو روادید میان دو کشور بر قرار گردید . و موج های گردشگری به شرح ذیل افت و خیز داشته است .

اول ازسال  ۲۰۱۱ تا لغو این معافیت همزمان با اوج گرفتن تحریم‌ها در ۲۰۱۳ و دوم  از زمان برقراری دوباره معافیت در ۲۰۱۵ که نقطه اوج آن ورود گردشگران ایرانی در سال ۲۰۱۶ بود. روندی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با شتاب متفاوتی ادامه داشت به طوری که ورودی گردشگر ایرانی که در ۲۰۱۶ از ۲۲ هزار نفر به ۱۲۹ هزار نفر رسیده بود، آمار ۲۰۱۷ نشانگر ورود ۲۸۰  هزارگردشگر ایرانی به گرجستان است و این رقم برای سال ۲۰۱۸ با سه درصد رشد به ۲۹۰ هزار رسیده بود .

طی این سالها باوری در میان مردم شکل گرفت که تحت عنوان چشم انداز روشن پیوستن به اتحادیه ارو پا نام گرفت  و در واقع

توافقنامه ای بود که حرکت آزاد سرمایه و کالا و خدمات و مردم را در بخشهای انتخاب شده میداد و جابجایی مردم را در یک رژیم سفر کوتاه مدت بدون ویزا تسهیل میکرد و این امر امید ایرانیان را برای مهاجرت یا کسب و کار فزونی بخشید .

در سال 2017  تقریبا نزدیک به ده هزار ایرانی در گرجستان زندگی میکردند اما از سال 2018 با بدتر شدن وضعیت اقتصادی در ایران این روند معکوس گردید و مشکلات بین المللی حساسیتها بر ایرانیان را بیش از بیش افزایش داد به نحوی که در سالجاری میلادی میزان حضورگردشگران ایرانی  در این کشور به کمترین مقدار رسیده است .

ایران جایگاه پنجم را در گردشگری این کشور در سال 2018 کسب نمود اما با توجه به وضعیت فعلی که ناشی از وخامت اقتصادی در ایران و سختگیریهای پنهان و پیدا طرف گرجی است باید گفت که صنعت گردشگری گرجستان نیز از آسیب بی بهره نبوده است .

همچنین دولت گرجستان هدف جلب سرمایه‌های خارجی و در کنار جلب گردشگر برنامه ای را سامان داد  که 100 کشور را شامل میشد

لذا دربهای خود را به روی ایرانیان باز کرد و به ناگاه سیلی از سرمایه و گردشگر وارد گرجستان گردید اما چون این روند مبتنی بر استاندارد ها و روند های پذیرفته شده مورد تایید طرف گرجی نبود و ایرانیان هجومی سراسری برای خرید ملک یا سرمایه گذاری در مناطق آزاد گرجستان داشتند  واین امر آنچنان بالا گرفته  بود که منطقه آزاد تجاری  پوتی به عنوان یکی از سه منطقه آزاد تجاری گرجستان تقریبا در حال تملک توسط ایرانیان بود .

بدلیل مباحث تحریمها و عدم ارتباطات بانکی بین الملی  و مشخص نبودن منشا پولهای وارد شده به گرجستان حساسیتها افزایش یافت و دولت گرجستان فشار خود را بر سرمایه های وارد شده افزایش داد و این حساسیتها و کنترلها در قالب شایعات بر موج

نگرانیها افزود و اوضاع را بد تر از آنچه بود نشان داد .

از دیگر مشکلات بوجود آمده برای جامعه ایرانی ساکن گرجستان عدم رعایت قوانین توسط خود ایرانیان بود به نحوی که ایرانیان بنا بر عادت دیرینه تمایل شدیدی به عدم رعایت قوانین تابعیت , مالکیت , مالیات یا اقامت داشتند .

موضوع مبارزه با فساد بعد از انقلاب مشهور به گل سرخ در گرجستان اولویت داشته است اما عدم آشنایی ایرانیان به قوانین و وجود شبکه های غیر حرفه ای ایرانی با تبلیغات فریبنده و همکاری برخی از کارمندان ادارات گرجستان عامل مهمی در سختگیری دولت گرجستان نسبت به ایرانیان بود ..

ثبت شرکتهای صوری یا کم کار کرد , خرید قرار داد های استخدام جعلی , ازدواج های صوری یا تولد نوزاد در گرجستان و خرید املاک در قالب قرار دادهای سیاه و بالاتر بردن قیمت های خانه به صورت جعلی یا اجاره خا نه برای گرفتن اقامت از بزرگترین مشکلات جامعه ایرانیان بود که بدلیل نا آشنایی ایرانیان با قوانین  و سو استفاده شبکه های غیر حرفه ای ایرانی از اعتماد ایرانیان ایجاد کننده هرج و مرجی بود که صدای مقامات گرجی رانیز در آورد به نحوی که مقامات قضایی گرجستان در مقطعی از شکایات ثبت شده ایرانیان از هم ابراز تعجب نمودند .

همچنین باید به حساسیت  و برخورد شدید دولت گرجستان با قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و دستگیری چند ایرانی طی ماه های قبل در مرزهای زمینی شدت برخورد با ایرانیان را به صورت غیر منطقی افزایش داده است و این حساسیت بی مورد باعث آزار بسیاری از مسافران زمینی یا پرواز ها شده است .

وجود شبکه  های شایعه ساز و بزرگنمایی کردن مشکلات بوجود آمده یکی دیگر از معضلات جامعه ایرانی است که طی مصاحبه های متعدد نگارنده با کار آفرینان استخواندار و ماندگار در گرجستان بدان تاکید بسیار شده است.

این افراد  معتقدند که نیروهای مرتبط با حاکمیت  ایران پس از اینکه نتوانسته اند از گرجستان به عنوان محلی برای ادامه سیاستهای خاص اقتصادی خود  همچون پولشویی , ترانزیت کالاهای خاص , دور زدن تحریمها یا مدیریت سرمایه های و نهاد های ایرانی مستقل از حاکمیت استفاده کنند در تشدید جو روانی برای هدایت ایرانیان به کشور های دیگر استفاده کرده اند تا به دولت گرجستان نشان دهند که کنترل هدایت سرمایه ها و گردشگری کماکان در دست تهران است .

 

در وضعیت کنونی تنها ایرانیانی در گرجستان توانایی فعالیت و اقامت یا کسب وکار دارند که تمامی قوانین را رعایت کرده و از بنیانهای مالی مستحکمی بر خور دار باشند و همانند دژ های استواری میمانند که در آتشباری تشدید فشار ها ی اقتصادی بر علیه کسب وکار های ایرانی در حال استقامت بوده و این استقامت ستودنی است .

و در خاتمه سخن باید گفت دولت گرجستان بر خلاف شایعات رایج اقدام به مصادره یا بستن حسابهای ایرانیان که قوانین را رعایت کره اند ننموده است هرچند با حساسیت فعالیت های ایرانیان را دنبل میکند .

منابع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_and_Comprehens…

https://financialtribune.com/articles/travel/9500…

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

مهرداد سیدعسگری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.