رفتن به محتوای اصلی

متهم مشهور هلندی-مراکشی پرونده قتل محمدرضا کلاهی احتمالا در ایران است
29.10.2019 - 06:25

روزنامه هلندی «تلگراف» گزارش داده است، «رضوان تقی»،‌ تبهکار مشهور هلندی-مراکشی که از سوی دولت‌های مراکش و هلند تحت تعقیب است،‌ احتمالا در ایران به سر می‌برد.

رضوان تقی که از مشهورترین تبهکاران ساکن هلند است، در ده پرونده قتل از جمله پرونده قتل محمدرضا کلاهی در سال ۲۰۱۵ متهم است.

به گفته مقام‌های ایرانی، محمدرضا کلاهی، مسئول اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بود؛ انفجاری که منجر به کشته شدن تعدادی از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله محمد حسینی بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، شد.

وی پس از این ماجرا به هلند رفت و با نام مستعار «علی معتمد» در این کشور به صورت مخفیانه زندگی می‌کرد.

محمدرضا کلاهی روز ۲۴ آذر ۱۳۹۴ در شهر آلمیره هلند در خیابان توسط فردی از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

در جریان تحقیقات پس از ترور، پلیس هلند سه نفر به نام‌های «نااوفال اف»، «انور.آ.ب» و «مورئو.ام» را بازداشت کرد.

دادگاه آمستردام پس از رسیدگی به پرونده در روز ۲۷ تیرماه امسال، نوفل ف.، متهم اول پرونده قتل را به حبس ابد محکوم کرد. دو متهم دیگر این پرونده به ۲۵ و ۲۰ سال زندان محکوم شدند.

در جریان تحقیقات این پرونده اعلام شد که «ناوفال اف»، متهم ردیف اول پرونده با شبکه مافیایی که زیردست «رضوان تقی» کار می‌کند، در ارتباط بوده است.

پلیس هلند مرداد امسال اعلام کرد که «رضوان تقی» احتمالا در دوبی مخفی شده است.

روزنامه تلگراف اکنون گزارش داده که «رضوان تقی» بین ایران و دوبی در رفت‌وآمد است.

بر اساس این گزارش، «رضوان تقی» کماکان در تجارت مواد مخدر و فعالیت‌های غیرقانونی فعالیت دارد و مقام‌های هلندی با دولت امارات برای بازداشت و استرداد او در تماس هستند.

مقام‌های قضایی هلند همچنین ۱۰۰ هزار یورو جایزه برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری این تبهکار شود تعیین کرده‌اند.

دولت هلند همچنین دی ماه سال گذشته اعلام کرد که حکومت جمهوری اسلامی در طراحی دو ترور در هلند که پیش از این باعث اعمال تحریم علیه ایران شده است، دخیل بوده است.

یکی از ترورهای مورد اشاره دولت هلند، پرونده محمدرضا کلاهی بود که به گفته وزیر امورخارجه هلند، «قرائن جدی» مبنی بر دخالت حکومت ایران در آن وجود داشت و به «مقامات ایران» در این باره تذکر و هشدار داده شد.

در واکنشی دیگر، سرویس اطلاعات و امنیت هلند روز ۱۵ تیر امسال خبر داد که دو تن از کارکنان سفارت ایران در هلند از این کشور اخراج شده‌اند.

وزارت امور خارجه ایران ضمن رد دخالت در این ترورها، اقدامات دولت هلند را «غیرسازنده»، «غیردوستانه»، «غیرمنطقی» و «فاقد وجاهت قانونی» خواند و اقدام به اخراج دو دپیلمات هلندی کرد.

طی دو سال گذشته تنش در روابط تهران و برخی از کشورهای اروپایی به دلیل آنچه که تلاش ماموران وزارت اطلاعات ایران برای بمب‌گذاری در این کشورها و ترور مخالفان جمهوری اسلامی عنوان شده، بالا گرفته است.

در همین رابطه، فرانسه مهرماه امسال اعلام کرد که دارایی‌های متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و همچنین دو شهروند ایرانی را به دلیل ارتباط با حمله نافرجام به همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس توقیف کرده است؛ در عین حال اعلام شد که یک دیپلمات ایرانی از خاک فرانسه اخراج شده است.

آذرماه نیز اعلام شد که آلبانی سفیر ایران و یک دیپلمات ایرانی را به ظن فعالیت‌های غیرقانونی که امنیت کشور را به خطر انداخته، اخراج کرده است.

سرویس امنیتی دانمارک هم هشتم آبان خبر داد که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای یک گروه مخالف جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

اتحادیه اروپا به دلیل آنچه که «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» خواند، دی‌ماه امسال با وضع تحریم‌هایی علیه وزارت اطلاعات ایران موافقت کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
راديو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.