رفتن به محتوای اصلی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: در قبال وقایع آبان سکوت نکرده‌ایم
19.12.2019 - 07:39

جوزف بورل در عین حال به‌ نخستین بیانیه خود در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اشاره کرده، که در مورد اعتراضات ایران بود.

او در ۱۷ آذر ماه در این بیانیه «خشونت گسترده و بی‌پروای» جمهوری اسلامی در برابر معترضان را «غیرقابل قبول» توصیف کرده و گفته بود «نیروهای امنیتی ایران واکنشی نامتناسب به تظاهرات نشان دادند که کشته‌ها و مجروحان زیادی برجای گذاشته است».

این مقام ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید آن‌ها در تلاش برای دستیابی به مدارک و اطلاعات مستند و قابل اعتماد در مورد شمار جان‌باختگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان هستند.

بورل در عین حال تاکید کرده مقام‌های اتحادیه اروپا «ویدئوهای تک‌تیراندازانی که مشغول شلیک به معترضان هستند را دیده‌اند».

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود در ۲۴ آذر ماه شمار کشته‌شدگان در اعتراضات گسترده آبان‌ماه را ۳۰۴ نفر عنوان کرده، و می‌گوید هزاران تن از جمله کودکان ۱۵ ساله بازداشت شده‌اند. این سازمان تاکید کرده این آمار ممکن است افزایش یابد.

وب‌سایت کلمه شمار کشته‌شدگان را دست‌کم ۳۶۶ نفر اعلام کرده است. در گزارشی در روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از برخی سازمان‌های ناظر این رقم افزون‌تر از ۴۰۰ نفر عنوان شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا گفته باور دارد بیش از هزار تن کشته شده‌اند.

جوزف بورل در عین حال به هزاران بازداشت‌شده اشاره کرده و می‌گوید: «این موضوع خود تاکید دیگری بر گستره و شدت رخدادهاست؛ آن‌چه رخ داد و آن‌چه هنوز ادامه دارد».

او در عین حال از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته در مورد تحقیقاتی قابل اعتماد و شفاف اطمینان دهند تا شمار دقیق کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان مشخص شود: «و ما توقع داریم تمامی کسانی که دست به خشونت زده‌اند، به اقدام خود پاسخگو شوند».

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تا کنون از اعلام شمار کشته‌شدگان سرباز زده‌اند. هرچند حتی در اظهارات برخی از آن‌ها، از جمله رهبر جمهوری اسلامی، آشکار است که شهروندانی غیرمسلح و یا کسانی که حتی «نقشی در اعتراضات» نداشتند در جریان آن کشته شده‌اند.

در عین حال به نظر می‌رسد حتی شماری از مقام‌های محلی یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خواستار اظهار نظر مقام‌های مسئول شده‌اند.

سه روز پیش محمود صادقی، نماینده مجلس، گفته بود در نشست گروهی از نمایندگان، با وزیر کشور، آن‌ها با اشاره به «این مقدار تیراندازی و این همه جان‌باخته» پرسیده‌اند چرا به مغز شهروندان شلیک شده، و در پاسخ وزیر کشور گفته «خب! شلیک به پا هم انجام شده بوده است».

مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون به خواسته سازمان‌های فرادولتی، از جمله سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل برای انجام تحقیقات مستقل و شفاف پاسخی نداده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.