رفتن به محتوای اصلی

پومپئو: اشراری که فرزندان مردم را می‌کشند اجازه ندارند فرزندان‌شان را به آمریکا بفرستند
19.12.2019 - 23:01

وی افزود: «اشراری که فرزندان مردم ایران را می‌کشند اجازه ندارند فرزندان‌شان را برای تحصیل به آمریکا بفرستند».

بیش از یکصد شهر ایران در هفته آخر آبان صحنه ناآرامی‌هایی بود که جرقه آن با افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین زده شد.

سرکوب این اعتراضات صدها کشته بر جای گذاشته است. عفو بین‌الملل شمار قربانیان را دست‌کم ۳۰۴ نفر‎ عنوان کرده، اما برخی منابع دیگر آمار کشته‌ها را بیشتر از این می‌دانند از جمله وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نوشته که در جریان این اعتراضات ۳۶۶ نفر کشته شده‌اند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز احتمال داده است که بیش از هزار نفر در این اعتراض‌ها کشته شده باشند.

سیاست آمریکا در رابطه با عدم صدور روادید این کشور برای مقامات ایران به پیش از این اعتراضات باز می‌گردد. از جمله، دونالد ترامپ اوایل مهرماه با صدور فرمانی ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک آنها را‎ به آمریکا تعلیق و محدود کرد.

 

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «مردم ایران در اعتراضات آبان اعلام کردند از رژیمی که حقوق طبیعی و کرامت انسانی آنها را تضییع می‌کند خسته شده‌ایم».

وی افزود: «این اعتراضات نشان داده که مردم ایران کلافه هستند، کلافه از ناکامی‌های اقتصادی و حاکمیت دزدسالاران و رژیمی که آزادی‌هایشان را سرکوب می‌کند».

آقای پومپئو همچنین با اشاره به پویا بختیاری، جوان ۱۹ ساله‌ای که در جریان این اعتراضات کشته شد، گفت: «پویا بختیاری، مهندس برق و سرشار از زندگی که عاشق خواندن یکی از ترانه‌های الویس پریسلی بود، از آنچه که آن را رژیم جانی و فاسد ایران توصیف می‌کرد کلافه شده بود».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «پویا ماه گذشته به اعتراضات پیوست و مادرش ناهید نیز همراهش بود. ولی زمانی که نیروهای امنیتی به مردم حمله کردند، مادر و پسر از هم جدا شدند و بعد ناهید، مادرش، با کابوس هر مادر دیگری مواجه شد. بدن بی‌جان پسرش را دید که دست تظاهرکننده‌هاست و گلوله‌ای به سرش خورده و به دست نیروهای امنیتی رژیم کشته شده است».

وی تاکید کرد: «ناهید امروز همراه با بسیاری از خانواده‌ها و شهروندان دیگر در سراسر ایران به سوگ فرزندش نشسته است، اما در عین حال می‌گوید که آرمان‌های پویا آرمان‌های اوست و می‌خواهد که شاهد رسیدن مردم ایران به آزادی باشد».

 

آقای پومپئو تصریح کرد: «آیت‌الله خمینی و پیروان شرور او بودند که از چهل سال پیش آتش این کلافگی و خشم را در دل مردم برافروختند. در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی را به مردم آزاداندیش و سختکوش ایران تحمیل کردند، و از آن زمان این رژیم در تقلاست که بر افکار مردم تسلط پیدا کند، ابراز عقیده آنها را مهار کند و اختیار زندگی‌شان را به دست بگیرد».

وی سپس نسبت به دوستی ایالات متحده با مردم ایران اطمینان داد و گفت که آمریکا «کنار ایرانیان خواهد ایستاد و در قبال سرکوب آنها صدایش را بلند خواهد کرد».

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «ما به مردم ایران می‌گوییم که در آمریکا و جای جای جهان دوستانی دارند که برای آنچه که به سر ایرانیان آمده است در پی دادخواهی هستند».

آقای پومپئو گفت: «ما از عدالت‌خواهی مردم ایران، خواسته آنها برای داشتن کشوری عادی با اقتصادی خود و دولتی پاسخ‌گو حمایت می‌کنیم».

به گفته وی، دولت دونالد ترامپ راه متفاوتی نسبت به دولت پیشین آمریکا درباره سرکوب اعتراضات در ایران در پیش گرفته‌ و «از مردم ایران خواسته‌ایم شواهد بی‌رحمی رژیم را برای ما ارسال کنند».

آقای پومپئو افزود: «ما آن‌چه را که آیت‌الله‌ها می‌خواهند پنهان کنند، فاش ساخته‌ایم و تاکنون بیش از ۳۶ هزار مورد از این نمونه‌ها را برایمان فرستاده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت: «اگر در صدد بازیافتن احترام مردم خودتان و مردم جهان هستید و اگر می‌خواهید کشوری مرفه و باثبات داشته باشید، باید به تعهدات‌تان پایبند بمانید و از نقض حقوق بشر دوری کنید».

وی در ادامه به اقدامات آمریکا در زمینه «ابراز نگرانی شدید از وضعیت آزادی مذهبی در ایران»، «تحریم قاضی صلواتی و ناصر مقیسه» و «ایجاد محدودیت در زمینه صدور روادید برای افرادی که در سرکوب معترضان نقش داشتند» اشاره کرد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ابوالقاسم صلواتی و محمد ناصر مقیسه، قضات دادگاه انقلاب را به اتهام دست داشتن در مجازات مردم ایران و شهروندان دو تابعیتی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.