رفتن به محتوای اصلی

استعفای قریب‌الوقوع مایک پمپئو و ۳ خبر بد برای ایران
30.12.2019 - 13:36

العربیه - احتمال اینکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در آینده نزدیک از سمت خود استعفا کند، روز به روز بیشتر می‌شود؛ اتفاقی که ایران را بیش از هر کس دیگری خوشحال خواهد کرد، زیرا که پمپئو یکی از ستون‌های اساسی سیاست دولت دونالد ترامپ برای اعمال فشار حداکثری بر ایران است، اما این خبر خوب برای ایرانی‌ها سه خبر بد هم به همراه دارد. اول اینکه پمپئو قصد دارد از ایالت کانزاس برای سنای آمریکا کاندیدا شود تا وزن جمهوری‌خواهان سنا بیشتر شود و دوم اینکه همه آنها که به عنوان جانشینان احتمالی پمپئو معرفی شده‌اند، از خود او نیز در قبال ایران سرسخت‌ترند و اما خبر سوم که از همه بدتر است، برنامه‌ریزی مایک پمپئو برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2024 است.

گمانه‌زنی‌هایی درباره اینکه مایک پمپئو منصب وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا را ترک کند، وجود دارد و براین اساس او در 3 نوامبر 2020 به عنوان کاندیدای ایالت کانزاس وارد انتخابات مجلس سنا خواهد شد. او پیش از پیوستن به دولت ترامپ، نماینده ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بود.

به گزارش واشنگتن پست پمپئو این گمانه‌زنی‌ها را رد کرده ولی نزدیکان او می‌گویند که اگر چه وزیر امورخارجه هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته ولی رقابت‌ برای نشستن روی مهم‌ترین صندلی سیاست در آمریکا و در اختیار گرفتن سکان دیپلماسی این کشور آغاز شده و این نشانه درست بودن گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت پمپئو است.

واشنگتن پست می‌نویسد که خود دونالد ترامپ هم بر آتش این رقابت‎‌ها می‎دمد و هر روز نام یکی از گزینه‌هایش برای وزارت امورخارجه را فاش می‌کند.

براساس شروط حضور در انتخابات مجلس سنا از ایالت کانزاس، کاندیداها باید تا اوایل ماه ژوئن اوراق نامزدی خود را ارائه کنند و این یعنی که پمپئو هنوز زمان زیادی برای اندیشیدن و گرفتن تصمیم نهایی دارد.

واشنگتن پست گزارش کرده که میچ مکونیل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا به همراه تعدادی دیگر از مقامات و قانونگذاران جمهوری‌خواه به پمپئو اصرار کرده‌اند که در انتخابات مجلس سنا شرکت کند، مبادا کریش کوباچ جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی پیروز شود ولی در انتخابات نهایی، بازی را به حریفی از دموکرات‌ها ببازد.

منابع دیگری در آمریکا گفته‌اند که پمپئو در حال بررسی امکان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 است. میچ مکونیل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنا نیز کوشیده پمپئو را قانع کند که حضور در مجلس سنا، بهترین راه برای رسیدن به کاخ سفید است.

دونالد ترامپ ماه گذشته گفت که پمپئو به نزد او آمده و گفته که می‌خواهد در پست وزارت امور خارجه باقی بماند. ترامپ گفت که اگر این خطر احساس شود که جمهوری‌خواهان کرسی خود را در سنا به دموکرات‌ها ببازند، پمپئو نظر خود را تغییر خواهد داد «و به شکل قاطعی پیروز خواهد شد، زیرا که او در کانزاس محبوب است.»

از سوی دیگر خود مایک پمپئو نیز پیام‌های گیج‌کننده‌ای ارسال می‌کند. او در آغاز ماه جاری شروع به انتشار توئیت‌هایی از حساب شخصی جدیدی کرد که تصویر حساب، عکس یک کشاورز در ایالت کانزاس بود. این ابهام سبب شده بسیاری از مسئولان آمریکایی شروع به ارزیابی شانس خود برای نشستن روی صندلی وزیر امور خارجه کنند.

همزمان با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره رفتن پمپئو، بازار گمانه‌زنی درباره جانشین او نیز داغ‌تر می‌شود. از روبرت اوبراین، مشاور امنیت ملی که جای جان بولتن را گرفت، به عنوان محتمل‌ترین گزینه‌ یاد می‌شود. ترامپ هم به اوبراین شدیدا علاقه‌مند است و از زمان روی کار آمدن به جای بولتن، هر روز اختیارات جدیدی به او تفویض می‌کند.

واشنگتن پست استیون منوچین، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا را نیز یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها می‌داند، زیرا که برخی مقامات آمریکایی گفته‌اند منوچین نیم‌نگاهی به صندلی پمپئو دارد، برخی دیگر نیز می‌گویند اگرچه او خیلی برای پیروزی تلاش نمی‌کند، ولی به هر حال وارد این رقابت شده است.

در سوی مقابل برخی ناظران شانس اندکی برای منوچین قائلند، زیرا که احتمال دارد از سوی سنا به عنوان وزیر امور خارجه تایید نشود. او زمانی که در سال 2017 به عنوان وزیر امور خزانه‌داری معرفی شد، توانست با کسب 53 رای موافق در مقابل 47 رای مخالف، به سختی پذیرفته شود. دموکرات‌های سنا درباره بی‌تجربگی و اینکه هیچ سابقه قابل ذکری ندارد، نگران هستند.

از ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان هم به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت امور خارجه یاد می‌شود. دولت آلمان بارها از «روش خصمانه» او شکایت کرده‌ است ولی در واقع این موضوع از نظر دونالد ترامپ یک امتیاز مثبت به شمار می‌رود.

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران وزارت امور خارجه آمریکا، مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا و تام کاتن، سناتور جمهوری خواه ایالت آرکانزاس نیز از دیگر نام‌های مطرح شده برای جانشین پمپئو هستند.

اگر پمپئو از سمت خود استعفا دهد، استیون بایگن که هفته گذشته از سوی مجلس سنا به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه تایید شد، دوران باقی‌مانده را به عنوان وزیر امور خارجه طی خواهد کرد، زیرا ترامپ زمان بسیار اندکی برای انتخاب یک وزیر جدید و کسب تاییدیه از مجلس سنا خواهد داشت و این موضوع بایگن را تا انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو در پست وزارت امور خارجه نگاه خواهد داشت.

پمپئو از سال 2011 تا 2017 نماینده ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان ایالات متحده بود و در آن سال از سوی ترامپ به عنوان رئیس آژانس مرکزی اطلاعات (سیا) انتخاب و در 26 آوریل 2018 به عنوان جانشین رکس تیلرسون، هفتادمین وزیر امور خارجه آمریکا شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.