رفتن به محتوای اصلی

برای تشویق مذاکره با تهران؛ واشنگتن ارتباط با این 6 گروه مخالف رژیم ایران را ممنوع کرد
10.01.2020 - 18:29

پس از آرامش نظامی نسبی به وجود آمده میان ایران و آمریکا در پی قتل قاسم سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، واشنگتن و در راستای تلاش‌های دیپماتیکش برای ممکن کردن مذاکراه با تهران، ارتباط با 6 گروه مخالف رژیم ایران را ممنوع کرد و مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، از دیپلمات‌های کشورش خواست تا با این گروه‌های اپوزیسیون ارتباط بر قرار نکنند.

به گزارش بلومبرگ مایک پمپئو دستور داد: «ارتباط دولت آمریکا با این گروه‌های مشخص اپوزیسیون می‌تواند پیامدهای منفی برای سیاست‌های دولت ترامپ داشته باشد، سیاست‌هایی در پی رسیدن به توافق کامل با رژیم ایران درباره رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور است.»

پمپئو از دیپلمات‌های آمریکایی خواست تا با سازمان مجاهدین خلق و بازوی سیاسی آن یعنی شورای ملی مقاومت ایران ارتباط برقرار نکنند.

به گزارش نیکولاس وادامز، خبرنگار بلومبرگ 5 گروه دیگر اپوزیسیون حزب کومله کردستان، حزب دموکرات کردستان ایران، جنبش مبارزه عربی برای آزادی الاحواز و جنبش قومی آزادی‌بخش آذربایجان جنوبی هستند.

در دستورالعمل دیپلماتیک صادره از سوی پمپئو آمده که این گروه‌های ایرانی ساکن خارج «به طور مستمر می‌کوشند با مقامات آمریکایی ارتباط برقرار کنند تا حمایت ضمنی آنها را کسب کرده و نفوذ خود را تقویت کنند.»

این دستورالعمل کمتر از یک هفته پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در حمله هوایی ارتش آمریکا، صادر شد.

کشته شدن سلیمانی می‌تواند حداقل در حال حاضر به معنای بسته‌شدن درب به روی مذاکرات دیپلماتیک میان طرفین باشد و صدور این دستورالعمل می‌تواند گامی برای باز نگهداشتن این درب تلقی شود.

دولت ترامپ برای ایجاد تغییر در سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده و مخل امنیت تهران می‌کوشد ضمن استمرار سیاست فشار حداکثری، به طور همزمان درب‌ها را به روی گزینه‌های دیپلماتیک باز نگاه دارد.

بلومبرگ گزارش کرد که دستورالعمل صادر شده از سوی ترامپ انتقاد برخی چهره‌های سرشناس دولت ترامپ را برانگیخته است. آنها باور دارند که ارتباطات با اپوزیسیون باید تشویق شود نه اينكه تضعيف شود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.