رفتن به محتوای اصلی

مروری براقلام بودجه99 و حاشیه ای برآن
31.01.2020 - 17:31
تفسیر از:
ضیاء مصباح

نگاهی به بودجه 1399و حاشیه ای بران ( ضیاء مصباح )

* ۱۹۸۸هزار ميليارد تومان بودجه كل کشور در سال آینده بینی شده که  با توجه به تحريم‌هاو موانع ورود ارز به كشور از لحاظ تامین در آمد تحقق یافتنی نخواهد بود و غیر متعارف میباشد .

*منابع عمومی دولت  ۴۸۴ هزار میلیارد  ،درآمد های اختصاصی ۷۹ هزار میلیارد  و مابقی یعنی 1425هزار میلیارد از اقلام بودجه  به منابع شرکتهای دولتی ، بانکها و موسسات انتفاعی وابسته  اختصاص دارد ونسبت به امسال ۱۶ درصد رشد نشان میدهد.

  *در مجموع برای ۳۴۵ شرکت ،۹ بانک  ، ۲ موسسه انتفاعی و  ۲۴شرکت در حال تصفیه که همگی متعلق به دولتند از این ممر تامین هزینه شده وبخش عمومي معادل يك‌سوم بودجه كل را شامل میشود .

*  ۵۲٪ شركت‌هاى دولتى «با سیستم  روز مره گی »زيان ده هستند و اختصاص حدود  1400هزار ميليارد تومان به آنها، نوعي توزيع رانت محسوب میشود  .

 *اين شركت‌ها عموما فرادولتي و وابسته به رانت اطلاعاتي ،بطور موقت امورشان را گاهی با فروش اموال خود  اداره مینمایند .

*برنامه مالی مزبورمیگوید  ۲۰۰هزار ميليارد  از بودجه شركت‌هاي دولتي بايد صرف سرمايه‌گذاري‌هاي زيربنايي شود در حالیکه   بسياري از آنها زيان‌ده هستند.

 * ۷۰هزار  ميليارد  براي بودجه عمراني كشورمنظور گردیده و به روال سالها ی گذشته  مورد دست‌اندازي دولت قرار خواهد گرفت.

* کاهش درآمدهای نفتی باعث شده میزان وابستگی به نفت حدود 27درصد تعین شود ، با این ترتیب كسري بودجه  ۱۵۰  تا ۲۵۰ هزار  ميليارد  با توجه به تشدید تحریمها ، نظام مبتنی بر دشمن پنداری ، ادامه حکومت شعار ، ترک مراودات بین المللی ، ناتوانی در جلب سر مایه گذار حتی داخلی و...خواهد بود که باید پرتقال فروش را در این زمان که فصل عرضه ان تمام شده  پیدا کرد .

 * قانون برنامه پنجم  توسعه اقتصادی  میگوید با ادامه تحریم ها برای توسعه اقتصادی   درآمدهاي نفتی از بودجه منفك ودر صندوق توسعه ملي ذخيره شود.

* صادرات نفتی  برای خالی نبودن عریضه  يك ميليون بشكه در روزبا 47هزار میلیارد تومان  در نظر گرفته شده .

*در آمدهای مالیاتی 195، سایر در آمدها  ١٠٩ هزار ميليارد حاصل  فروش خدمات دولتي و گردشگري ، واگذارى اموال منقول و غير منقول ، درامدهاى حاصل از مالكيت دولت ، اخذ جرايم و بالاخره٨٠ هزار ميليارد  انتشار اوراق مالى ....در نظر گرفته شده كه بیقین با توجه به عادات متداول در ولخرجی بدون ضابطه ونبود کنترل عمدی ،پاسخگوي هزينه‌هاي بودجه نخواهد بود .

* برای نهادهاي مذهبي 3700ميليارد «البته با تحمیل به دولت » اختصاص يافته که نقشى در توليد ناخالص داخلى ندارند .

*اخيرا 200ميليون يورو با توجه به وقايع اخير از  صندوق توسعه ملى  به سپاه قدس اختصاص يافت كه ابعاد متفاوتی منجمله کاهش تامين منابع مالی توسعه اى رادر پی دارد .

* 50هزار ميليارد تومان ماليات‌گريزي گزارش شده و بنياد مستضعفان، آستان قدس رضوي، قرارگاه خاتم‌الانبياء، بنياد 15 خرداد، و شركت‌هاي ‌  وابسته به آنها هر چند مکلف به پرداخت مالیات شده اند متهمان اصلی در این باب میباشند .

*با نبود اصلاح نظام مالیاتی و اینکه  دولت ها بی محابا واسراف گونه فارغ از پاسخگویی به ملت در بستری از رانت و فساد از جیب مردم و نسل های آینده هزینه میکنند و امری متداول شده ،کشورمان همواره  با بی تدبیری مجموعه حکومت  با کسری بودجه مواجه میباشد .

*انتشار اسكناس بوسیله بانك مركزي کسری بودجه را بظاهر میپوشاند اما  اين اقدام  افزايش نقدينگي را که اثر مستقيم روي بالا رفتن تقاضا دارد باعث میشود .

*حجم  نقدینگی  بشدت افزایش  وچون در بخش واقعی اقتصاد گردش ندارد  تورم توام با رکود را که دشمن اقتصاد با تعریف اصولی و علمی میباشد  همراه آورده است   .

*شركت‌هاي دولتي و خصولتی، به جاي انكه به توسعه اقتصادي كمك كنند کشور  را با «توسعه ای وارونه »رو به رو‌نموده اند .

 *شركت‌هايي که در گذشته سودآور بودند با قيمت‌هاي بسيار نازل، بدون مزايده برمبنای رانت در اختيار افرادخودی  قرار داده شدند.

* اين شركت‌ها ی زيان ده ناشی از سوءنیت با دارايي‌ها ی بر باد رفته، حقوق كارگران خود را نپرداخته و از آنها انتظار توسعه داشتن برآمده از ادامه بی تدبیری بشمار میرود .

* بايد تكليف اين شركت‌ها روشن شود و تحت حسابرسي واقعی  قرار گيرند.

*متاسفانه اغلب حسابرسی ها توام با رانت و مخدوش بوده وگزارش ها  بزیان منافع ملی میباشد

 * حتي ديوان محاسبات عمومي هم وقتي قصد دارد گزارش تفريغ بودجه را ارائه ‌دهد، به اطلاعات كافي دسترسي ندارد و نمي‌تواند مبناي درستي براي بودجه‌ريزي سال بعد باشد.

*اين‌ها همه ناشي از اقتصاد ناكارامد دولتي است. اين اقتصاد اگر تغيير ماهيت ندهد واقتصاد رقابتي جايگزين آن نشود،  با اين سياست‌هاي عجولانه غیر واقعی به‌سامان نمیرسد.

*شركت‌هاي دولتي به‌نحوی بایستی به بخش خصوصي واگذارو از طريق اعتبارات بانكي از این «بخش که میتواند مولد کار و سرمایه در شرایط ثابت و پایدارباشد » از لحاظ اقتصادی حمايت گردد.

* دولت اگر بخش عمده ای از يارانه‌های كنوني را قطع كند و از طريق «پرداخت بهره تسهيلات »به بخش تولیدی  واقعي  بدهد.... آنها مي‌توانند ظرفیت توليدی خود را افزایش  و ايجاد اشتغال كنند و بر درآمد ملی بیافزایند .

* در ان صورت  بمرور از شدت تورم و تعداد بیکاران کاسته شده و‌سطح عمومی قیمتها متناسب با سطح دستمزد هاخواهد شد   .

 *مجموع بدهي بخش دولتي و غيردولتي به سيستم بانكي، تقريبا 85درصد نقدينگي كل كشورمیباشد   و سرانه آن به ازاي هر نفر ايراني، بيش از ۱۸ میلیون  و 400هزار تومان است.

*بيشتر شركت‌هايي كه وام گرفته‌اند يا غيرمستقيم مربوط به بانك‌ها هستند یا بنیادهاي فرادولتي ،كه به راحتي مي‌توانند  اقساط خود را پرداخت نكنندواین وظیفه اصلی را انجام ندهند  .

* بانك‌ها ی اضافه بر نیاز واقعی کشوراز منابع تهي ، در این شرایط نمي‌توانند به شركت‌هاي «خصوصي توليدي واقعی » تسهيلات پرداخت كنند .

 *نظام بانكي كشور تحت آمريت دولت قرار دارد، تازماني‌كه سيستم های بانكي مستقل و نظام  مالياتي و گمركي استاندارد نداشته باشيم از ان مهمتر مبارزه بی امان با فساد گسترده صورت نگیرد ، دولت  با توجه به مشكلات داخلي مديريتي و چندگانگي قدرت های موازی نهادینه شده و همچنين تحريم‌ها، نمي‌تواند اقتصاد را بعنوان بنیاد اخلاق و صداقت مردمان سامان دهد .

**با معلق ماندن رابطه فی مابین حکومت ایران و fatfکه تصویب آن با منافع ملی و سلامت عمل مالی قرین میباشد - تحريم‌هاي اروپايي هم افزوده میشود.

 گروه ویژه اقدام مالی  ( Financial Action Task Force) یا به اختصار  FATF، همچنین شناخته شده با نام (Groupe d'action financière (GAFI, فعال در مبحث پول شوئی یک سازمان بین دولتی است .

* به این ترتیب ايران تحت سلطه روحانیت وارد «ليست سياه مالی » شده و کماکان مردم گرفتار معیشت که حکومت مغرض را از آن باکی نیست ،چوب عدم مديريت دولتمردان بنا حق تکیه زده بر منصب امور را ، با بی تفاوتی  و عدم احساس مسئولیت نهادینه شده دراغلب هموطنانمان بطول 4 دهه  خواهند خورد، که چنین مباد 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
لایحه پیشنهادی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.