رفتن به محتوای اصلی

سخنگوی قوه قضاییه از تایید حکم اعدام 'جاسوس سیا' خبر داد
04.02.2020 - 14:24

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، از محکومیت "سه جاسوس سیا" خبر داده و گفته است که حکم اعدام یکی از آنان تایید شده است. او همچنین خبر آزادی عیسی شریفی، معاون پیشین شهرداری تهران را که به جاسوسی متهم شده، تکذیب کرده است.

آقای اسماعیلی امروز در یک نشست خبری، با فهرست کردن مواردی که آنها را اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانسته گفته است که "بهره‌گیری از جواسیس برای جمع‌آوری اخبار و اطلاعات و ضربه زدن به جمهوری اسلامی، یکی دیگر از فعالیت‌های خصمانه دولت آمریکا علیه ایران اسلامی بوده است."

سخنگوی قوه قضاییه افزوده است که "یکی از جواسیس امیر رحیم‌پور که جاسوس سیا بود و ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی از آنها دستمزدهای کلانی را هم به عنوان حق‌الزحمه دریافت و تلاش کرده بود بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد."

به گفته غلامحسین اسماعیلی، امیر رحیم‌پور شناسایی و به اعدام محکوم شده بود. وی افزوده است که "اخیرا دیوان عالی کشور حکم اعدام این جاسوس آمریکایی را تأیید کرده و ان‌شاءالله به زودی سزای اعمال خود را خواهد دید." وی هشدار داده است "حامیان این قبیل افراد مطلع خواهند شد که جمهوری اسلامی با دشمن به ویژه دشمن خارجی اهل تعارف و مسامحه نیست و عمل و اقدام و منطق ما در برابر دشمن، منطق اقتدار و صلابت و پاسخ محکم به دشمنی دشمنان است."

وی در مورد آقای رحیم‌پور، نوع و نحوه کشف فعالیت، زمان و چگونگی بازداشت، محاکمه و محکومیت او اطلاعات بیشتری نداده است.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه "اخیراً نیز دو نفر دیگر از جواسیس سیا که در قالب یک موسسه و بنیاد خیریه فعالیت می‌کردند، شناسایی و محاکمه و به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس و به جرم اقدام علیه امنیت به ۵ سال حبس محکوم شدند." او گفته است که خاطر قطعی نبودن احکام، از بیان اسامی خودداری می‌کند.

آقای اسماعیلی همچنین اخبار حاکی از آزادی عیسی شریفی، معاون پیشین شهردار تهران را تکذیب کرده است. وی گفته است: "خبر مربوط به آزادی او دروغ است و خوب نیست من مرتبا برخی اخبار را تکذیب کنم."

وی افزوده است: "این پرونده کیفرخواست خورده و رسیدگی آن در دست دادگاه است و جلسات در حال برگزاری در سازمان قضایی نیروهای مسلح است. با صدور رای، نتیجه دادگاه اطلاع داده خواهد شد.

عیسی شریفی، معاون محسن قالیباف، شهردار پیشین ایران بود که در خرداد سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شد ولی مدت کوتاهی بعد به ایران برگشت و در شهریور ۹۶ به اتهام مالی بازداشت شد. مدتی پس از آن، اخباری از آزادی او منتشر شد و سپس، اعلام شد وی بازداشت شده است.

ایران بازداشت، محاکمه و مجازات افراد به اتهام ارتباط با کشورهای خارجی بدون سابقه نبوده است. از جمله شماری از ایرانیان دو تابعیتی هنگام سفر به کشورشان بر اساس اتهام جاسوسی بازداشت، محاکمه و محکوم شده اند. در مقابل، کشورهای غربی و منتقدان حکومت ایران بازداشت این افراد را بخشی از رویکرد سیاست خارجی این کشور و ابزاری برای کسب امتیاز از دیگر کشورهای توصیف کرده اند.

گفته شده است که مبادله با زندانیان مورد نظر حکومت یا دریافت پول از کشورهای دیگر از جمله انگیزه بازداشت این افراد بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.