رفتن به محتوای اصلی

اتهام به روح‌الله زم در دادگاه: تحریک مؤثر نیروهای مسلح به تسلیم و فرار
10.02.2020 - 15:28

رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۲۱ بهمن گزارش دادند که نخستین جلسه رسیدگی به پرونده روح‌الله زم، بنیان‌گذار سایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز»، برگزار شده است.

بنابر گزارش‌ها، این دادگاه از ساعت ۸ صبح در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی آغاز شد و در ابتدا متن کیفرخواست، شامل ۱۷ بند اتهامی، توسط نماینده دادستان قرائت شد.

«تحریک مؤثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی» یکی از این اتهام‌ها است.

«افساد فی الارض»، «تشکیل و اداره کانال آمدنیوز و صدای مردم»، 
« جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه»، « جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه» و «همکاری با دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران» از جمله ۱۷ بند کیفرخواست روح الله زم است.

«اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور»، «مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده»، « عضویت و مدیریت پایگاه خبری سحام‌نیوز»، «مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور» و « مشارکت در جمع آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده به قصد ارائه به دیگران با هدف برهم زدن امنیت کشور» دیگر اتهامات مطرح شده در کیفرخواست آقای زم است.

دادستانی همچنین روح الله زم را به «مشارکت در نشر اکاذیب به طور گسترده»، «تحریک مؤثر نیروهای رزمنده و اشخاصی که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای وظایف نظامی»، «توهین به مقدسات اسلام»، «توهین به روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای»، «توهین به مقامات و مامورین در حال انجام وظیفه یا به سبب آن»، «تحصیل مال از طریق نامشروع جمعا به میزان نود و هفت هزار و پانصد و پنجاه یورو» و «شکایت برخی اشخاص حقوقی و حقیقی» متهم کرده است.

دو روز پیش‌تر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود: «در این پرونده غیر از متهم اصلی، ۵ نفر هم بازداشت شده و تعدادی هم احضار شدند» اما پرونده روح‌الله زم از بقیه «تفکیک شده است».

سپاه پاسداران ۲۲ مهر امسال اعلام کرد که روح‌الله زم را طی آنچه «عملیات پیچیده، با حربه فریب اطلاعاتی» خوانده است دستگیر کرده است.

هرچند محل بازداشت روح‌الله زم به‌طور رسمی اعلام نشده، اما همسر و نزدیکانش می‌گویند او در سفری از فرانسه به عراق، ناپدید شده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.