رفتن به محتوای اصلی

تحولات سوریه؛ شمار آوارگان ادلب و حلب به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسید
10.02.2020 - 15:44

در همین حال سازمان ملل می‌گوید شمار آوارگان ادلب و حلب به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. این سازمان در روزهای گذشته هشدار داده بود که این منطقه در آستانه یک فاجعه انسانی است.

به گفته دیوید سوانسون، سخنگوی دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در امور سوریه، خشونت‌ها در استان‌های ادلب و حلب سبب آواره شدن ۶۸۹ هزار تن شده است.

در همین حال گزارش شده که در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵ نفر در حملات هوایی روسیه به شمال غربی سوریه کشته‌شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه در میان کشته‌شدگان دست کم پنج غیرنظامی دیده می‌شود. 

این حمله در نخستین ساعات امروز (۱۰ فوریه) در روستایی پرجمعیت در استان حلب صورت گرفته است. در این منطقه، هفته‌ها است که نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی روسیه با مخالفان دولت درگیر هستند. 

دیدبان حقوق بشر سوریه، نهادی که مقرش در بریتانیا است- از "بمباران سنگین" شبانه روسیه و نیروهای دولتی سوریه خبرداده و می‌گوید دست کم یک کودک کشته شده و جمعیت زیادی مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، این درگیری‌ها سبب کشته شدن بیش از سیصد غیرنظامی شده است. 

نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه و کمک شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، از دسامبر سال گذشته به استان ادلب حمله کرده و شهرهایی را از تصرف آنها خارج کرده‌اند. منطقه ادلب و استان‌های حلب و لازقیه آخرین مواضع اصلی مخالفان محسوب می‌شوند. حدود سه میلیون تن که نیمی از آنان پس از آغاز جنگ داخلی آواره شده‌اند در مناطق تحت تصرف مخالفان دولت اسکان دارند. 

عملیات ارتش سوریه روز یکشنبه (۹ فوریه) در جنوب غربی استان حلب ۱۴ کشته بر جا گذاشت، از جمله ۹ تن در روستای کفر نوران. در این حملات هوایی از بمب‌های بشکه‌ای استفاده شده است. در منطقه اتارب در شرق حلب هم ۴ نفر کشته شدند.

مذاکره ترکیه و روسیه بر سر ادلب 

داود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (دوشنبه ۱۰ فوریه) اعلام کرد که ترکیه و روسیه درباره استان ادلب "هنوز به توافقی نرسیده‌اند". 

رسانه‌های ترکیه گزارش کرده‌اند که گفت‌وگوها بین مقامات ترکیه و روسیه از شنبه (هشتم فوریه) در آنکارا آغاز شده و نخستین جلسه، سه ساعت طول کشیده است. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده که این گفت‌وگوها "برای تضمین صلح و پیشبرد روند سیاسی" این هفته‌ هم ادامه می‌یابد. 

کاروان نظامی ترکیه در نزدیکی شهر حلب واقع در جنوب غربی سوریهحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionکاروان نظامی ترکیه در نزدیکی شهر حلب واقع در جنوب غربی سوریه

هفته پیش و قبل از این گفت‌وگو‌ها، در درگیری‌هایی که بین نیروهای دولتی سوریه و ارتش ترکیه رخ داد شماری از نیروهای دو طرف کشته شدند.

روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۷ قرارداد "تنش‌زدایی" در ادلب را امضا کردند که سال بعد به اجرا درآمد. توافق این بود که دو کشور با تشکیل نیروی مشترک، مانع درگیری مخالفان و نیروهای دولتی در این استان شوند.

ترکیه چندین پست دیدبانی در منطقه دارد روسیه را به نقض این توافق متهم می‌کند اما روسیه این را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ارتش ترکیه بتازگی به شمار نیروهای خود در مرز سوریه افزوده و بیش از ۳۰۰ خودرو نیروهای ویژه و مهمات به مرز سوریه منتقل کرده است. همچنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده که در صورت نقض توافق ادلب، به برنامه جایگزین رو خواهد آورد. 

آقای اردوغان از نیروهای دولتی سوریه خواسته تا پایان ماه جاری میلادی (فوریه) به پشت پست‌های نظارتی عقب نشینی کنند در غیر این صورت با خطر حملات ارتش ترکیه رو به رو خواهند بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.