رفتن به محتوای اصلی

بنیانگذار شرکت ایران ناسیونال در لندن درگذشت
29.02.2020 - 23:07
تفسیر از:
امیرعلی متولی

 

به گزارش سلام نو، محمود خیامی بنیانگذار گروه صنعتی ایران خودرو، ایران ناسیونال سابق، روز گذشته در شهر لندن پایتخت کشور انگلستان و در حالی که سن ۹۰ سالگی را پشت سر گذاشته بود، درگذشت.

​خیامی‌ها در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با ده میلیون سرمایه، شرکت ایران ناسیونال که امروز ایران خودرو نام دارد را برای تولید اتوبوسهای بین شهری تاسیس کردند، البته برادران خیامی در سال ۱۳۵۱ راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کرده و ایران ناسیونال به محمود خیامی رسید.

برادران خیامی قبل از انقلاب دهها شرکت مختلف در صنایع سنگین ایجاد و خدمات بسیار زیادی را به توسعه صنعت در کشور کردند. بیمه آسیا، مبلیران، فروشگاه کوروش، کارخانه برجیستون، پیستون سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله برخی نامهای آشنایی هستند که برادران خیامی پایه گذار آنها بوده اند.ایران ناسیونال در سال ۱۳۴۵ قرارداد تولید پیکان را امضا کرده و تا سال ۱۳۵۳ شرکت به فروشی بالغ بر ۹۱ میلیارد تومان رسید.

پس از انقلاب، ایران ناسیونال مصادره شده و به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد. محمود خیامی هم به لندن رفت و نمایندگی بنز را در لندن و ۷ شهر دیگر در انگلستان و آمریکا به عهده گرفت. او هم اکنون سرپرست هیات امنای دانشنامه ایرانیکا نیز می‌باشد.

https://bit.ly/32O8u3v

پایان خبر

 

 

تکمیلی:

احمد خیامی برادر محمود نیز در سال 1379 و در سن 77 سالگی درگذشته است. محسن جلال‌پور از چهره‌های صاحب نام اتاق بازرگانی ایران درباره خیامی می گوید: با وجود آلزایمر، خیامی در سال‌های پایانی عمر بنیادها و نهادهای خیریه خیامی هم‌چنان فعال بودند. او(جلال پور) هم‌چنین از این که خیامی بر خلاف وصیتش در حرم امام رضا دفن نشد تاسف خورد. جلال پور ادامه داد: خیامی از آخرین بازماندگان نسل طلایی اقتصاد ایران است، نسل قندچی و ایران کاوه، نسل ایروانی و کفش ملی و نسل خیامی‌ها و ایران ناسیونال‌ها که اقتصاد خموده و در رکود ایران در ابتدای دهه چهل را با صنعت‌گری و کارآفرینی خود زنده کردند و طلایی‌ترین دوران اقتصاد کشور در قرن اخیر را رقم زدند.

 

Image result for محمود خیامی درگذشت

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

امیرعلی متولی
سلام نو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.