رفتن به محتوای اصلی

هشدار در مورد انتقال کرونا از طریق لمس اسکناس
04.03.2020 - 21:23

خطر جدیدی درباره احتمال انتقال «ویروس کرونا» از مبتلایان به افراد سالم، از طریق رد و بدل کردن اسکناس وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی در وب‌سایت خود اعلام کرد که دانشی در مورد نحوه میان کنش ویروس با انواع اجسام مسطحی که ویروس به آنها انتقال یافته، از جمله اسکناس، ندارد و لذا، توصیه می‌کند که دست‌ها بلافاصله پس از لمس هر ارز کاغذی، شسته شود زیرا ممکن است «کرونا» از طریق آن، به شخص دیگری منتقل گردد. این سازمان پیشنهاد کرد که از روش‌های مختلفی برای جابجایی مالی استفاده شود زیرا ویروس «کرونا»، ممکن است برای چند روز روی سطح اسکناس، باقی بماند.

 

بانک‌های چین و کره جنوبی از ماه گذشته، پاکسازی و ایزوله کردن اوراق بهادار مورد استفاده را برای جلوگیری از ماندن ویروس کشنده در آنها، آغاز کردند. مسئولان بانک مرکزی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشتند که این بانک از اشعه ماوراء بنفش یا درجه حرارت بالا برای پاکسازی و استرلیزه کردن اسکناس ها استفاده می‌کند و قبل از استفاده مجدد، آن‌ها را به مدت 14 روز در قرنطینه‌های خاص قرار می‌دهند که در ویدیوی زیر مشاهده می کنید.

اقدامات بانک مرکزی به موازات افزایش بی‌میلی چینی‌ها از استفاده از اسکناس از بیم ابتلاء به ویروس کرونا صورت می‌گیرد، اگرچه بیشتر فروشندگان اسکناس، سالهاست که از تلفن‌های هوشمند خود برای پرداخت عوارض و قیمت خریدهای روزانه خود، استفاده می‌کنند، اما بانک مرکزی چین، اسکناس‌های استرلیزه شده به ارزش 4 میلیارد یوان (53 میلیون یورو) را در استان هوبی، کانون اصلی شیوع کرونا، در اختیار قرار داده است.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی دیروز به روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف گفت: «مبالغ نقد همواره دست بدست شده و می‌تواند به انواع باکتری‌ها و ویروس‌‍ها آلوده شود، بنابر این ما به مردم توصیه می‌کنیم، بعد از تعامل با آنها، دست‌های خود را شسته و هر اندازه که ممکن باشد از لمس صورت، پرهیز کنند تا خطر انتقال ویروس، به حداقل برسد.

هنوز مدت عمر ویروس در بیرون از بدن انسان به شکل قطعی، مشخص نشده ولی از طریق 22 بررسی علمی که پیشتر در مورد کرونا تدوین شده، تقریبا ثابت شده است که ویروس کرونا، قابلیت آلوده‌سازی را در درجات معمولی یک اتاق، به مدت 9 روز حفظ می‌کند، با این حال مواد پاک کننده، قادر به از میان بردن سریع ویروس هستند و کرونا در درجه حرارت های بالا نیز نابود می‌شود.

همچنین هشدارهایی توسط کارشناسان «ستاد فدرال روسیه برای حمایت از مصرف کننده» صادر شده است که خلاصه آن می‌گوید، اسکناس‌ها «رایج ترین واسطه انتقال ویروس واگیر‌دار، از جمله آنفولانزا هستند زیرا ویروس قادر است به مدت دو هفته روی اسکناس مانده و می‌تواند هنگام دریافت حقوق، چه از طریق صندوق و یا دستگاه‌های خود پرداز، فرد را مبتلا کند.

این ستاد با توصیه دوری اکید از استفاده از «آنتی بیوتیک»، عنوان ساخت که آنتی بیوتیک‌ها درمبارزه با آلودگی‌های ویروسی، کار ساز نیستند و شستن زیاد دست‌ها بعد از لمس اسکناس، راه خوب حمایت از انتقال ویروس می‌باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.