رفتن به محتوای اصلی

ویروس کرونا می تواند در هوا سه ساعت دوام بیاورد + اخبار گوناگون در باره کرونا
18.03.2020 - 05:55

طبق یک مطالعه جدید توسط موسسه ملی آلريی و بیماری‌های عفونی آمریکا، ویروس کرونا می توناد در ذرات هوا به مدت چند ساعت و بر روی سطوح به مدت چند روز دوام بیاورد.

به گزارش رویترز، این مطالعه اثر بذاق فرد آلوده به کرونا را در شرایط مختلف مورد بررسی قرار داده است.  

آزمایش‌ها نشان می دهند هر گاه ویروس کرونا از طریق سرفه یا عطسه وارد هوا شود، تا سه ساعت می‌تواند افراد را مبتلا کند.

بر روی سطوح پلاستیکی یا استیل، کرونا می تواند به مدت ۲۴ ساعت باقی بماند.

در عین حال، این ویروس بر روی سطوح مسی بیش از چهار ساعت دوام نمی‌آورد.

در حال حاضر بیش از ۱۹۶ هزار نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده اند و هفت هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه: ۸۵ هزار زندانی به مرخصی رفتند،‌ زندانیان سیاسی ماندند

غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه،‌ ضمن اشاره به اعزام ۸۵ هزار زندانی کشور به مرخصی تایید کرد که زندانیان سیاسی با عنوان امنیتی در زندان مانده‌اند.

اسماعیلی روز سه‌شنبه ۲۷ اسفندماه طی یک نشست خبری اینترنتی درباره موافقت با مرخصی زندانیان سیاسی اظهار کرد: «زندانیانی که امروز در زندانند،‌ زندانیان امنیتی‌اند.»

 او با اشاره به بخشنامه تسهیل مرخصی از سوی رییس قوه قضاییه اضافه کرد: «در این بخشنامه برای اعطای مرخصی به این زندانیان نیز پیش‌بینی لازم شده و بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی نیز از مرخصی استفاده کردند.»

 اسماعیلی اشاره‌ای به تعداد این زندانیان سیاسی و نام آن‌ها نکرد.

او تعداد کل زندانیانی که تاکنون به مرخصی رفته‌اند را ۸۵ هزار نفر عنوان کرد و آن را «کار جهادی» خواند.

این مقام دستگاه قضایی همچنین در واکنش به انتقادها به عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی آن را «فضاسازی» دانست و «نادرست» عنوان کرد.

تعدادی از نمایندگان مجلس،‌ خانواده زندانیان سیاسی و صد زندانی سیاسی پیش از انقلاب طی هفته گذشته با انتشار مطالبی در رسانه‌های اجتماعی و نوشتن نامه به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی خواستار مرخصی زندانیان سیاسی تا پایان بحران کرونا شده بودند.

 تعدادی از زندانیان زندان‌های اوین،‌ ارومیه، فشافویه،‌ و زنجان درباره مشاهده موارد ابتلا به کرونا و کمبود امکانات بهداشتی گزارش داده بودند.

 

ویروس کرونا در جهان؛ شمار قربانیان از ۷۵۰۰ نفر گذشت، کمک‌های اقتصادی برای مقابله با بحران

شمار قربانیان کرونا در جهان روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند از ۷۵۰۰ نفر گذشت و شمار مبتلایان نیز از ۱۸۲ هزار نفر فراتر رفت.

هم‌اکنون بیش از ۱۶۰ کشور با این ویروس دست به گریبان هستند.

چین با دو هزار و ۲۳۰ نفر، ایتالیا با ۲ هزار و ۱۵۸ نفر و ایران «بر اساس آمارهای دولتی» با ۹۸۸ نفر بیشترین شمار قربانیان را دارند، البته بر اساس تحقیقات رادیو فردا، شمار قربانیان در ایران حداقل ۱۵۰۰ نفر است.

اسپانیا در رتبه چهارم از نظر شمار قربانیان دارد و تاکنون ۵۱۰ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

دولت های آمریکا، و اسپانیا بسته‌های اقتصادی حمایتی برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا ارائه کردند.

دولت دونالد ترامپ یک بسته اقدامات و محرک‌های اقتصادی یک تریلیون دلاری را برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا به کنگره آمریکا ارائه کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه هم از تخصیص ۱۰۰ میلیارد یورو از طرف دولت اسپانیا برای اعطای وام به بخش تجاری خبر داده تا تبعات اقتصادی این بحران را کاهش دهد.

سازمان بهداشت جهانی: از این داروها برای مقابله با کرونا استفاده نکنید

Missing media item.

ا گسترش شیوع ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان و ثبت بیش از 7000 کشته در اثر ابتلای به این ویروس، برخی از مظنونان آلودگی به کرونا، بدون مراجعه به پزشک، اقدام به مصرف شماری از داروها می‌کنند که معتقدند می تواند با آنفولانزای عادی مقابله کند؛ در حالی که سازمان بهداشت جهانی، نسبت به استفاده از آنها هشدار داده است.

این نهاد بین المللی بهداشتی روز سه شنبه 17 مارس، در حساب توییتر خود اعلام کرد، در حال حاضر هیچ دارویی مورد تأیید این سازمان برای درمان «کووید 19» وجود ندارد.

 

سازمان بهداشت جهانی همچنین به موارد مشكوکین به کرونا توصیه کرد از مصرف داروهای ضد التهاب، الكورتيكواستروئيدها و سایر داروها خوداری کنند.

سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: در صورت مشاهده علائم سازگار با «کووید 19» موارد مزبور باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند.

این درحالی است که شمار مبتلایان به کرونا در سرتاسر جهان رو به افزایش است و بیش از 7000 نفر تاکنون جان خود را از دست دادند.

تیدروس ادهانوم، مدیر سازمان جهانی، روز دوشنبه 16 مارس، با بیان این که کرونا بشکلی گسترده تر از چین در حال انتشار در سطح جهان است، تأکید کرد که بیماری پاندمیک کرونا، بدترین بحران سلامتی در جهان است که شمار کشته ها و مبتلایان آن در جهان از آمار ثبت شده در چین، پر شمار تر است.

ادهانوم در یک کنفرانس مطبوعاتی از همه کشورهای جهان خواست، برای شکستن زنجیره شیوع بیماری پاندمیک کرونا، اقدامات لازم را انجام داده و از کودکان، سالمندان و زنان باردار، مراقبت کنند.

مدیر سازمان بهداشت جهانی درهمین راستا با تأکید بر اینکه «مواردی وجود دارد که ما از آنها اطلاعی نداریم ، به ویژه آلودگی های جزئی به کرونا»، بر لزوم جداسازی آلودگی های جزئی به این ویروس جهت جلوگیری از شیوع این بیماری همه‌گیر، تأکید کرده و توضیح داد: کشورهایی که ساختار بهداشتی ناتوانی دارند، از شیوع کرونا، آسیب خواهند دید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.