رفتن به محتوای اصلی

خطر گسترش کرونا در زندان های اهواز پس از ابتلای دو زندانی سیاسی به این بیماری
19.03.2020 - 00:10

منابع محلی به سازمان حقوق بشر اهواز گفتند که پس از آلوده شدن دو زندانی به ویروس کرونا در بخش سیاسی زندان مرکزی اهواز واقع در منطقه شیبان، همه زندانیان این زندان در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته اند.

این منابع تاکید کردند که مقامات زندان بدون توجه به وضعیت میلاد بغلانی و حمیدرضا مکی دو زندانی مبتلا به کرونا، با تاخیر و بی مسئولیتی فراوان به انتقال و قرنطینه ی یکی از آن دو بیمار اقدام کردند که چنین امری احتمال آلوده شدن دیگر زندانیان به این ویروس را افزایش داده است. این مقامات همچنین از معاینه ی هم سلولان دو زندانی مبتلا شده امتناع می کنند امری که می تواند باعث گسترش بیماری کرونا به همه ی زندانیان منجر شود.

به گفته ی این منابع، مدیریت زندان تنها یکی از بیماران را پس از وخیم شدن وضعیت سلامتی وی به بیمارستان اعزام کردند اما همچنان از انتقال بیمار دوم به بیمارستان و یا قرنطینه کردن وی امتناع می کنند که چنین وضعیتی می تواند باعث گسترش بیماری در زندان بشود.

در همین رابطه بسیاری از خانواده های زندانیان سیاسی در اهواز ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامتی فرزندان زندانی خود، با مراجعه به دادگاه ها و مراجع ذی صلاح قضائی خواستار رسیدگی به وضعیت بهداشتی زندان ها و آزادی مشروط فرزندان خویش جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا شده اند اما تاکنون هیچ پاسخی از سوی مقامات مربوطه دریافت نکردند. پدر یکی از زندانیان عرب که فرزند وی در اعتراضات آبان ماه 98 در منطقه کوت عبدالله اهواز بازداشت شد به سازمان حقوق بشر اهواز گفت:

 « من برای پیگیری وضعیت سلامتی و آزادی مشروط فرزندم که در کوت عبدالله دستگیر شده بود به شعبه 12 دادگاه انقلاب اهواز مراجعه کردم و در آنجا خانواده ی بسیاری از زندانیان را دیدم که می کوشیدند با قاضی این شعبه دیدار داشته باشند.» وی افزود: « اغلب خانواده های حاضر در دادگاه از شرایط بهداشتی و وضعیت سلامتی فرزندان زندانی خویش و احتمال بیماری فرزندانشان به کرونا هراس داشتند اما به آنان اجازه ملاقات با قاضی داده نمی شد.»

در این زمینه یکی از وکلای زندانیان سیاسی در اهواز نیز تصریح کرد: ما باید از مقامات قضایی ایران بخواهیم که جهت ممانعت از گسترش بیماری کرونا هیچ زندانی جدیدی را به زندان های عمومی بویژه زندان سپیدار و شیبان اعزام نکنند. وی افزود: باید از دادستان عمومی اهواز خواسته شود که ضمن مراقبت و نظارت بر سلامتی زندانیان طبق دستور العمل های بهداشتی، وسایل لازم و ضروری جهت جلوگیری از همه گیر شدن ویروس کرونا در دسترس زندانیان قرار بگیرد.

قابل ذکر است زندان های سپیدار و شیبان پس از اعتراضات گسترده آبان ماه 98 که بیشتر شهرهای اقلیم اهواز را شامل شد مملو از بازداشت شدگان می باشند. همچنین مقامات و کارکنان زندان شیبان در اهواز به دلیل شکنجه، آزار و اذیت زندانیان سیاسی عرب از بدنام ترین زندان های اقلیم بشمار می رود.

با نظر به چنین وضعیتی بسیاری از خانواده های زندانیان، بویژه آنانی که فرزندانی در دو زندان سپیدار و شیبان دارند خواستار نظارت مقامات بر وضعیت بهداشتی زندان ها و مراقبت از سلامتی زندانیان شدند و درخواست کردند که عفو مشروط شامل حال تمامی زندانیان از جمله زندانیان سیاسی و سایر زندانیان غیر خطرناک نیز بشود و به عده ی محدودی از زندانیان منحصر نباشد.

پیشتر هیئت مشارکت کننده سازمان حقوق بشر اهواز در چهل و سومین دوره شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در 11 مارس 2020 در ژنو سوئیس برگذار شد هشدار داده بود که زندانیان در زندان های اهواز به دلیل بی توجه ای و کوتاهی مقامات قضایی و مسئولان زندان ها در انجام اقدامات مراقبتی و بهداشتی ضروری در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

سازمان حقوق بشر اهواز همان گونه که قبلا از شورای حقوق بشر و سایر نهادهای بین المللی ذی ربط درخواست کرده بود هم اکنون نیز درخواست دارد جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در زندان ها، به مقامات ایرانی فشار آورده تا فورا همه زندانیان سیاسی و زندانیان غیر خطرناک را آزاد کنند.

سازمان حقوق بشر اهواز

چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

18 مارس 2020

http://www.ahwazhumanrights.org/fa/sections/17/20…

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت اهرو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.