رفتن به محتوای اصلی

گفتاری همزمان با آغاز سال نو اداری
28.03.2020 - 21:38

 

 

 ضرورت تجدید نظر حکومت در پندار  و کردار  :

(ضیاء مصباح –دبیر کانون علوم اداری ایران )

بدون تردید دولتها  مسئول  نابسامانیها در تمامی جوامع شناخته میشوند و این مهم پیوسته با سرنوشت مردمان ساکن در هر کشور رابطه مستقیم غیر قابل انکاری دارد .

بنابراین حکومت خود محورو خواهان تمرکز مطلقه قدرت  به اعتبار « حکم حکومتی » بر خلاف قوانین اصولی  که مسئولیتی را هم نمیپذیرد، ....نمیتواند با اینهمه وسایل ارتباط جمعی  در دسترس انبوه جوانان تحصیل کرده  ، با تکیه بر  قدرت غیر منطقی  ، از زیر بار  وظیفه اساسی خود سر باز زند .

 مدعیان   غوطه ور در توهم توطئه ، دشمن پندار وتوسعه دهنده فساد ،  دروغ و تباهی  با مقاومت بی حاصل بقیمت نا بودی ارزش ها  بنظر میرسد باور نموده اند که در این میان مشکلی اساسی نا دیده گرفته شده است  .

نمونه بارز اینکه : در  شرایط ویٍژه «تحمیل شده بوسیله ویروس کرونا  »  با نبود اختیار بر خلاف مسئولیتها ی اعطائی تابع اطاعت مطلق ، بدون توجه به  شایستگی ها  ، گروه پزشکان اعزامی از طرف سازمان معتبر بهداشت جهانی را  که خود فرا خوانده بودند به ناگهان برخلاف نیاز مبرم از هر لحاظ و از همه دردناکتر زیر پا نهادن معرفت و اخلاق مرخص  میکنند و.....که  مبین نا هماهنگی ، پاسخ گو نبودن و فقدان  وحدت رویه در تمامی ارکان نظام «فاقد نظم و برنامه »میباشد   ...

تلقین فعال بودن مخالفین  و  ایده بحران آفرینی ، مسئولیت را در شرایط غیر عادی و دشمن پنداری تا حدودی کم رنگ و متفکرین خود محور این وادی تا سرحد امکان  نمی گذارند وحدت مدیریت وهماهنگی بوجود آید وپندار نیک همراه با  آر امش ، آسایش ،سلامت رفتار و خلاقیت با سپردن کار به کاردان تحقق یابد .

  اصل تفکیک قوا  در شرایط نسبی  مطلوب ، با  اختیارات قانونی لازم  همراه با  پاسخگوی و اهتمام درپیشرفت برنامه های ملی الزاما با : وحدت رویه و اقتدار قانونمند ، با امکانات  مناسب و  قابل کنترل  میسورمیباشد و گرنه برسر شاخ بن بریدن   .

در شر ایط فعلی جریاناتی آگاهانه  با بحران آفرینی مستمر  و احساس اقتدار، در واقع با قدرت فرا قانونی در نقش دایه مهر بانتر از مادر با در اختیار داشتن : تریبون ها ، اسلحه ، بودجه و اعتبارات  فراوان ، امکانات ، حمایتها ، ،ارتباطات نا محدود خلاف عرف و قانون و…. پیوسته دولتها   را  خلاف مصالح ملی تضعیف و ادامه  تشتت در  روابط داخلی و بین ا لمللی را  بر امده  از نگرانی از دست دادن موقعیت ها  ترجیح میدهند .

ادامه این روش و منش بجز  اتلاف وقت ، به هدر رفتن سر مایه ها ،  دور شدن از منافع جامعه ، تشدید انحرافات و خطاهای رفتاری خانمان بر باد ده ، عقب ماندن ملک و ملت از حد اقل های معیشت ، سلامت فکر و روان   ونهایتا ممانعت از توسعه و پیشرفت کشورمان  توام با افت صداقت و اخلاق بهینه ، حاصلی  در پی ندارد  …..

*  درچنین  شرایطی  اغلب   کارشناسان  دلسوز و کار آمد در اختیار سیستم اداری و مدیریتی میهنمان ،   به دلیل  افت ارزشها ، نا دیده گرفتن شرایط احرازو شایستگی ها ،انتصابات نا بجا  ،استمرار حکو مت رابطه و....عطای خدمت را به لقا یش بخشیده به بخش خصولتی روی آورده یا بازنشسته میشوند  ….

*   امکان   مطالعه ، بر نامه ریزی و رسیدگی به وظایف اصلی   از بخردان درون سیستم  سلب میشود  .

*   نیروی اصلی دچار روز مره گی ، هدف اصلی خود را فراهم ساختن معاش روزانه و تامین نبازهای اولیه میدانند و در انجام وظیفه و پرداختن به امور مردم تعلل ،از ارزش ها وشرافت های  انسانی ، نا خواسته دور میمانند .

 

** جانشین شدن مدیریت بهره بر داری یعنی : مماشات – حفظ وضع موجودوموقعیت ، عدم اعتقاد به ضرورت اصلاحات بنیادی و اینکه کاری نمیتوان کرد به جای اعمال مدیریت  تحول یعنی : تغیر ،نو گرایی و اثر گذاری  ، احساس مسیو لیت و پاسخگویی .....بر معضلات افزوده  ، انتظار معجزه از این تشکیلات با این کم و کیف ساده لوحانه بنظر میرسد .

* در این میان  بخشی از  کارشنا سان متخصص که  از آلو دگیها مصون مانده … با تصور  اثر بخشی مثبت  در حذف رانت ،  قطع  ارتبا طات غیر رسمی ، ارجاع کار به کاردان سعی و کوشش لازم را هر چند بی حاصل مبذول میدار ند .

*   دیگر کارکنان البته  با تعدادبیشتر ، کماکان  دست در گر یبان مانده از  خود سلب  مسیولیت مینمایند و جامعه نیز به راحتی از آن میگذرد  و تسلیم به شرایط را  اجتناب ناپذیر و اعتراض به آنرا هزینه بر و خلاف عافیت میپندارد  .

*  در همین شرایط : ارایه راه حل در جهت : تقلیل  حجم عظیم نیرو  و رفع مشکلات  سیستم نا کار آمد   ، رفع نا هماهنگی ها ،ابطال  تشکیلات موازی و حجیم  ، حذف مشاغل کاذب و پست های فر مایشی   ،لغو انتصابات مبتنی بر رابطه  بدون شرایط احراز، ابطال مقررات  نافی یکدیگر ،ممانعت از تفسیر به رای مقررات ،  جلوگیری از پرداخت های خاص ،اتخاذ تصمیم در مسیر رفع  مغایرتها و... بوسیله کارشناسان دلسوز با همه آزردگی ها ادامه دارد .

 *** این نکات به این دلیل آمد تا به این مهم اشاره نماید که :توجیه مسیو لین به ضرورت   پاسخگویی،برقراری  سیستم تشویق و بر کناری ، بهبود روشها ،  به روز در آوردن مقررات ، بازرسی و ارزش یابی مستمر و واقعی  ،کنترل دقیق امور ، تعین ضوابط ارتقاء ، بکار گیری نیروی انسانی خبره و هدایت امور جامعه کلان حقوق بگیر  تا مر حله بازنشستگی و وظیفه بگیری  وموارد بسیاری از این قبیل .... تا حدود قابل توجهی در «قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 85»دیده شده و براین نکته بسیار اساسی تاکید دارد «که تعهددر واقع تخصص واقعی میباشد »

در ارتباط  با شرایط ویژه این روزگار پر آب و چشم که قیمت نفت به‌ کمتر از 20دلار کاهش یافته ،ویروس کرونا در جهان پرسه می‌زند و هر لحظه جان انسانی را می گیرد ، آثار بسیار زیانبار تحریمها ی گسترده با همه کوشش نا فرجام هماهنگ شده و زیرکانه در تقلیل آن ، متاسفانه به دلیل  ادامه روشهای نا معقول احتمالا  تشدید خواهد شد و نهایتا شورش‌های اجتماعی-معیشتی  دور از انتظار نیست ...... سخن گفتن شعار گونه از جهش‌های بزرگ با بی توجهی به نا رسائی های موجود و نحوه مدیریت که مغایرت تام با موادقانونی مدون در دسترس   دارد  ،دورنمایی مطلوب به دست  نمیدهد  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.